جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۵:۳۳ بعد از ظهر
  • کد خبر 5566
  • ضرب الاجل ٣ماهه برای تکمیل طرح جامع مشهد
    ضرب الاجل ٣ماهه برای تکمیل طرح جامع مشهد

    ضرب الاجل ٣ماهه برای تکمیل طرح جامع مشهد

     تعیین تکلیف نواقص طرح جامع مشهد، شاه‌بیت مصوبات روز گذشته شورای شهر مشهد بود؛ طرحی که از ابتدای تدوین تا تصویبش یک دهه را پشت سر گذاشت. در کش‌و‌قوس تهیه و تصویب طرح جامع مشهد، کشمکش‌هایی شکل گرفت که شاخص‌ترین آن مربوط‌به حریم این کلان‌شهر بود؛ موضوعی که حتی به یک چالش گفتمانی میان مشهد با شهرستان طرقبه و شاندیز تبدیل شد. چالش دیگر طرح جامع مشهد به ضوابط بلند‌مرتبه‌سازی اختصاص داشت. این موضوع به گفته احمد نوروزی، یکی از اعضای شورای شهر مشهد، با خلع مشاور و معرفی‌نکردن مشاور جدید، همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در همین راستا روز گذشته شورای شهر، طرح دو‌فوریتی پیگیری نواقص طرح جامع و نیز پیشبرد طرح‌های زیرمجموعه نظیر طرح‌های تفصیلی را به تصویب رساند.

    الزام شهرداری به رفع نواقص طرح جامع

    در نخستین دستورکار پنجاه‌و‌ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد، طرح دو‌فوریتی الزام شهرداری به پیگیری و رفع نواقص این طرح ارائه شد. در‌این‌باره رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر با اشاره به فرایند تهیه و ابلاغ طرح جامع مشهد، گفت: طرح جامع مشهد در سال‌٩۵ با تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی ابلاغ شد و شهرداری سال‌٩۶ این طرح را رونمایی کرد.

    محمد‌هادی مهدی‌نیا افزود: به این نکته نیز باید اشاره کرد که تهیه طرح جامع مشهد از سال‌٨٣ شروع و سال‌٩۵ توسط شورای عالی شهرسازی ابلاغ شد. در فاصله زمانی تهیه طرح جامع، مشاور این طرح خلع شد؛ بنابراین در زمان تصویب نهایی، طرح جامع مشاور نداشت.

    وی ادامه داد: نبود مشاور سبب شد اسناد طرح جامع به شورای عالی شهرسازی نرسد و طرح جامع همراه‌با نواقص در ٢٩‌خرداد‌٩۵ ابلاغ شود. در ابلاغیه شورای شهرسازی بر نواقص اسناد طرح جامع مشهد اذعان شد. در این راستا به اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌رضوی مهلت داده شد تا ظرف سه ماه، طرح را کامل کند و اسناد ناقص به شورای عالی معماری و شهرسازی ارائه شود.

     

    اجرای طرح تفصیلی در‌گرو تکمیل طرح جامع

    این عضو شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: رفع نواقص و ارائه اسناد در دو ابلاغیه سال‌٩٣ و نیز ابلاغیه اصلی در سال‌٩۵ ازسوی شورای عالی معماری و شهرسازی تأکید شد، اما تاکنون این نواقص برطرف نشده است. در این حوزه باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که این اسناد، اثر مستقیم بر زیرطرح‌های طرح جامع مانند طرح تفصیلی و طرح‌های موضوعی دارد.

    مهدی‌نیا به رویکرد شورای پنجم با محوریت قانون‌مداری اشاره کرد و افزود: شورای پنجم از بدو ورود تاکنون بر روح قانون‌مداری تأکید کرده است؛ درباره طرح جامع مشهد نیز از ابتدای کار خود پیگیر تصویب طرح‌های تفصیلی بوده است و اکنون می‌توان به این موضوع اذعان کرد که این طرح‌ها در حال حاضر پیشرفت ٨٠ تا ٩٠درصدی دارد. درباره نواقص طرح جامع نیز لازم است نماینده عالی دولت، اداره کل راه‌وشهرسازی استان برای پیگیری اسناد باقی‌مانده و نواقص طرح جامع اقدام کنند تا با تکمیل این نواقص شورای پنجم بررسی طرح تفصیلی را در دستورکار خود قرار دهد.

    وی تأکید کرد: در این راستا ماده‌واحده‌ای درقالب دوفوریت ارائه شد.

    در متن ماده‌واحده آمده است: «شهرداری مشهد موظف است به‌منظور رفع نواقص طرح جامع مصوب و نیز الزام نامه ابلاغیه شورای عالی معماری و شهرسازی نسبت‌به اجرای بندها و تبصره‌‌ها در مدت حداکثر سه ماه پس از تصویب این طرح اقدام کند.»

     

    استانداری و شهرسازی سریع‌تر مشاور معرفی کنند

    در گزیده‌ای از بندهای این طرح دوفوریتی که این عضو شورای شهر مشهد قرائت کرد، آمده است: «انجام هماهنگی‌ها، پیگیری‌ها تا حصول نتیجه نهایی برای تعیین تکلیف نواقص طرح جامع مشهد، سند کاربری طرح با لحاظ و تبیین تمام خدمات شهری، فراشهری، منطقه‌ای و ناحیه‌ای ارائه شود. پهنه‌بندی حریم و ضوابط بلند‌مرتبه‌سازی مشتمل بر کانون‌ها محورها و پهنه‌های مجاز و مشروط نیز ارائه شود.»

    در تبصره‌های این ماده‌واحده ذکر شده است: «با‌توجه‌به فسخ قرارداد مشاور و آسیب‌های ناشی ازنبود مشاور در تبیین الزامات طرح، استانداری خراسان‌رضوی و نیز اداره کل راه‌وشهرسازی با استناد به اصل‌١٠٣ قانون اساسی ملزم است نسبت‌به تعیین تکلیف مشاور در اسرع وقت اقدام کند. همچنین شهرداری مشهد مکلف است از هر‌گونه اقدام مغایر با ماده‌واحده این مصوبه که حقوقی برای شهرداری و شهروندان دربرداشته باشد، خودداری کند. همچنین باتوجه‌به اهمیت موضوع، گزارش اقدامات صورت‌گرفته را هر دو هفته به شورای شهر، استانداری خراسان‌رضوی، سازمان بازرسی استان و وزارت راه و شهرسازی ارائه دهد.»

     

    تذکر به اداره راه و شهرسازی

    دیگر عضو شورای شهر مشهد در ادامه ضمن تذکری بیان کرد: بی‌شک یکی از مسائل مهم در حوزه مدیریت شهری، تعیین تکلیف طرح جامع است. شهرداری در یک گام مثبت برای حل مشکل، طرح جامع را به‌رغم اما و اگرها پذیرفت. با‌این‌حال دستگاه‌های مربوط‌به تعهدات این حوزه عمل نکردند. جالب آنجاست که شورای عالی شهرسازی در دو نوبت سال‌٩٣ و ٩۵ راه و شهرسازی استان را مکلف کرد طرح بلندمرتبه‌سازی و پهنه‌بندی را ارائه کند.

    احمد نوروزی به رهابودن طرح پهنه‌بندی مشهد اشاره کرد و با اشاره به آسیب‌ها گفت: رها‌بودن طرح پهنه‌بندی مشهد، خود دلیلی بر ساخت‌وسازهای غیرمجاز است. در حال حاضر پلیس ساختمان با این موارد برخورد می‌کند و برای این ساخت‌وسازها رأی قلع صادر می‌شود اما نمی‌توان این رأی را اجرایی کرد. به نظر من در‌این‌باره لازم است به راه‌وشهرسازی استان تذکر داده شود؛ زیرا به وظیفه ذاتی خود عمل نکرده است و با گذشت این مدت، طرح جامع مشهد هنوز مشاور ندارد.

    در‌نهایت و پس‌از قرائت ماده‌واحده ازسوی رئیس شورای شهر مشهد، در ابتدا دو‌فوریت طرح و سپس جزئیات آن به رأی گذاشته شد که با رأی قاطع همه اعضای حاضر در صحن علنی شورا به تصویب رسید.

     

    نام‌گذاری چند میدان و بوستان

    نام‌گذاری خیابان پاستور‌١٨ به نام استاد علی باقرزاده متخلص به بقا، شاعر بنام مشهدی و نیز مجموعه آبی شهرک شهید‌آوینی به نام گلشن، از دیگر مصوبات روز گذشته شورای شهر بود.

    مهدی زارعی، معاون فرهنگی جدید شهردار مشهد، در توضیحاتی برای پیشنهاد این نام‌گذاری گفت: ازآنجاکه محل سکونت استاد شاعر، علی باقرزاده متخلص به بقا در خیابان پاستور‌١٨ بوده است، پیشنهاد داریم که این خیابان به نام ایشان نام‌گذاری شود. درباره مجموعه آبی شهرک شهید‌آوینی نیز باید بگوییم که این مجموعه دو هفته آینده به بهره‌برداری می‌‌رسد. باتوجه‌به‌اینکه این مجموعه در محدوده گلشهر قرار دارد، پیشنهاد داریم که «گلشن» نام‌گذاری شود.پیشنهاد نام‌گذاری چند بوستان منطقه١٠ از دیگر مصوبات روز گذشته بود. به‌این‌ترتیب بوستان خیابان ادیب١٩ «آوا»، بوستان خیابان راستی‌٢ «بیداری»، بوستان آزاده‌١٨ «نیکی»، بوستان خطی خیابان شهیدفلاحی‌٢ «دریا»، بوستان خطی خیابان شهیدفلاحی‌۴ «پرستو»، بوستان آزاده‌١٠٣ «سپیدار» و میدان بدون نام فلاحی۴/٢ «حمزه» نام‌گذاری شد.زارعی درباره دلایل نام‌گذاری این بوستان‌ها گفت: نام آوا به این دلیل انتخاب شد که نزدیک مرکز رادیویی واقع شده است. برای بوستان دریا نیز به‌دلیل نزدیکی با شهرک مسکونی نیروی دریایی، این نام انتخاب شد.برای بوستان خیابان راستی نیز به‌دلیل قرار‌گیری در مجاورت سوله، نام «بیداری» انتخاب شد. برای سایر بوستان‌ها نیز نام‌هایی انتخاب شد که در‌میان ساکنان آن محل مصطلح است.

    در‌نهایت و بدون هیچ گونه تغییری این نام‌گذاری‌ها به تصویب رسید.همچنین نام‌ سالن ورزشی بهشت به نام شهید‌جواد ایزدی تغییر یافت. علاوه‌بر‌آن، بوستان تازه‌تأسیس محله انصار، «امید» نامیده شد.

    هبه اتوبوس به مجتمع آموزشی نیکوکاری توان‌یابان، لایحه در‌اختیار قراردادن دو ‌دستگاه ون به آسایشگاه جانبازان امام‌خمینی‌(ره) و نیز لایحه مجوز دریافت بهای خدمات از پرونده‌های مطرح‌شده در کمیسیون ماده‌۷۷ از‌سوی مودیان، از دیگر مصوبات روز گذشته شورا بود.



    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *