جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۷:۲۶ بعد از ظهر
  • کد خبر 8749
  • اسلامی: تفاهم‌نامه خانه‌دار شدن خبرنگاران منعقد می‌شود
    اسلامی: تفاهم‌نامه خانه‌دار شدن خبرنگاران منعقد می‌شود

    ضرورت ایجاد یک سیستم ناوبری امن در کشور

    هجدهمین کنفرانس بین‌المللی انجمن هوافضا، صبح امروز با حضور محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در دانشگاه امیرکبیر آغاز به کار کرد.

    وزیر راه و شهرسازی در بخشی از این مراسم با تبریک ایام دهه فجر انقلاب اسلامی، گفت: پیشرفت علمی و فناوری کشور، موضوعی است که همواره متاثر از استعدادها و ظرفیت‌های درونی و دارای جوشش و خروش معناداری بوده است و به ما نشان می‌دهد که این سرزمین، مملو از استعدادهای درخشان است و هر اندازه زمامداران و مسئولان توجه کنند، می‌تواند با سرعت بیشتری در مسیر شکوفایی قرار گیرد و با فراهم کردن مارکتینگ و هماهنگی این دو عامل با یکدیگر، رشد و پیشرفت علمی فناوری و اقتصادی کشور را رقم بزنند.

    وی با اشاره به اینکه ‌ما در دوره‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تجارب زیادی کسب کرده‌ایم و دستاوردهای زیادی داشته‌ایم، افزود: برای برخورداری از صنایع هوافضایی و در جهت ارتقاء حداکثری قدرت برای حفظ، توسعه و گسترش منافع ملی، نیاز داریم که استراتژی بازدارندگی دفاعی را به‌صورت فعال در دستور کار خود قرار دهیم و در این مسیر باید به بحث فضا توجه کنیم.

    اسلامی با اشاره به کارشکنی کشورهای دارای تفکر استکباری برای دست‌نیافتن ایرانی‌ها به هرم مشاغل پیشرو و رشته‌های تحصیلی حساس، ابراز امیدواری کرد، با برنامه‌ریزی، تلاش و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم، بتوانیم در مشاغل راس هرم بیش از گذشته، حضور پیدا کنیم و با فراهم ساختن زیرساخت‌ها و توسعه آن، سهم کشور از اقتصاد جهانی را افزایش دهیم.

    وی با اشاره به راه‌اندازی هسته‌ای فکری در سال‌های ۸۱-۸۲ در پژوهشکده هوافضا و تدوین سند توسعه فضایی کشور با دست خالی، گفت: با تلاش‌های این هسته فکری، سند تدوین‌شده به سند ملی فضایی ۱۰ساله تبدیل شد.

    وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: سهم و بخش عظیم ساخت ماهواره، دانش فنی است که ظرفیت آن در دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌های کشور وجود دارد و این مراکز، نیروی انسانی زیادی به این منظور تربیت کردند اما تعداد زیادی از این افراد به دلیل ادامه تحصیل یا فرصت‌های شغلی از کشور خارج شده‌اند و این تعلل کاهلی و سهل‌انگاری و عدم حمایت از پروژه‌هایی که می‌تواند به‌مثابه کشنده علم و فناوری و برای کشور تمدن‌ساز باشد، موجب می‌شود، فرصت‌های شغلی نوین و دانش‌بنیان در کشور ایجاد نشود و ما همواره در ایستگاه‌های مشخصی متوقف شویم؛ هر کجا که در کشور کم‌کاری، کاهلی یا بی‌توجهی کردیم، همانجا متوقف شدیم و هنوز نیز داریم آسیب می‌بینیم.

    وی افزود: ما فقط به گناه این‌که به‌فرمان خدای متعال، انقلاب کرده‌ایم و طاغوت را سرنگون ساختیم و زیربار ستم و سیطره استکبار نمی‌رویم، همواره محکوم به تحریم بوده‌ایم و مسیر ما برای رشد و توسعه همواره سخت وسخت‌تر شده است. در این مسیر نیز شاهد رفتارهای غیرانسانی و وقیحانه تمدن غربی بوده‌ایم. آن‌ها از سوخت دادن به یک هواپیمای مسافربری که هیچ هدفی جز خدمت به بشریت و به انسان‌ها ندارد، سر باز می‌زنند و مردم را اسیر و سرگردان می‌کنند و با یک کار غیرقانونی و غیر‌انسانی، این مزاحمت‌ها را برای مردم ایجاد می‌کنند. این کارها، نماد تمدن غرب است که همواره شعار حقوق بشری هم می‌دهد و برای ملت ایران، دلسوزی فریبکارانه می‌کند.

    اسلامی با اشاره به اینکه ما در این عرصه و در این مقطع، بحث ماهواره‌های ناوبری و ایجاد یک سیستم ناوبری امن را داریم، گفت: شأن ملت ایران، شأن والایی است و نخبگان و مراکز علمی و پژوهشی ما اثبات کرده‌اند، هر کجا کار به آن‌ها سپرده شد، از پس آن بر می‌آیند. از طرفی نیز چون زیر بار ستم و سیطره دشمن نرفته‌ایم، همواره تحت تحریم قرار گرفته‌ایم و مواردی مثل سوخت ندادن به هواپیماهای گرفتار در فرودگاه‌های آنان، از این دست است.

    وی خاطرنشان کرد: همواره گرفتار شیطنت‌هایی هستیم ‌که تلاش دارد، باور و اعتماد مردم ایران را با سرکوب انگیزه‌ها، تخریب کند. بنابراین نیاز داریم که فعال، خلاق و روزآمد شویم و به این منظور از پروژه‌هایی که می‌توانند روند توسعه کشور را تسریع کند و شتاب‌ دهد، حمایت کنیم و این آمادگی را داشته‌ایم و داریم و از هیچ کوششی فروگذار نخواهیم کرد. در این دوره نیز تلاش ما این است که سهم نیروهای دانشی را در پیشبرد امور توسعه در همه مودهای حمل و نقل افزایش دهیم و اقدامات متفاوتی را در جهت دانش‌بنیانی، هوشمندسازی انجام دهیم و در پرتو آن در جهت رضایت‌مندی مردم و کیفیت‌بخشی به زندگی آن‌ها در همه حوزه‌ها اقدامات موثر انجام دهیم.



    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *