پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۵:۳۵ بعد از ظهر
  • کد خبر 7040
  • ضرورت کاهش روندهای ثبت اسناد در بافت های فرسوده
    امکان ایمن‌سازی برخی ساختمان‌های ناایمن در بافت‌های قدیمی وجود ندارد/ پیگیری وضعیت پاساژ علاالدین از طریق ریاست قوه قضاییه

    ضرورت کاهش روندهای ثبت اسناد در بافت های فرسوده

    مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در جلسه ای که با حضور مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران برگزار شد، خاطرنشان کرد: طولانی بودن روندهای ثبتی و عدم وحدت رویه در تصمیم گیری برای موضوعات مشترک در واحدهای ثبتی مختلف، دو مشکل مهم در سطح محلات دارای بافت فرسوده است.

    به گزارش برزن نیوز به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران، کاوه حاجی علی اکبری در جلسه ای که با حضور مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران و جمعی از مدیران دفاتر توسعه محله ای برگزار شد، یکی از مسائل و مشکلات در بافت های فرسوده پایتخت را که به عنوان موانع نوسازی برشمرده می شود، موضوعات مختلف مربوط به اسناد مالکیت املاک دانست.

    مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این که مشکلات ثبتی در هر منطقه از سوی مدیران دفاتر توسعه محله ای شناسایی و اولویت بندی شده اند، خاطرنشان کرد: عدم وجود آمار دقیق از تعداد و پراکندگی املاک، ناآگاهی مالکین از شرایط املاک و چگونگی پیگیری روند قانونی مسائل، هزینه های قابل توجه رسیدگی و پیگیری پرونده های ثبتی و عدم استطاعت مالی مالکین، طولانی بودن روند و فرآیندهای ثبتی و حجم بالای پرونده های ثبتی در سطح رسیدگی از جمله عمومی ترین این مشکلات است.

    علی اکبری با اشاره به اینکه مشکلات احصاء شده در رابطه با مسائل ثبت املاک در سطح محلات به تفکیک دسته بندی شده اند، تصریح کرد: این دسته بندی شامل املاک فاقد سند رسمی و دارای قولنامه معتبر، املاک فاقد سند رسمی و فاقد قولنامه معتبر، املاک با سند مشاعی، املاک دارای سند رسمی دارای مغایرت ابعاد و مساحت بین وضع موجود و سند، املاک دارای سند اعیانی، املاک با سند دارای حدود اربعه بدون مساحت و ابعاد و املاک دارای سند با موقعیت جابجا شده است.

    مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ابراز امیدواری کرد که با برگزاری جلساتی از این دست به منظور بررسی مورد به مورد املاک دارای مشکلات ثبتی در سطح محلات، بتوان گامی برای کاهش مشکلات ساکنان بافت های فرسوده و تسریع در روند نوسازی برداشت.

    علی اکبری با بیان این که موضوع نوسازی بافت های فرسوده، موضوعی ویژه است که از اولویت های مورد تأکید حاکمیت نیز می باشد، یادآور شد: در محدوده بافت های فرسوده، تعداد زیادی ساختمان های ناپایدار و ناایمن وجود دارند که نیاز به زلزله ندارند و چنانچه به حال خود رها شوند، تبدیل به آوار خواهند شد.
    وی افزود: موانع و مشکلات نوسازی در بافت های فرسوده با حیات و ممات ساکنان در ارتباط است و مرتفع شدن این مسائل حتی یک روز زودتر، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

    مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، طولانی بودن روندهای ثبتی و عدم وحدت رویه در تصمیم گیری برای موضوعات مشترک در واحدهای ثبتی مختلف را به عنوان دو مشکل مهم در سطح محلات ذکر کرد و خواستار پیگیری این موضوعات شد.

    علی اکبری در خاتمه با بیان این که ۶۰ دفتر توسعه محله ای در سطح محلات دارای بافت فرسوده مستقر هستند و کارشناسان این دفاتر به نمایندگی از شهرداری تهران تمامی امور را برای رفع مشکلات ساکنان محلات در واحدهای مختلف ثبتی پیگیری می کنند، خواستار همکاری واحدهای ثبتی با کارشناسان دفاتر برای حل هر چه سریعتر مشکلات شهروندان شد.

    عبدالحسین رامشی، مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران نیز ضمن تشکر از برگزاری جلسه، ابراز امیدواری کرد که با رویکرد تعاملی شکل گرفته میان اداره کل ثبت اسناد و املاک استان تهران و سازمان نوسازی شهر تهران، مشکلات مربوط به اسناد مالکیت املاک مسئله دار در بافت های فرسوده پایتخت هر چه سریعتر مرتفع گردد.

    مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران با بیان این که پذیرش ثبت عادی و عمومی، صدور سند بر اساس قانون تعیین تکلیف و یا بر مبنای رأی هیأت سه نفره متشکل از قاضی، نماینده ثبت و نماینده شهرداری تهران در بافت های فرسوده چند روش مختلف برای صدور سند مالکیت در چارچوب مقررات قانون ثبت است، توضیح داد: سال گذشته حدود یک میلیون جلد سند مالکیت تک برگی در استان تهران صادر شده که از این میزان ۸۰۰ هزار مورد مختص شهر تهران بوده است.

    رامشی اعلام آمادگی کرد آمار دقیق از میزان پارسل هایی که سند مالکیت برای آنها صادر شده، میزان پلاک های ثبتی و میزان پلاک های فاقد سابقه ثبتی بر اساس نقشه پارسل بندی محلات که از سوی دفاتر توسعه محله ای ارائه می شود در اختیار سازمان نوسازی شهر تهران قرار گیرد.



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *