جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۴:۱۰ بعد از ظهر
  • کد خبر 6362
  • تحلیل اقتصادی رونق و رکود بازار مسکن
    سرمایه گذاری در بازار مسکن

    طرح شرکتهای اجاره دهنده مسکن!!!

    این طرح که ظاهرا ۱۱ ماده دارد، یکی از ناامیدکننده ترین طرحهاست. طوری که از صبح چند بار بابت همه انتقاداتم به آقای دکتر احمدی نژاد، از درگاه الهی استغفار کرده ام. جایی میرسیم که میگوییم دیگر بدتر از این امکان ندارد، هنوز این کلاممان منعقد نشده، حضرات سورپرایزمان می کنند!
    اشکالات این طرح بقدری واضح است که نیازی به طرح نیست فقط برای اینکه متهم نشوم که این غرغرو هم با هرچه پیشنهاد میشود، بی دلیل و با دلیل مخالفت میکند، تیتروار چند موضوع اصلی را متذکر میشوم:
    ۱- طبق این طرح، شرکتهای اجاره دهنده مسکن، فقط دلال هستند. خود هیچ واحدی ندارند. آنها واحدهای کسانی که میخواهند واحدشان را اجاره دهند به مدت ۵ سال (حداقل!) در اختیار میگیرند و به کسانی که میخواهند واحد اجاره کنند به مدت حداقل ۵ سال اجاره میدهند!آیا همه این کارها صرفا محض رضای خدا خواهد بود یا در قبال حق الزحمه؟ تاثیر آن؟ انگیزه تغییر دارایی؟ به هم ریختن تمام بازارها و …
    ۲- براساس ماده ۲ و ۴، قانون گذار قصد ایجاد انحصار در بازار اجاره را دارد! این را حتما باید در کتب اقتصاد نوشت که نقش دولت و هدف مداخله ایجاد انحصار است نه رفع آن!
    ٣- طبق ماده ٣ مالک باید حداقل ۵ سال ملک خود را در اختیار شرکت قرار دهد و مسلوب الاختیار است! چند درصد بازار اجاره مسکن، صرفا برای اجاره است؟ چند درصد آن به صورت موقت برای تامین مالی خرید واحد توسط مالک در بازار اجاره عرضه میشود؟ چه اتفاقی خواهد افتاد؟
    ۴- طبق ماده ۵ نیز مستاجرها باید حداقل ۵ ساله قرارداد اجاره ببندد!!! این دیگر نوبره! اگر مستاجر خانه هم خریده باشد، باید به مستاجر بودن ادامه دهد! هیچ کس حق ندارد در طول ۵ سال تصمیم بگیرد که مهاجرت کند، شرایط زندگیش را تغییر دهد و حتی بمیرد!
    ۵- ماده ٩ خانه ها را ستاره دار میکند!!! حتی دو هتل ۵ ستاره هم قیمت یکسان ندارند ولی اینجا دو واحد هم ستاره باید قیمت یکسان داشته باشند! عوامل موثر بر قیمت هم آنقدر محدود است که بتواند مبنای دقیق اختلاف دو واحد و تعیین ستاره و قیمت باشد!
    ۶- ماده ١١ دم خروس است! کاسبی جدید برای مشاوران املاک!!! وقتی مشاور و همراه وزیر در جلسات مجلس، رئیس مشاوران املاک باشد، دیگر انتظاری بهتر از این دارید؟
    ٧- بقیه مواد حتی ارزش ماده بودن ندارند! ماده ١٠ که توصیف اثرات است!



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *