پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۹:۱۳ بعد از ظهر
  • کد خبر 7753
  • تاب‌آوری شهری چارچوبی پاسخ‌ده در مدیریت شهرها
    بهبود تاب‌آوری شهر با طراحی فضاهای چندمنظوره

    عدم توجه به تاب آوری شهرها در مدیریت شهری

    محمد آکدوغان نماینده برنامه اسکان بشر ملل متحد در ایران در نشست علمی تخصصی شهرهای تاب آور و زیست پذیر که در حاشیه چهارمین مراسم جایزه خشت طلایی برگزار شد، گفت: انتظار داشتم سخنرانانی که تا این لحظه صحبت کردند بگویند شهر پایدار یعنی چه؟ باید گفته شود که تاب آوری یعنی چه؟ زیرا برخی کلمات در ذهن ما می نشیند اما در عمل سخت می شود و به درستی نمی شود آن را پیاده کرد.

    آکدوغان افزود: وقتی می‌گوییم تهران تاب آور یعنی چه؟ کدام ابعاد را باید در نظر بگیریم. این موضوع یک پروژه است که باید اجرا شود یا اینکه یک پروسه شهری است. متاسفانه ما در کشورها مدیریت بحران داریم اما مدیریت تاب آوری نداریم یعنی منتظر می مانیم تا مشکل حادث شود و سپس برای رفع آن مشکل برنامه ریزی می کنیم.

    وی گفت: تاب آوری یعنی اینکه پیش از آنکه بخواهد مشکلی به وجود آید شهر برای مقابله با آن مشکل آماده شود. ده سال پیش وقتی به تهران آمدم مشکلاتی داشت اما امروز که به تهران آمدم دیدم تغییرات خاصی کرده است و این نشان می دهد که تغییرات براساس نیازها رخ داده است.

    نماینده برنامه اسکان بشر ملل متحد گفت: دو نکته باید مورد توجه قرار گیرد اول اینکه باید قوانین قابل اجرا و سخت داشته باشیم زیرا داشتن قوانین یک چیز است اما اجرا شدن آن یک چیز دیگر است.

    وی ادامه داد: برخی مواقع شاید شب بخوابیم و صبح بیدار بشویم ببینیم قوانین تغییر کرده است.

    محمت آکدوغان تصریح کرد: ما قوانین را امروز می نویسیم و فردا اجرا می کنیم و جالب است که سال بعد از اجرای آنها ناامید شده و آن را عوض می کنیم در صورتی که در دنیا اینگونه نیست.

    وی افزود: دومین موضوع این است که باید بعد ریسک پذیری در حوزه تاب آوری شهرها دیده شود یعنی باید حد و میزان ریسک پذیری شهر مورد توجه قرار گیرد.

    نماینده برنامه اسکان بشر ملل متحد در ایران گفت: ما در شهر برخی جاهایی را داریم که اصلا نباید در آنجا ساخت و سازهایی انجام می دادیم ساخت و ساز در نزدیکی دروازه قرآن یا ساخت راه آهن گلستان در آن بخش‌هایی که مانع از بیرون رفتن آب می شد اینها مصداق های ساخت و سازهای اشتباه ما است.

    ایلنا



    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *