جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱:۱۷ قبل از ظهر
  • کد خبر 11968
  • مجریان ساختمانی از اجرای "میان‌قابها" در بناها غافل نشوند
    مجریان ساختمانی از اجرای "میان‌قابها" در بناها غافل نشوند

    مجریان ساختمانی از اجرای “میان‌قابها” در بناها غافل نشوند

    به گزارش برزن نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ امیر زاغیان معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان ضمن گرامیداشت پنجم دیماه سالروز زلزله بم در سال ۱۳۸۲ که به عنوان روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی نامگذاری شده است اظهار کرد: جامعه مهندسین بخش عمده‌ای از موفقیت خود در خصوص استحکام کنونی و نسبی ساختمان‌های نوساز را مدیون تجربه‌اندوزی از بازخوردهای تجربه‌های تلخ زلزله‌های رودبار، بم و سرپل ذهاب هستند.

    وی با بیان اینکه  جامعه مهندسی در مرحله طراحی ساختمان‌ها به دستاوردهای مطلوبی برای مقاومت با این بلای طبیعی رسیده است اذعان داشت: کشور پهناور ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی نسبت به خط زلزله، تلفات قابل توجهی از این بابت در گذشته داشته است که با مقایسه نوع تخریب ساختمان‌ها در زلزله سرپل ذهاب با زلزله‌های قبلی می‌توان گفت که جامعه مهندسی ثابت کرده در این باره به دستاوردهای مطلوبی رسیده است.

    معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی را فرصت مناسبی دانست تا به تمامی مهندسین طراح معمار و سازه یادآوری نماید در طراحی بنا علاوه بر سایر ملاحظات فنی و محاسباتی از پیش‌بینی و طراحی میان قاب‌های ساختمان (وال پست) مطابق ضوابط و معیارهای مربوطه غافل نشوند.

    وی همچنین به ناظران و مجریان  ساختمانی نیز توصیه کرد: از اجرای دیوارهای پیرامونی بدون میان قاب به طور جدی خودداری کنند.

    زاغیان بیان داشت: با توجه به افزایش چشمگیر میزان نظارت عالیه بر اجرای مقررات ملی ساختمان‌های استان (موضوع ماده ۳۴ و ۳۵ قانون نظام مهندسی) در سالهای اخیر توسط اداره کل راه و شهرسازی که این موضوع از صدور پروانه ساختمانی تا پایان کار را شامل می شود، همچنین تسری قابل توجه خدمات نظام مهندسی در تمام نقاط استان و الزامی شدن وجود مهندسین طراح و ناظر و درج نام آنها در روند صدور پروانه در تمامی نقاط شهری و روستایی و علاوه بر این تسهیلات ایجاد شده برای کاهش هزینه‌های صدور پروانه در بافت‌های ناکارآمد شهری و فرسوده امیدواریم در آینده نزدیک در استان اصفهان هیچ بنای بدون سازه پایدار احداث نشود.



    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *