پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۴:۳۶ بعد از ظهر
  • کد خبر 6368
  • لزوم توجه به انسان محوری در طراحی های شهری
    مناسبات انسانی، سنگ بنای تشکیل شهرها

    مدیران شهری تراکم جمعیتی را جدی بگیرند

    میر حسین شبانی اظهار کرد: حضور تعداد زیادی از شهروندان در یک فضا به معنای گلوگاه بودن یک مکان یا فضای شهری نیست بلکه بعضی فضاهای شهری در بازه زمانی مشخص و به دلیل برگزاری رویدادی خاص، مستعد حضور جمعیت متراکمی از شهروندان است.

    وی افزود: تحلیل‌‎ها درباره تراکم‌های بالای جمعیتی در بعضی فضاهای شهری باید بر اساس تحولات مکانی از جمله برگزاری رویدادهایی خاص انجام شود و نگاه صرفا کالبدی به مکان یا فضاهای متراکم جمعیتی کارشناسانه نیست.

    این دکترای شهرسازی تصریح کرد: علت عبور و مرور متراکم شهروندان در یک فضای شهری نیازمند انجام تحلیلی جامع درباره فضاهای شهری است، این تحلیل باید به صورت همه جانبه و در قالب لایه‌های کالبدی، لایه‌های اجتماعی و الگوهای رفتاری شهروندان در فضاهای شهری انجام شود.

    وی خاطرنشان کرد: بررسی همه جانبه تراکم‌های جمعیتی در فضاهای شهری، تحلیل چرایی ایجاد آنها را آسان‌تر و رویدادهای شهری تاثیرگذار بر افزایش تراکم‌های جمعیتی را مشخص می‌کند.

    شبانی افزود: بعضی محیط‌های شهری از جمله بافت‌های فرسوده و تاریخی، بافت اطراف حرم‌ها و امامزاده‌ها و بازارهای تاریخی مستعد ایجاد تراکم‌های جمعیتی است، البته دیدگاه شهرسازان نسبت به حضور افراد در اینگونه بافت‌ها متفاوت است.

    وی با اشاره به لزوم وجود سرزندگی در فضاهای شهری، ادامه داد: سرزندگی بافت‌های شهری وابسته به حضور انسان‌ها است، شهروندانی که پیاده یا همراه با وسایلی مثل دوچرخه در بافت‌های شهری حرکت می‌کنند به محیط شهر سرزندگی و شادابی می‌دهند.

    این کارشناس شهرسازی تاکید کرد: موانع محیطی از جمله محدودیت‌های کالبدی و محدودیت در وضع ضوابط و مقررات عبور و مرور زمینه را برای ایجاد نقاط پر جمعیت در فضاهای شهری فراهم می‌کند؛ بهترین نحوه برخورد با این لوپ‌های پرتردد و برخی مواقع دردسرساز توجه به حوزه پیرامونی این نقاط است زیرا مشکلات یک نقطه را باید در محیط‌های پیرامونی آن نیز جستجو کرد.

    وی تصریح کرد: نگاه مقطعی و بخشی به مسائل شهری کارگشا نیست و مدیران شهر باید دیدگاه خود را نسبت به مسائل شهری و راه‌حل‌های آن ارتقا دهند، گاهی راه حل رفع تراکم برخی نقاط پرجمعیت را باید در فضاهای پیرامونی آن جستجو کرد تا فرآیند تحلیل و نتیجه گیری و در نهایت اتخاذ یک سیاست کارآمد به درستی انجام شود.

    شبانی با اشاره به لزوم ثبت داده‌های اطلاعاتی، افزود: سیالی مسائل شهری امکان انتقال آنها را در بازه‌های زمانی متفاوت و در مکان‌های مختلف فراهم می‌کند این در حالی است که داده‌های اطلاعاتی در قالب بازه‌های زمانی متفاوت و در بسترهای مختلف مکانی ثبت نمی‌شود.

    وی خاطر نشان کرد: جمع‌آوری داده‌های شهری، امکان تحلیل الگوهای رفتاری شهروندان را در برخی مکان‌های شهری از جمله بافت‌های تاریخی، بازارها و محیط پیرامونی حرم‌ها فراهم و زمینه را برای انجام تحلیل جامعی از الگوهای رفتاری شهروندان و رفتارهای مسئله ساز فراهم می‌کند.



    مطلب پیشنهادی

    آزادراهی که مسیر رفت دارد اما برگشت نه؟!

    آزادراهی که مسیر رفت دارد اما برگشت نه؟!

    ۸ کیلومتر باقیمانده آزاد راه قزوین - رشت با حضور معاون اجرایی رییس جمهور ، وزیر راه و شهرسازی و جمعی از مسوولان استانی در روزهای پایانی سال گذشته به بهره برداری رسید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *