جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۳:۰۹ قبل از ظهر
  • کد خبر 9997
  • مدیریت شهری باید متولی کلیه امور شهر باشد
    مدیریت شهری باید متولی کلیه امور شهر باشد

    مدیریت شهری باید متولی کلیه امور شهر باشد

    شهردار مشهد هزینه نگهداری شهر مشهد تا پایان سال ۹۶ را روزی ۳ میلیارد تومان عنوان و بیان کرد: در حال حاضر این رقم به روزی ۱۱ میلیارد تومان رسیده است و به دلیل ویروس کرونا در سه ماهه ابتدایی سال جاری حدود ۲۰درصد کاهش درآمد داشته‌ایم.

    به گزارش کلام تازه، محمدرضا کلایی افزود: زمانی که به مدیریت شهری رسیدیم با حجم سنگینی از بدهی مواجه بودیم. حدود ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به بانک‌ها و هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بدهی داشتیم و ۸۳ دستگاه به ما کمک کردند تا این بدهی‌ها را پرداخت کنیم. در همین زمان حدود ۳۰ پروژه‌ای که سبب بلوکه شدن دارایی ما شده بود، تعیین تکلیف شد و با آزادسازی آن منابع به پروژه‌های عمرانی فکر کردیم.

    هیچگونه بدهی معوق در شهرداری مشهد وجود ندارد

    شهردار مشهد تاکید کرد: هر پیمانکاری که بگوید به دلیل کمبود بودجه، بدهی معوق از شهرداری مشهد دارد، شخصا پاسخگو هستم. تاکنون هیچ دوره‌ای در مشهد نبوده که شهرداری کمتر از ۴۰۰-۵۰۰ میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار نباشد. یکی از تلاش‌های ما این است که هیچگونه باری بر دوش دوره بعدی نباشد و در این راستا امروز هیچگونه بدهی معوق در شهرداری مشهد وجود ندارد.

    وی ادامه داد: در فرآیند پروژه‌های عمرانی، حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان پروژه تعریف کردیم که تا پایان این دوره مدیریت شهری اجرا خواهند شد و همچنین برای پروژه‌های بلند مدت نیز پیش پرداخت آن‌ها را انجام خواهیم داد. زیرا تمام پرداخت‌ها باید به روز باشد و نمی‌خواهیم بدهی برای دوره‌های بعدی مدیریت شهری ایجاد شود. بیشترین تاخیر در اجرای پروژه‌های شهرداری مشهد، ۱۱روز بوده و این تاخیر هیچگاه حتی به یک ماه نرسیده است و هدف ما جز رفاه مردم و پیشرفت شهر مشهد نیست.

    شهرداری، متولی کلیه مسائل شهری

    کلایی افزود: مدیریت شهری باید متولی همه مسائل در شهر مشهد باشد، ولو اینکه وظایف صریحش هست یا نیست. ما متولی این هستیم که رشد اقتصادی در شهر مشهد افزایش یابد و اشتغال ایجاد شود. ما هماهنگ‌کننده هستیم و باید تمامی مدیران، دستگاه‌ها، بخش خصوصی و ذی‌نفعان را بر سر اهداف واحدی همگرا کنیم. ما بیان کردیم که سیاست انبساطی مالی اتخاذ می‌کنیم، مدیریت شهری پروژه‌هایی راه می‌اندازد، تامین‌کنندگان منابعی به دست می‌آورند و تولید بسیاری انجام می‌دهند.

    پروژه کمربند جنوبی پیوست زیست محیطی دارد

    شهردار مشهد با اشاره به اینکه پروژه کمربند جنوبی پیوست زیست محیطی دارد تصریح کرد: کوه پارک از بین گزینه‌های مختلف انتخاب شد و پروژه‌ای که نیمه تمام رها شده و زیرساخت‌های آن کامل نبود را به بهره برداری می‌رسانم. اگر مردم بیایند و آنجا تفرجگاه شود نگرانی از بابت اینکه ارتفاعات مشهد مثل نیاوران تهران شود وجود نخواهد داشت و خود مردم نخواهند گذاشت که این اتفاق بیفتد.

    صورت جلسه‌هایی که به ثمر ننشست

    وی در ارتباط با بافت پیرامون حرم اظهار کرد: ما می‌خواهیم اطراف حرم کارگاه ساختمانی نباشد و به زائرین خدمت‌رسانی کنیم. برای این موضوع چهار صورتجلسه بین وزیر راه و شهرسازی و استاندار و سایر مسئولین وجود داشته اما هیچکدام عملی نشده و به ثمر ننشسته است. ما مرجع تصمیم نیست و  صرفا تنها می‌توانیم کمک کنیم.

    این مقام مسئول افزود: سابقه بافت پیرامون حرم مطهر رضوی طولانی است و در آنجا با پروژه‌ای مواجه هستیم که سرعت رسیدن به اهداف آن کسی را راضی نکرده است.. در این راستا هماهنگی کامل میان عناصر مختلف تصمیم‌گیری باید ایجاد شود و در این بحث با چند چالش جدی روبرو هستیم.

    شهردار مشهد ادامه داد: چالش اول بین استان خراسان رضوی و تهران است که تصمیم‌گیری در این زمینه به عهده نهاد کدام استان است. چالش دوم اتخاذ منابع مالی برای این تصمیمات است که آیا پیش‌بینی شده است یا خیر؟ چاش سوم نگاه به آینده یا گذشته است. عده‌ای معتقد هستند نگاه به گذشته و ریشه یابی در آن زمان، کار را طولانی می‌کند. با این چالش‌ها نمی‌توان پیش بینی کرد که کدام یک از آنها غلبه خواهند کرد، به همین جهت  فرآیند چالش‌ها ممکن است همچنان زمانبر باشد و باعث می‌شود هیچ یک از نهادها به تنهایی نتواند اجرای کار را بر عهده بگیرد.

    ۲۹۰پروژه، درگیر حقوق مدیریت شهری باید متولی کلیه امور شهر باشد

    محمدرضا کلایی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۹۰ پروژه در بافت پیرامون حرم، درگیر حقوق مکتسبه هستند مطرح کرد: در شورای عالی شهرسازی شیوه نامه‌ای تصویب شده، انواع پروژ‌ها تقسیم بندی و دستورالعمل‌های لازم برای آنها نوشته شده است که برخی از بندهای آن سبب موضع‌گیری پیمانکاران شده است

    دلایل افزایش بهای حمل و نقل عمومی

    شهردار مشهد در خصوص افزایش بهای حمل و نقل عمومی که به تبع افزایش هزینه‌هایی چون سوخت، قطعات یدکی اتوبوس و دستمزد اتفاق افتاده است بیان کرد: این موضوع در حالی است که دولت سهم خود را از حمل و نقل عمومی نمی‌دهد و ما سهم دولت را پرداخت می‌کنیم تا به شهروندان فشار نیاید. با وجود هزینه چند برابری هر سفر تنها ۱۰۰تومان به کرایه بلیت اتوبوس افزوده شده است. در این بخش شهرداری برای مردم سهم حداقلی در نظر گرفته است و در نهایت باز هم قرار شده سازمان اتوبوسرانی بخشی از سهم شهروندان را پرداخت کند. به هرحال در تعیین نرخ کرایه حمل و نقل عمومی نباید طوری شود که تاکسیران بگوید برای من فعالیت با این هزینه‌ها صرف نمی‌کند.

    خواستیم که رفتار ماموران سدمعبر اصلاح شود

    کلایی در ارتباط با نحوه برخورد ماموران سد معبر با کودکان کار سر چهارراه‌ها که گاها با خشونت همراه است گفت: وضعیت برخورد ماموران نسبت به گذشته قریب به ۳۰درصد بهتر شده اما تا وضعیت خوب فاصله داریم. در این زمینه آموزش‌ها و تذکرات بسیاری به آنها داده شده است و خواستیم تا رفتارها اصلاح شود. اما هنوز این مشکل وجود دارد. هرچند با تمام این وضعیت، باز هم شرایط مشهد از سایر شهرها بهتر است. من معتقدم برای رفع این مشکلات اجتماعی نظارت مردم بسیار تاثیرگذار است اما دستگاه‌های دیگر نیز باید در این مسیر کمک کنند.



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *