سه شنبه , ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۳ بعد از ظهر
  • کد خبر 15771
  • دو توصیه کلیدی به متقاضیان تبدیل به احسن ملک
    مسکن

    مشکل فراتر از مسکن است

    مهندس منوچهر ملکیانی فرد عضو هیات مدیره سندیکای ساختمان در گفتگویی با خبرنگار برزن نیوز در مورد مشکلات حوزه ساختمان سخن گفت

    درد بزرگ تر از مسئله مسکن است، هر کشوری که اراده دارد بر مسیر توسعه باشد باید به سمت آموزش نیروی انسانی رود و در  حفظ آن ثابت قدم باشد .

    جامعه مهندسان مشاوران کشور به عنوان بخش فعال، طراح معاصر و خلاق پروژه ه ها و آبادگران به عنوان عینیت بخش پروژه ها هستند و  حضور این دو در کنار هم لکومتیو توسعه را به حرکت در می آورد.

    کشور ایران در بخش احداث در مرحله خود اتکایی است نیاز به خارجی نداریم یا لااقل در در مرحله ای هستیم که می توانیم بدانیم چه چیزی می دانیم و چه چیزی نمی دانیم و این یک نقطه مهم است که به آن رسیده ایم.

    امروز متاسفانه می بینیم که از این جامعه تخصصی پیش رو نه تنها در حفظ آن کوتاهی می شود بلکه کلیه امور در دست افراد فاقد تخصص است.

    در بعد شهرسازی و معماری کدام شهردار تحصیلات تخصصی  در شهرسازی و معماری دارد؟ خب وقتی تخصص در کار نباشد تصمیمات هم بر پایه تخصص نیست .

    بزرگترین خیانتی که به ایران شد فروش تراکم به خصوص تراکم بسیار بالا بود یعنی به عنوان اداره کشور تخریب کشور رخ داده است. و شورای عالی به عنوان متولی عملا سکوت اختیار کرده است.

    علی رغم قوانین مدغنی که وجود دارد و اگر شهرداری اقدام نکند باید پاسخگو باشد رئیس شورای عالی معماری در مقابل آن سکوت کرده است.

    مشکل فراتر از مسکن است . مسکن در ایران یک کالای تجاری است در دنیا یک کالای مصرفی است و بعد تجاری آن در آخر می آید. در ایران راه فعالیت های بروز زا بسته شده و معطوف به فعالیت دلالی است.

    در امر مسکن مردمی که پول دارند یا وارد بازار ارز می شوند یا مسکن و سوداگری در بخش مسکن زیاد است.

    آماده سازی زمین در ایران بسیار ضعیف است و این مسئله بر قیمت مسکن نقش زیادی داشته است.

    ما شش برنامه توسعه بعد از انقلاب داشته ایم که توسعه فرهنگی، اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی بود این مسیری بود که باید ما را به توسعه می رساند. توسعه اقتصادی میوه این مسیر است که در کنار حفظ محیط زیست به یک توسعه پایدار می رسد.

    اما چرا ما به توسعه اقتصادی نرسیدیم؟ برای اینکه در آنچه اجرا شد عکس آنچه بود که نوشته شد. یعنی از سال ۶۸ تا کنون بدون برنامه اداره می شود.

    برنامه و بودجه به عنوان سازمان متولی باید پاسخگو باشد که برنامه چرا درست اجرا نشده است و اگر برنامه اجرا نمی شود چرا  برنامه هفتم نوشته شود

    این توسعه نیست توزیع فقر است توزیع یارانه در واقع توزیع فقر است.

    بحث شهرسازی، مسکن همه درد های بی درمانند تا زمانی که به برنامه بر نگردیم یه برامه بد بهتر از بی برنامه گی است مجلس بعد نظارتی اش را فراموش کرده است و همه برنامه ها برعکس اجرا شده است مجلس باید به بخش نظارت ورود کند.

    خبرنگار: یسرا مرادی

     

     

     

     



    مطلب پیشنهادی

    آیا امتیاز مسکن مهر قابل خرید و فروش است؟

    آیا امتیاز مسکن مهر قابل خرید و فروش است؟

    معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خوزستان به مشاوران املاک هشدار داد در صورت خرید و فروش امتیاز طرح مسکن ملی منتظر عواقب و اقدامات قضایی باشند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *