سه شنبه , ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۸:۲۷ قبل از ظهر
  • کد خبر 6714
  • بحران مسکن در شهر های دنیا!

    مقابله با بحران مسکن در شهر های دنیا!

    چند دهه اخیر، در شهرهای بزرگ ، افزایش شهرنشینی، سیاست‌های استفاده از زمین، محدودیت عرضه و محدودیت‌های جغرافیایی همه و همه باعث شده تا برای جمعیت روبه‌رشد، مسکن کافی وجود نداشته باشد. به علاوه مسئولان مربوطه اغلب برای مقابله با بحران کمبود مسکن، قول ساخت خانه‌های بیشتر را می‌دهند، اما واقعیت این است که خانه‌های کوچک و بدون کیفیت در مکان‌هایی که افراد تمایل برای زندگی ندارند، ساخته می‌شود تا فقط آمار افزایش یابد، البته نه فقط در ایران بلکه در تمام کشورهای جهان وضع بر همین مموال است.

    به گزارش برزن نیوز به نقل از ایسنا ، نکته مهم این‌جااست که برخی کشورها در برابر این بحران مسکن قد علم کرده و با قوانین و برنامه‌ریزی درست و اصلاح در مقررات گذشته، اجازه ندادند تا افراد خانه‌های مورد علاقه خود را بسازند بلکه با ارائه مدل‌های جدید در جامعه برای شهرسازان و معماران وارد عمل شده اند.

    هامبورگ و کپنهاگ
    یک ابتکار عمل برای مقابله با بحران مسکن تامین مالی در هامبورگ و کپنهاگ است. به شکلی که در هامبورگ و کپنهاگ، با جمع‌آوری دارایی‌های دولتی و واریز به صندوق منابع شهری و با همکاری شرکای خصوصی برای ارائه پروژه‌ها، موضوع بحران مسکن را تا اندازه‌ای حل کرده‌اند. اشتراک‌گذاری مضرات و منافع می‌تواند افراد ذینفع را متقاعد کند تا در توسعه زیرساخت‌ها، برنامه‌ریزی و مقررات استفاده از زمین شرکت داشته باشند.

    بحران مسکن جهان
    دنور (شهری در ایالت کلرادو امریکا)
    طرح ابتکار بام سبز در این شهر به صورتی است که نیاز به ساختمان‌های با ارتفاع بیشتراز ۲۵ هزار فوت مربع برای ایجاد سقف‌های سبز یا پنل‌های خورشیدی است و باید شامل ساخت پروژه‌های مسکن ارزان‌قیمت باشد. در حالی‌که انجام این موارد باعث می‌شود هزینه‌ها افزایش یابد، جوامع با درآمد پایین در بلندمدت با مقادیر اندک آلودگی آب و هوا و بهای انرژی ارزان‌تر مواجه خواهند شد.

    هند
    در این کشور استفاده از مصالح مناسب برای ساخت و ساز مقرون به صرفه نیز در مقابله با بحران مسکن موثر بوده است. پس از یک دهه تحقیق، موسسه فناوری هند با استفاده از فناوری جدید بتن تقویت شده با فیبر شیشه‌ای توانست استفاده از بتن و فولاد را به حداقل برساند و این طرح بدون استفاده از آجر انجام می‌شود. اجرای این طرح می‌تواند برای ساخت ۱۰ طبقه به کار رود، مقاومت حرارتی بدون نیاز به تهویه هوا را کاهش داده و به عنوان یک ماده سبز در چهارچوب تغییرات اقلیمی سازمان ملل شناخته می‌شود.

    بلغارستان
    مقابله با بحران مسکن در بلغارستان به شکل رتبه‌بندی برای دریافت مسکن دولتی در شهر دوپنیتسا، به کاهش بی‌خانمانی کمک کرده است. در این شهر، واحدهای مسکونی دولتی برای افراد واجد شرایط که درآمد آنها مشخص است، در نظر گرفته شده است. متقاضیان بر اساس وضعیت اشتغال، سطح تحصیلات، سن و تعداد فرزندان رتبه‌بندی می‌شوند.

    آفریقا
    دولت رواندا (کشوری در افریقا)، در حال توسعه سیاست‌هایی است که زندگی در ساختمان‌های عمودی را جذاب‌تر و ارزان‌تر کند که این روش را از طریق معافیت‌های منطقه‌ای و یارانه برای توسعه‌دهندگان ارائه می‌دهد.

    جهان در برابر بحران مسکن
    اما سوالی مطرح است: آیا افزایش تراکم ساختمان، می‌تواند به حل بحران مسکن در جهان کمک کند؟
    قرن بیست و یکم متعلق به شهرهااست. هم اکنو، تقریبا بیش از نیمی از جمعیت جهان در شهرها زندگی می‌کنند، اما به گزارش سازمان ملل، این رقم تا سال ۲۰۵۰ به ۶۸ درصد افزایش خواهد یافت!

    درنهایت چه می شود؟
    با توجه به اینکه بیش از نیمی از جمعیت جهان در مناطق شهری زندگی می‌کنند، برنامه شهرها در جهت افزایش تراکم ساختمان‌ها و مسکن‌های عمودی است. اولویت‌های مهم در انتخاب مسکن و عادات زندگی به طور چشمگیری تغییر می‌کند و این می‌تواند راهی برای کاهش هزینه‌های مسکن در شهرها باشد. البته در حالی که افزایش تراکم و ساختمان‌های عمودی در برخی از نقاط آسیا منجر به بهبود در موضوع بحران مسکن شده است، اما متخصصان در بخش مسکن در بسیاری از کشورها هنوز با این موضوع مخالف هستند.
    مسئولان قبل از اینکه شهرها به نقطه اوج خود برسند و مجبور به مقابله با پیامدهای فرسودگی شهری شوند، باید اجرای تراکم هوشمندانه را تشویق کنند. ساختمان‌های چند طبقه مسکونی و تجاری در کنار هم می‌توانند فرصت‌های اقتصادی ایجاد کنند.



    مطلب پیشنهادی

    ساختمان‌ منفعل و مزایای آن برای شهرها

    ساختمان‌ منفعل و مزایای آن برای شهرها

    ساختمان‌های منفعل نسبت به ساختمان‌های معمولی ۹۰ درصد انرژی کمتری برای گرمایش و سرمایش مصرف می‌کنند و به‌طور قابل‌توجهی راحت‌تر از خانه‌های ساخته‌شده سنتی هستند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *