جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۵ بعد از ظهر
  • کد خبر 8725
  • منابع درآمدی پایدار، شهرداری ها را از تراکم فروشی دور می کند
    منابع درآمدی پایدار، شهرداری ها را از تراکم فروشی دور می کند

    منابع درآمدی پایدار، شهرداری ها را از تراکم فروشی دور می کند

    مهدی جمالی نژاد در تشریح برابر شدن سهم ۵۰-۵۰ دولت و مدیریت شهری از محل مالیات بر ارزش افزوده گفت: سال های طولانی شهرداری‌های کشور از شهر فروشی و تراکم فروشی رنج برده‌اند؛ من از این پدیده همیشه به عنوان فروش اعضای بدن نام برده‌ام در حقیقت تراکم فروشی برای شهرداریها همانند فروش کلیه است و شهرداری‌ها متأسفانه به این شکل اداره می‌شوند.

    وی افزود: برای جدا شدن شهرداری‌ها از درآمدهای ناپایدار مجبور بودیم به سمت ایجاد درآمدهای پایدار حرکت کنیم. در سال ۱۳۶۲ قانونی تصویب شد تا شهرداریهای کشور خودکفا شوند و در میان جنگ تحمیلی بود که مقرر شد شهرداریها روی پای خود بایستند و باید در مدت ۶ ماه وزارت کشور لایحه‌ای به دولت بدهد تا از طریق آن شهرداریها خودکفا شوند.

    وی ادامه داد: ۶ ماه شد ۳۷ سال و خوشبختانه با همت همکارانم در سازمان شهرداریها و دهیاریها، دولت و همکاری مجلس نهایتا این موضوع محقق شد و لایحه درآمدهای پایدار تصویب شد. این لایحه مشکلات جزیی داشت که توسط شورای نگهبان مطرح شد و امیدوارم در آینده نزدیک این مشکلات حل و فصل شود.

    وی تاکید کرد: مزیتی که این لایحه دارد این است که شهرداری ها را از نگاه صرف درآمدزایی ساخت و سازها دور می‌کند و درآمدهای ریز ولی پایدار؛ جزئی ولی مستمر، ایجاد می کند. در حقیقت شهرداریها به عنوان اولین خاکریز مطالبات مردم از جنس خود مردم هستند و شهرداران به صورت غیرمستقیم و اعضای شوراها به صورت مستقیم توسط مردم انتخاب می شوند لذا فراهم شدن منابع درآمدی پایدار می‌تواند موجب بهبود عملکرد مدیریت شهری و نهایتا رضایتمندی شهروندان شود.

    رییس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور با اشاره به اینکه عدم تراکم فروشی توسط شهرداریها و ایجاد وابستگی به منابع درآمد پایدار موجب رضایتمندی مردم می‌شود، افزود: اگر جلوی ساخت و سازهای غیرمجاز و تخلف در این حوزه و تراکم فروشی گرفته شود و از سوی دیگر درآمدهای پایدار برای شهرداریها ایجاد شود از وارد شدن فشار مضاعف به مردم جلوگیری می‌شود و زمینه توزیع عادلانه خدمات و امکانات فراهم می شود در چنین شرایطی شاهد توزیع متوازن جمعیت در کشور هم خواهیم بود.

    به گزارش ایسنا، پیشتر مرتضی الویری رییس شورای عالی استانها و رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران یکصد و نود و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران از تصویب طرح مالیات بر ارزش افزوده در مجلس شورای اسلامی خبر داد و افزود: با رأی بیش از دوسوم نمایندگان مجلس لایحه مالیات بر ارزش افزوده به تصویب رسید و سهم دولت با شهرداری از این درآمد به طور مساوی ۵۰ درصد تعیین شد. این بدین معنا است که از ۹ درصد سهم مالیات بر ارزش افزوده ۴ درصد سهم دولت، ۴ درصد سهم شهرداری و ۱ درصد نیز سهم ورزش و سلامت تعیین شد.

    ایسنا



    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *