جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱:۵۷ بعد از ظهر
  • کد خبر 6751
  • استفاده از مجریان ذی صلاح همچنان در سایه ابهام/ اقدامات بازدارنده در تهران موثر نبود
    استفاده از مجریان ذی صلاح همچنان در سایه ابهام/ اقدامات بازدارنده در تهران موثر نبود

    منزوی شدن مهندسان حرفه‌ای به دلیل عملکرد نامناسب انجمن‌های تخصصی

    به گزارش برزن نیوز به نقل ایسنا‌، سعید زحمت‌کشان یکشنبه ۱۳ مرداد در دیدار فعالان حوزه شهری با معاون معماری و شهرسازی اداره‌کل راه و شهرسازی فارس، به رسمیت شناختن نظام پاسخگویی به شهروندان از جمله شهروندان متخصص و همچنین تعریف فضای نقد و پرسشگری در راستای تربیت و تقویت جامعه پرسشگر را از اقدامات اساسی حاکم شدن فضای تخصصی بر فضای سیاست زده و بیمار جامعه دانست و گفت: جهادگران و شهروندان ایرانی باید بر این موضوع حساس و نگاه ویژه‌ای داشته باشند .

    وی به نزدیک شدن ارتباطات بین مسئولان و شهروندان تاکید کرد و افزود: ما نیز گفت‌وگوهای زیادی را با مسئولان مختلف داشته و داریم که این مهم را رسالت شهروندی خود و وظایف تخصصی حرفه‌ای خود می‌دانیم.

    مشاور ارشد اتحادیه معماری، مرمت و شهرسازی کشور به رویکرد انجمن‌های صنفی در رشته‌های مختلف نظیر معماری، شهرسازی، مرمت و طراحی داخلی هم اشاره کرد و گفت: در سالیان متمادی کم توجهی‌هایی به جامعه مهندسی از نظر جایگاه، حقوق و منزلت اجتماعی شده که با تشکیل، حمایت و توجه بیشتر به جامعه مدنی ‌و همچنین به رسمیت شناختن اصل شفافیت و فعالیت‌های مرتبط با آن نظیر مطالبه‌گری عمومی از مسئولان حوزه شهری، می‌توان جایگاه والاتری برای آنها ایجاد کرد.

    معاون معماری و شهرسازی اداره‌کل راه و شهرسازی فارس نیز در ادامه این جلسه بر ضرورت همدلی و همزبانی بین مسئولان و شهروندان به ویژه شهروندان متخصص در شیراز تاکید و به اهمیت و ضرورت مطالبه گری، حاکم شدن فضای تخصصی بر جامعه، پرسشگری، مقوله شفافیت و همچنین فراهم سازی گفت‌وگو ملی و محلی اشاره کرد.

    بهروز رویین‌ در خصوص اهمیت نشست‌های تخصصی، عنوان کرد: تخصص محوری در امور مختلف از جمله مدیریت شهری همواره از اقدامات شایسته اهل خرد بوده و ما نیز از این اقدامات حمایت خواهیم کرد. ضمن اینکه اگر علاقه مندان به فعالیت‌های تخصصی به عنوان مثال انجمن‌ها در این زمینه پویا شوند ما نیز از آنها حمایت و در برنامه‌هایشان شرکت و از نتایج و محسنات نشست‌هایشان بهره‌مند خواهیم شد .

    بهادر پورفاضل، نماینده موسسات غیرانتفاعی جنوب کشور نیز در این نشست به مطالبه‌گری در خصوص جایگاه حرفه معماری به ویژه معماری داخلی پرداخت و بیان کرد: معماری داخلی یکی از شاخه‌های رشته معماری است که با توجه به خلاء قانونی موجود که می‌توان گفت تقریبا همه مجموعه‌های مرتبط نظیر وزارت علوم، وزارت راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی و … نسبت به این موضوع کم توجهی کرده اند که اکنون شاهد این هستیم که فارغ التحصیلان رشته معماری داخلی پس از فراغت از تحصیل و ورود به حرفه معماری هیچ‌گونه جایگاه قانونی و منسجمی را ندارند که انتظار ما این است که مسئولان به نسبت سهم و وظیفه قانونی خود در راستای تعریف جایگاه حقوقی و همچنین تشکیل انجمن صنفی معماری داخلی تلاش کنند.



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *