جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۳:۲۶ بعد از ظهر
  • کد خبر 14587
  • به چه دلیلی مطالعه امکان سنجی در طرح های شهرسازی انجام میشود؟
    برای روز جهانی شهرسازی

    نادیده گرفتن قوانین شهرسازی در ایلام باعث سلب آسایش مردم شده است

    افزایش جمعیت شهرها امری امکان‌ناپذیر است اما برخی از با سوءاستفاده از این افزایش جمعیت با ساخت بناهایی غیرمتعارف قوانین را زیر پا گذاشته و مشکلاتی را برای شهروندان به‌‌وجود آورده‌اند.

    فرهی از شهروندان ایلامی که در محله آنان چنین نابسامانی به‌وجود آمده از مزاحمت ساخت و سازکنندگان در این محله گله‌مند و بیان کرد: اقدام ساخت و سازکنندگان موجب شده تا جداول پر از سیمان، آبراه‌ها مسدود و ساکنان با مشکلات مـتعدد در تردد و زیست خود روبه‌رو شوند.

    دیگر شهروند ایلامی که خود را میثمی معرفی کرد نیز بر این نکته تاکید دارد، آلودگی صوتی، گرد و خاک و ترافیک از معایب ساخت و ساز‌های موجود در محلات ایلام است که زندگی در این محلات را با سختی مواجه کرده است.

    این شهروند ایلامی به ساخت و سازهای غیرمتعارف و مغایر با اصول شهرسازی نیز اشاره و بیان داشت: سازمان مسکن و شهرسازی استان به بهانه ساخت مسکن ملی در محله‌ای که عرض خیابان آن کمتر از ۶ متر است می‌خواهد برج بسازد که این اقدام سازمان مسکن و شهرسازی با هیچ اصول منطقی همخوانی ندارد.

    این شهروند با بیان این که کارشناسان کمیسیون ماده ۵ و آقایانی که امضای آنان باعث تصویب چنین مصوبه‌ای شده تا برج در این محله ساخته شود چگونه در کوچه‌ای که عرض آن ۴ متر و ۶۰ سانتی‌متر است، مجوز ساخت ۷ طبقه مسکونی صادر کرده‌اند؟

    ساکنان این منطقه بر این نکته اصرار دارند که سازمان مسکن و شهرسازی استان ایلام که خود مجری و ناظر قوانین و مقررات شهر و شهرسازی است در این زمینه دچار تعلل و غفلت شده‌اند و لازم است که در تصمیم خود تجدیدنظر کنند.

    اشرافیت طبقات بر سایر منازل مسکونی این محله، پیش‌بینی نکردن شرایط اضطرار از قبیل سیل و زلزله، فضای محدود خیابان و غیره به گفته مردم این محله از تبعات اجرای این برج در این منطقه است.

    سعید انوری‌پور عضو و سخنگوی شورای شهر ایلام نیز با انتقاد از تصمیم سازمان مسکن و شهرسازی استان ایلام برای انتخاب این محله جهت ساخت مسکن ملی آن هم در ۷ طبقه گفت: زمین‌های زیادی در شهر ایلام وجود دارد که متناسب با احداث مسکن ملی بوده و احداث مجتمع ۷ طبقه در خیابان نماز ۲ با این تراکم نه به نفع مردم است و نه به نفع ساکنینی که در آینده قرار است در این مجتمع زندگی کنند.

    علی اصغر منصوربیگی معاون ساخت و مسکن راه و شهرسازی ایلام نبود زمین کافی را دلیل این موضوع دانست و اظهار داشت: این موضوع در غالب مجوز کمسیون ماده ۵ و قانون شکل گرفته است.

    هر چند این زمین در تملک سازمان مسکن و شهرسازی استان ایلام است و قرار است که برج ۷ طبقه مسکن ملی در آن ساخته شود اما در بررسی نقشه مصوبه در کمیسیون ماده ۵ برای خیابان این محله که مد نظر ساخت است خیابان ۸ متری به روی نقشه کاغذی منظور شده است در حالی که خیابان مذکور ۴ متر و ۶۰ سانتی‌متر است که نمونه عیان تصمیمات بدون بررسی اعضای ماده ۵ را نشان می‌دهد.

    به نظر می‌رسد کمبود زمین نباید بهانه‌ای برای عدم رعایت قانون و بروز مشکلاتی برای شهروندان در شهرها باشد.



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *