شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۶:۰۰ بعد از ظهر
  • کد خبر 11276
  • نظارت شهرسازان برای بهبود کیفی شهر‌ها ضروری است
    نظارت شهرسازان برای بهبود کیفی شهر‌ها ضروری است

    نظارت شهرسازان برای بهبود کیفی شهر‌ها ضروری است

    محمود رضایی‌کوچی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس با گرامیداشت روز جهانی شهرسازی، گفت: طی سالیان گذشته به علم شهرسازی کم توجهی و تخصص مهندسان شهرساز کمتر دیده شده و آگاهی شهروندان نسبت به نقش و اهمیت این رشته تخصصی در کاهش مشکلات شهر‌ها و احیای حقوق شهروندان اندک است.

    او با اشاره به نقش شهرسازان در نحوه استقرار خانواده به عنوان کوچک‌ترین و اصلی‌ترین واحد موجود در جامعه و ساخت و ساز واحد‌های بزرگ و شهرها، گفت: شیوه نگرش و ادله‌ی شهرسازان و مطالعات و پژوهش‌های آنان در نحوه ایجاد همبستگی در تمام حوزه‌ها در جامعه شهری حائز اهمیت است.

    رضایی، همبستگی اجتماعی را از دستاورد‌های شهرسازان دانست و بیان کرد: پیوستگی از ملزومات داشتن یک جامعه سالم است، شهرسازان می‌توانند با فراهم کردن اسباب همبستگی اجتماعی، شرایط همنشینی انسان‌ها در کنار یکدیگر را باعث شوند.

    رضایی گفت: نقش شهرسازان در توسعه کالبدی شهر‌ها خلاصه نمی‌شود و تخصص یک شهرساز در ابعاد اجتماعی، اقتصادی و فرهنکی یک جامعه تاثیرگذار است.

    معاون عمرانی استانداری فارس تصریح کرد: شهرسازان ما باید همسو با جامعه جهانی شهرسازی، نقش خود را در ایجاد یک شهر با مولفه‌های استاندارد بازبینی کنند، به گونه‌ای که با گذر از هر شهر تاثیر حضور و اعمال نظارت شهرسازان در آن احساس شود.

    رضایی با اشاره به اینکه مهندسان شهرساز می‌توانند به عنوان دیده بان شهر‌ها با اعمال نظارت شهرسازی نقش وکیل مدافع شهروندان را نیز در قبال تخلفات این حوزه ایفا کنند، گفت: حوزه مدیریت شهری نباید خود را از اعمال نظارت شهرسازان بی نیاز بداند، در این زمینه انتظار می‌رود مسئولان حوزه‌های اجرایی با استفاده از توان متخصصان حوزه شهرسازی، از آن‌ها در حل مشکلات ومعضلات شهرسازی و ارائه شیوه‌های نو و راه‌حل‌های تازه و تولید نظرات وایده‌های نو کمک بخواهند.

    وی به تعداد قابل توجه مهندسان شهرساز بین اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس اشاره کرد و گفت: متاسفانه در طول سالیان گذشته شاهد کم رنگ شدن نقش مهندسان شهرساز در حوزه ساخت و ساز و به خصوص شهرسازی هستیم؛ بنابراین مهندسان شهرساز به عنوان صاحبان تخصص می‌توانند برای فعالیت سایر رشته‌های زیر مجموعه سازمان نظام مهندسی بسترسازی کرده و نقش پایه‌ای خود در توسعه شهر‌ها را ایفا کنند.

    رضایی خاطرنشان کرد: اگر با دقت و نظر کارشناسی اقداماتی در زمینه شهرسازی انجام شود، ساختمان‌های زیبا و هماهنگ با شهر احداث خواهد شد.

    معاون عمرانی استانداری فارس با اشاره به اینکه متاسفانه مهندسان شهرساز تا به امروز نقش شایسته‌ای در شکل گیری کالبد شهر‌ها نداشته‌اند، گفت: در شهر‌های ما از اهمیت کارکرد‌های بیرونی ساختمان غفلت شده و این مسئله حقوق شهروندان را نیز زیر سئوال برده است.

    به گفته رضایی بهبود جایگاه شهرسازان نیازمند انجام پژوهش‌های جدی و انجام تحقیقاتی بر مبنای آسیب شناسی در زمینه استفاده نکردن از توان تخصصی و اعمال نظر شهرسازان در ساخت و ساز‌های شهری است.

    باشگاه خبرنگاران جوان



    مطلب پیشنهادی

    بازگشت رویکرد «خودرو محور» به شهرسازی؟

    بازگشت رویکرد «خودرو محور» به شهرسازی؟

    طراحی، آغاز و انجام برخی از پروژه های ساخت بزرگراه و تونل در دوره جدید مدیریت شهری انگاره تلاش برای شهرسازی بر محور انسان و برای انسان را کم رنگ کرده است. در دوره پیشین مدیریت شهری، ضمن انتقاد از ساخت بزرگراه های متعدد با هزینه‌های بالای هزار میلیارد تومان بر لزوم تغییر رویکرد شهرسازی به رویکرد «انسان محور» تاکید کردند و تا حدی نیز این رویکرد را پیگیری نمودند یا دست‌کم رویکرد «خودرو محور» را کنار گذاشتند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *