پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۳:۲۹ بعد از ظهر
  • کد خبر 5193
  • نظام مالی لازمه توسعه شهرهای جدید
    نظام مالی لازمه توسعه شهرهای جدید

    نظام مالی لازمه توسعه شهرهای جدید

    حبیب‌اله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه احداث شهرهای جدید یک سیاست ملی در پاسخ به نیاز آمایش سرزمین و تامین زندگی شایسته برای مردم بوده است گفت: این فرآیند علاوه بر شهرهای جدید موجود، در پاسخ به نیازهای آتی جابجایی جمعیت در قالب طرح‌های آمایش سرزمین، برنامه‌ریزی، مکان‌یابی و احداث نسل دوم شهرهای جدید نیز با بررسی و آسیب‌شناسی تجارب گذشته و اتخاذ رویکردهای نوین، همچون شهر هوشمند و شهر پایدار در دست اقدام است.

    طاهرخانی در ادامه یکی از اولویت اصلی وزارت راه و شهرسازی در دولت دوازدهم را ارتقای کیفیت زندگی در شهرهای جدید در تمامی ابعاد دانست و گفت: ما قصد داریم شهرهایی ایجاد کنیم که به‌جای پذیرش سرریز جمعیت شهرهای بزرگ، دارای عملکرد آمایشی در استقرار بهینه جمعیت و فعالیت در پهنه سرزمین بوده و خود زمینه‌ساز توسعه و نقطۀ رشد و تحول باشند.

    به گفته وی موضوع شهرهای جدید در ایران در حال حاضر یکی از سیاست‌های اصلی وزارت راه و شهرسازی، به‌ویژه در پیرامون شهرهای بزرگ، در کنار بازآفرینی بافت قدیمی شهرها در پاسخ به ضرورت توسعه درونی و کیفی شهرهای موجود هستند که از سوی کارشناسان در سطوح ملی و منطقه‌ای مورد بحث و توجه قرار دارند.

    معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه احداث و توسعه شهرهای جدید بدون نظام مالی و تحقق‌پذیری مشخص امکان‌پذیر نیست گفت: به همین دلیل مدل‌های گوناگون مدیریت دارایی و انواع روش‌های شراکت عمومی-خصوصی و تامین مالی توسعه در سرلوحه اقدامات قرار دارند.

    وی ادامه داد: شرکت‌های عمران شهرهای جدید نه موسسات آماده‌سازی و واگذاری زمین، بلکه سازمان‌های توسعه و عمران هستند که علاوه بر وظیفه عمران و سازندگی توجه ویژه به توسعه کیفی و همه‌جانبۀ شهرهای جدید در همه ابعاد محیطی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را مدنظر و در سرلوحه اقدامات خود دارند، زیرا توسعه محقق نمی‌شود مگر در همه ابعاد به صورت همزمان انجام شود تا بتواند زندگی شایسته را برای مردم به ارمغان آورد که برای تحقق این رسالت ما باید بتوانیم منابع بخش خصوصی را در راستای منافع عمومی در شهرهای جدید قرار دهیم.

    این مقام مسئول با تأکید براینکه امنیت سرمایه و ضمانت بازگشت سود یکی از مهمترین مباحث در باب سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود گفت: بی‌شک شهرهای جدید به جهت بستر و تنوع موضوع‌های سرمایه‌گذاری یکی از جذاب‌ترین مکان‌های فعالیت اقتصادی در کشور هستند، به همین دلیل شرکت عمران شهرهای جدید در راستای سیاست‌های کلان دولت، با دعوت از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، در حال برنامه‌ریزی برای جذب نقدینگی، انتقال فناوری‌های جدید و ایجاد زمینه‌های اشتغال در این شهرها به عنوان شهرهایی سرزنده و پویا عمل کرده و این موضوع را پیگیری می‌کند.

    به گفته طاهرخانی شهرهای جدید بستر بکری برای فعالیت گسترده سرمایه‌گذاران در طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ و کوچک با موضوع‌های متنوع در سطوح محله‌ای، ناحیه‌ای، شهری و فراشهری هستند که در یک برنامه‌ریزی دقیق، علاوه بر تامین سود مناسب و مطمئن برای سرمایه‌گذار،نقش موثری در ارتقای کیفیت زندگی شهروندان فراهم خواهند کرد.

    معاون وزیر راه و شهرسازی در پابان درخصوص برگزاری همایش سرمایه‌گذاری شهر جدید هشتگرد بیان کرد: امیدوارم رویکردها و اقدامات فوق گام مهمی در جهت ارتقای سطح زندگی در شهرهای جدید و توسعه متکی بر توان بخش خصوصی در چارچوب رویکرد شراکت عمومی-خصوصی باشد. موضوعی که با توجه به رویکردهای ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی و نیز سیاست‌های دولت در شرایط فعلی کشور به‌عنوان یک راهبرد ملی در توسعه ضرورت تام دارد.

     



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *