جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۳:۱۷ بعد از ظهر
  • کد خبر 12217
  • نگاه جزیره ای به مسائل اجتماعی در حاشیه شهر مشهد یک اشکال است
    نگاه جزیره ای به مسائل اجتماعی در حاشیه شهر مشهد یک اشکال است

    نگاه جزیره ای به مسائل اجتماعی در حاشیه شهر مشهد یک اشکال است

    سید حمید موسوی، مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی، در نشست با مدیران فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان رضوی که امروز، ۲۳ دی در محل این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: پتانسیل و ظرفیت‌هایی در حوزه اجتماعی وجود دارد، اما چند اشکال در این حوزه وجود دارد که از آن جمله می‌توان به پراکندگی و تعدد این ظرفیت‌ها و نگاه جزیره‌ای اشاره کرد.

    وی ادامه داد: به عنوان نمونه، نگاه جزیره‌ای به مسائل اجتماعی در موضوع حاشیه شهر مشهد وجود دارد؛ بدین معنا که دستگاه‌های اجرایی متعددی در زمینه حاشیه شهر فعالیت می‌کنند که نتیجه‌ای هم برای حاشیه شهر در پی نداشته است.

    مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی  بیان کرد: در مسائل اجتماعی فرار از مرکز هم داریم و دستگاه‌های اجرایی تمایلی به اینکه در کنار هم قرار بگیرند و مدیریت واحدی در این زمینه وجود داشته باشد، ندارند.

    وی افزود: زمانی که ما می‌خواهیم به عنوان یک نهاد حاکمیتی در مسائل اجتماعی ورود پیدا کنیم، با موضع دستگاه‌هایی که در این مسائل نگاه جزیره‌ای دارند، مواجه می‌شویم.

    موسوی تصریح کرد: با وجود اینکه در حاشیه شهر دستگاه‌های اجرایی متعددی کار می‌کنند ولی به آن چیزی که ‌می‌خواستیم، نرسیده‌ایم. به طور مثال در کمک‌های مؤمنانه به یک خانواده شاید ۱۰ بار کمک شده ولی به خانواده‌ای کمک نشده است، چرا که دستگاه‌های اجرایی حاضر نیستند که در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

    مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی با تأکید بر اینکه ایجاد وفاق و همدلی دستگاه‌های اجرایی در حوزه اجتماعی بسیار سخت است، اظهار کرد: در موضوع آسیب‌های اجتماعی چند محور از جمله کودکان کار، معتادان متجاهر، بانوان بی‌سرپرست را داریم و زمانی که می‌خواهیم وارد هر کدام از این موضوعات شویم و کاری را انجام دهیم نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود، چراکه وفاقی در این زمینه وجود ندارد.

    وی با اشاره بر اینکه متأسفانه بانک‌های اطلاعاتی قوی در زمینه مسائل اجتماعی نداریم، بیان کرد: در مجموع بحث تشکل‌ها و خیریه‌ها هم متولی واحدی ندارد. بهزیستی، فرمانداری‌ها و دیگر مراکز مجوز می‌دهند، اما با این وجود لایحه جامع تشکل‌های مردم‌نهاد سال‌های سال است که در مجلس خاک می‌خورد.

    مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی با اشاره به فاصله بین مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها با دستگاه‌های اجرایی در موضوع آسیب‌های اجتماعی، بیان کرد: کم شدن این فاصله می‌تواند گره‌گشای مسائل اجتماعی باشد.

    همچنین در این نشست، هادی بختیاری، معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی توضیحاتی در خصوص معرفی فعالیت‌های این معاونت در موضوعات فرهنگسرا، انتشارات، خبرگزاری‌های ایسنا، ایکنا و مرکز افکارسنجی داد و اظهار کرد: معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی پایه‌گذار بسیاری از مسابقات از جمله مسابقات قرآن دانشجویان، مسابقات تئاتر دانشجویان و… در کشور بوده است.

    وی با اشاره به اینکه انتشارات جهاددانشگاهی خراسان رضوی جزو پیشرانان چاپ کتاب‌های محیط زیست است، تصریح کرد: همچنین در حوزه انتشارات، موفق به کسب کتاب سال جمهوری اسلامی و یا ناشر برگزیده کتاب‌های محیط زیست شده‌ایم.

    بختیاری ادامه داد: بانک‌های اطلاعاتی قوی از خیریه‌ها و افراد کمک‌کننده و همچنین افراد کمک‌گیرنده در کشور نداریم که این موضوع عدم اعتماد برای کمک به افراد نیازمند را به دنبال داشته است.

    وی از آمادگی جهاددانشگاهی خراسان رضوی برای تهیه بانک اطلاعاتی در زمینه مسائل اجتماعی خبر داد و تصریح کرد: باید در زمینه مسائل اجتماعی سامانه‌ای برای رصد خیریه‌ها تهیه شود تا این موضوع به اثربخشی خیریه‌ها منجر شود.

    در ادامه این نشست، کمال‌الدین غراب، پژوهشگر دین و قرآن به آیه‌ای از قرآن کریم مبنی بر «وَفی أَموالِهِم حَقٌّ لِلسّائِلِ وَالمَحرومِ» اشاره و تصریح کرد: از این آیه در می‌یابیم که حقی برای محرومان در اموال و دارایی‌های ما وجود دارد و این یک تکلیف است که حق خود را تسویه کنیم.

    وی بیان کرد: در اسلام، راه‌های مختلفی برای کمک کردن وجود دارد که یکی از آنها، انفاق، نذر، صدقه، کفاره و غیره است و همه اینها بهانه است تا عدالت اجتماعی در بعد اقتصادی در جامعه فراهم شود.

    ایکنا



    مطلب پیشنهادی

    روايت رسمي از افول تجاري‌سازي در پايتخت

    روایت رسمی از افول تجاری‌سازی در پایتخت

    آن‌گونه كه معاون شهرسازي شهرداري تهران اعلام كرد، در دو تا سه سال اخير آمار صدور پروانه در حوزه تجاري، حدود۶۰ درصد كاهش يافته است. اگر چه براي نخستين‌بار است كه يكي از مسوولان شهرداري به‌طور رسمي چنين آماري را اعلام مي‌كند اما روند كاهشي تجاري‌سازي در پايتخت با توجه به تب مال‌سازي در تهران طي سال‌هاي نخست دهه۱۳۹۰ و فروكش كردن آن با تغيير مديريت شهري پايتخت در سال ۱۳۹۶، براي ناظران مشهود بود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *