پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۴:۰۸ بعد از ظهر
  • کد خبر 6883
  • آموزش نیروهای متخصص نهاد توسعه محلی در بافت های ناکارآمد شهر
    آموزش نیروهای متخصص نهاد توسعه محلی در بافت های ناکارآمد شهر

    نگاه نو به مدیریت شهری با رویکرد بازآفرینی

     محمدرضا حیدری رییس شورای شهر مشهد با بیان اینکه نبود متولی مشخص در بازآفرینی یکی از مشکلات اصلی بوده که با آن سروکار داشته‌ایم، گفت: تغییر نگرش از مداخله تمام عیار به رویکرد مشارکت‌محور، با تکیه بر ظرفیت های ساکنان، مهمترین نکته‌ای است در سیاست های جدید بازآفرینی حاکم شده است.
    وی خاطرنشان کرد: در گذشته براساس مدلی ناموفق و شکست‌خورده، مردم مجاب به ترک املاک خود می‌شدند و شهرداری نیز آنها را تملک می‌کرد ولی اکنون تاکید ما بر حفظ مردم در بافت و به مشارکت طلبیدن آنهاست.
    حیدری گفت: مشارکت مردم و نگه داشتن آنان در همان بافت رویکرد اصلی ماست که نیازمند همراهی چند بخش فرهنگی اجتماعی و اقتصادی است. انتطار ما از سازمان های مردم نهاد ایفای نقش فعال در جهت جلوگیری از اقدامات تکراری است.
    رییس شورای شهر مشهد در ادامه گفت: دفاتر تسهیل گری باید محور تعاملات بین همه مجموعه های دخیل را برقرار کنند و نگاه سازمان بازآفرینی باید نگاه یک تسهیلگر، نه به معنای ساده و ابتدایی، بلکه نگاهی کامل و فراگیر باشد؛ به نحوی که محل حل تعارضات و بهره‌گیری از تمامی ظرفیت باشد.
    حیدری تاکید کرد: نقش سمن‌ها و دفاتر تسهیل‌گری، تعاملات هرکدام و کارکردهای آنها باید به شکل دوسویه به بحث و بررسی گذاشته شود؛ پیش از ورود به هر محله باید کم و کاستی‌ها را شناسایی کنیم و راهکارهای رفع و رجوع آنها را بیاندیشیم.
    وی تاکید کرد: ما باید از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده کنیم تا با جلوگیری از همپوشانی به حل مشکلات این بافت ها به صورت ریشه ای بپردازیم.
    حیدری در حالی‌که بزرگترین چالش را ورود به این بافت ها خواند گفت: مساله ما صرفا ورود به این بافت هاست نه مشکل اقتصادی داریم و نه منابع انسانی صرفا مشکل ناهماهنگی داریم.
    رییس شورای شهر مشهد با تاکید سازمان بازآفرینی شهری گفت: باید با باز کردن چتر این سازمان همه در کنار هم قرار گیرند و دفاتر تسهیلگری باید نگاه خدمات محور داشته باشد.
    حیدری با تاکید بر اهمیت بخشیدن به دو یا چند محله در ابتدا گفت: باید چند محله را الگو کنیم و تمرکز را بر روی آنها قرار دهیم چرا که ارائه نمونه فعالیت ها به مردم انگیزه بالایی را ایجاد خواهد کرد و به جلب مشارکت ختم خواهد شد.
    وی با مخاطب قرار دادن سازمان های مردم نهاد گفت: امیدواری من ورود شماست چراکه اقدام موثر در این خصوص در توان سازمان‌های دولتی نیست.
    *گفتمان جدید رویکرد جدید می‌طلبد
    رمضانعلی فیضی، رییس کمیسیون مناطق پیرامونی شورای شهر با ابراز خرسندی از تاسیس سازمان بازآفرینی و مفید خواندن آن در جهت بهبود وضعیت شهری گفت: ما بر این باوریم که فراز تمامی روش‌ها و ابزارها، دفاتر تسهیلگری هستند که زمینه خوبی در جهت تحقق اهداف شهری در تمامی زمینه ها ایجاد می‌کنند.
    وی تاکید کرد: می‌بایست هم‌پای ابزار و نگاه جدید و در جهت پیش گرفتن یک راهبرد باید تغییر رویکرد بدهیم و فراتر از یک دستگاه اقدام کننده در سازمان های عمومی خدمات را عرضه کنیم.
    اینگونه می‌توانیم با ابزارهای جدید اعم از مشارکت دادن مردم، آنها را در امر برنامه ریزی مشارکت دهیم که این خود یک ابزار بنیادین در توسعه دفاتر ماست.
    فیضی تصریح کرد: کمک دولت از طریق نظام مالی می‌تواند همراهی مهمی در این امر داشته باشد اما نیاز است مردم سنگ زیرین و بنیادین این مساله را بگذارند.
    وی تاکید کرد: سازمان های مردم نهاد و سمن ها می‌توانند کمک بزرگی کنند تا با نهایت سهولت مشارکت را شکل گیرد.
    رییس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم برخوردار شورای شهر مشهد گفت: در حالی که دشواری های اقتصادی نگرانی اصلی ماست اما در این خصوص همیاری مردم امید اصلی ماست و امیدواریم در این فرازگاه های اقتصادی و مشکلات گریبان‌گیر بتوانیم با بهره گیری از کمک یکدیگر باری را از دوش شهر برداریم.
    *سازمان‌های مردم نهاد محور تحلیل و برنامه ریزی اجتماعی محلات هدف بازآفرینی
    مجتبی شاکری روش، مدیرعامل سازمان بازافرینی فضاهای شهری شهرداری مشهد نیز در ادامه این نشست گفت: فعالیت‌هایی که طی دو دهه گذشته در بافت‌های ناکارآمد شهری صورت گرفته است گاهی موفقیت آمیز و گاهی ناموفق بوده است. ما با بررسی دقیق دلایل عدم موفقیت به این نتیجه رسیدیم که رویکرد پیشین رویکردی نبوده است که توانایی حل مشکلات در بلندمدت را داشته باشد. هرچند که این اقدامات در همان زمان مفید واقع شده است اما باید با الگوبرداری صحیح در جهت رفع ریشه‌ای این مشکلات قدم برداشت.
    وی افزود: علت عقب افتادگی ما در رفع آسیب‌های شهری بیشتر از بودجه و اعتبارات نگاه دقیق نداشتن به این محلات است. خوشبختانه در حال حاضر موضوعی که بیشتر بر آن تاکید شده است بعد اجتماعی این مناطق است.
    شاکری روش با اشاره به اهمیت همکاری با سمن‌ها گفت: بازآفرینی به دنبال حفظ اصالت فضا و اهالی است و یکی از موضوعات مهم که بیشتر مدنظر ماست تحلیل‌های اجتماعی است که سازمان های مردم نهاد می‌توانند پررنگ ترین نقش را ایفا کنند.
    مدیرعامل سازمان بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری مشهد تاکید کرد: ملاک ما برنامه ریزی در مقیاس افراد است که محله به محله متفاوت است که این خود تحلیلی جدی در خصوص اوضاع و احوال اجتماعی محلات است. تحلیل های اقتصادی چه به لحاظ محله و چه خانواده ها از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه اولین رکن توانمندسازی در جهت بهبود وضعیت این مناطق توانمندسازی اقتصادی است و ما در نهایت امر بررسی، به داده هایی می‌رسیم ک امکان برنامه ریزی برای اقدامات لازم را فراهم می‌کنند.
    وی افزود: متاسفانه داده های ما از محلات داده های جدی نیست اما برای تعیین برنامه اقدام برای محلات قائل به دو موضوع ظرفیت های محلات و خرده فرهنگ ها هستیم.
    وی با تاکید بر اهمیت همکاری در این خصوص گفت: همه اینها با ترجیحات مشترک می‌تواند برای ما سرمایه اجتماعی ایجاد کند. همچنین برخی محرک ها نیز می‌توانند از خارج سازمان تامین شوند.
    وی ادامه داد: عصاره همه این موضوعات به کارگیری صحیح مردم است. تاکنون ۲۰دفتر تسهیلگری احداث و راه اندازی شده است که این دفاتر مستعد همکاری مستقیم با سازمان های مردم نهاد خواهند بود.


    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *