پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۸:۵۹ بعد از ظهر
  • کد خبر 15413
  • هماهنگی وزارت راه و شهرسازی و ارتش جمهوری اسلامی ایران در راستای انتقال پادگان‌ها از محدوده شهری
    هماهنگی وزارت راه و شهرسازی و ارتش جمهوری اسلامی ایران در راستای انتقال پادگان‌ها از محدوده شهری

    هماهنگی وزارت راه و شهرسازی و ارتش جمهوری اسلامی ایران در راستای انتقال پادگان‌ها از محدوده شهری

     به گزارش برزن نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، شورای عالی معماری و شهرسازی ۱۹ اردیبهشت ماه انتقال پادگان ارتش در مشهد مقدس را به تصویب رساند؛ در گذشته و در سال ۱۳۸۸ نیز قانونی مصوب شد که براساس آن باید پادگان‌ها از بافت شهری خارج شوند.

    فرزانه صادق مالواجرد، معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی در این خصوص گفت: در قانون خروج پادگان‌ها از بافت شهری که مصوبه مجلس شورای اسلامی ایران را دارد، آمده است، پادگان‌ها اگر از محدوده شهرها خارج شوند، باید ارزش افزوده‌ای را در باقی مانده‌ای که سهم ارتش جمهوری اسلامی ایران است، داشته باشند، ولو آنکه پادگان دیگری در خارج از محدوده و حریم شهر ساخته شود.

    وی در رابطه با نحوه چگونگی ارائه این خدمات، اظهار کرد: قانون مصرح است که تا ۱۰ هکتار تصمیم‌گیری‌ها در کمیسیون‌های ماده پنج انجام می‌شود و در اراضی پادگانی که بیش از ۱۰ هکتار مساحت دارند، در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران تصمیم‌گیری صورت می‌گیرد.

    معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در قانون مرتبط با پادگان‌ها تصریح شده است که تا ۴۰ درصد از اراضی پادگان‌ها باید به شهر تقدیم شود، عنوان کرد: یعنی تا ۴۰ درصد از خدمات عمومی شهری در طراحی‌ها دیده شود و در ۶۰ درصد باقی مانده نیز حتما باید خدمات مرتبط با کاربری‌های دیگری که طراحی می‌شود، تامین شود.

    صادق مالواجرد در خصوص اقدامات دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری در راستای خروج پادگان‌ها از بافت شهری، گفت: پادگان‌هایی تاکنون مراتب استانی خود را پس از ملاحظاتی همچون ملاحظات دفاعی و امنیتی و ملاحظات شهرسازی که در کمیسیون ماده پنج مصوب می‌شود، مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری را اخذ کردند.

    وی افزود: پادگان ۰۷ در خرم‌آباد با مساحت بیش از ۱۰ هکتار، پادگان ارومیه و اراضی آبشار و همچنین پادگان ۷۷ در مشهد مقدس به صورت مشترک مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری را دریافت کردند.

    معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی با تاکید براینکه انتفاع حداکثری شهر در کنار انتفاع قانونی که برای ارتش متصور است، باید هر دو توامان انجام شوند، خاطرنشان کرد: این امر چالش‌های بسیاری را به دنبال دارد، اما خوشبختانه در تمامی مصوباتی که ذکر شد، تلاش شده است هم در دبیرخانه و هم اعضای شورای عالی در کنار همدلی با ارتش جمهوری اسلامی ایران مسیر را آنگونه که باید پیش ببرند.

    صادق مالواجرد اظهار کرد: ارتقاء کیفیت فضایی در شهر، تامین خدمات عمومی، شبکه معابر و فضای سبز بی نظیر پادگان‌ها و از طرفی انتفاعی که باید ارتش براساس قانون داشته باشد، از جمله این موارد است.

    وی با بیان اینکه اگر خارج از محدوده و حریم شهرها اراضی در اختیار ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد، بخشی مرتبط با وزارت راه و شهرسازی و قسمتی مرتبط با منابع طبیعی است، گفت: در این راستا هماهنگی‌های لازم با ارتش انجام می‌گیرد و سپس جابه‌جایی و انتقال نیروها از پادگان‌ها انجام می‌شود.

    معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: نکته حائزاهمیت اما پادگان‌هایی هستند که فعلا در محدوده شهری قرار دارند و براساس مصوبه شورای عالی روی آنها طرح گذاشته می‌شود. با این حال اما تمام تلاش دبیرخانه شورای عالی و اعضای شورای عالی شهرسازی و معماری با وفاق و همدلی که با ارتش جمهوری اسلامی ایران است، بر آن است در تمام پادگان‌هایی که ذکر شد، بیش از ۴۰ درصد قانون، خدمات و فضای سبز در اختیار شهر قرار گیرد.

    صادق مالواجرد پادگان‌ها را از سه منظر قابل بررسی برشمرد و گفت: این پادگان‌ها هم به جهت زیست محیطی ارزشمند هستند و هم درختان بی نظیری در این پادگان‌ها وجود دارد که ارتش جمهوری اسلامی ایران طی سال‌ها آن‌ها را حفظ کرده است، همچنین به جهت وجود بناهای تاریخی و مکان رویداد بودن این پادگان‌ها ارزشمند هستند که تاکید دبیرخانه شورای عالی و اعضای شورای عالی شهرسازی و معماری بر حفظ آن‌ها است.



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *