جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۳:۲۳ بعد از ظهر
  • کد خبر 13776
  • هوشمندسازی مانع جدی امضاهای طلایی در شهرداری مشهد است
    هوشمندسازی مانع جدی امضاهای طلایی در شهرداری مشهد است

    هوشمندسازی مانع جدی امضاهای طلایی در شهرداری مشهد است

    حسین حسامی رئیس کمیسیون برنامه، بودجه‌‎، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای شهر مشهد با تاکید بر اینکه هوشمندسازی باید منجر به حل مسائل شهر و شهروندان شود و در چنین شرایطی، کاربردی خواهد بود، گفت: فلسفه وجودی و شکل‌گیری مشهدمقدس، کانون نوری به نام، اما م‌رضا (ع) است؛ این شهر متعلق به عالم آل‌محمد (ص) بوده و لذا به عالمانه‌ترین شکل باید اداره شود.

    او افزود: تحقق مدیریت عالمانه در گرو قدم برداشتن به سمت هوشمندسازی است؛ البته گاه هوشمندسازی با الکترونیکی و مکانیزه کردن کار‌ها اشتباه گرفته می‌شود.

    رئیس کمیسیون برنامه، بودجه‌‎، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای شهر مشهد ترویج تفکر هوشمندسازی بین مدیران شهری، شهروندان و تمام ذی‌نفعان شهر را لازمه ساری و جاری‌کردن هوشمندسازی دانست و ادامه داد: در چنین شرایطی است که می‌توان مدعی اجرایی‌کردن هوشمندسازی بود درغیر اینصورت صرفا به‌‎عنوان شعار می‌ماند.

    حسامی با تاکید بر اینکه هوشمندسازی باید به یک نهضت تبدیل شود، بیان کرد: شهر زمانی هوشمند می‌شود که مدیران آن هوشمند فکر کنند، هوشمندسازی در متن زندگی مردم اثر بگذارد و این اثرگذاری برای شهروندان ملموس باشد.

    او با اشاره به «شهر الکترونیک» که سال‌ها قبل در مشهدمقدس آغاز شد و اولین اتوماسیون اداری در شهرداری شکل گرفت، تصریح کرد: مدیریت شهری مشهد جزو اولین شهر‌های کشور بود که در این عرصه گام برداشت، ولی هنوز هم با پاسخگویی الکترونیکی به شهروندان فاصله داریم.

    هوشمندسازی نیازمند عزم جدی تمامی دستگاه‌هاست

    رئیس کمیسیون برنامه، بودجه‌‎، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای شهر مشهد تاکید کرد: در شهرداری مشهد ۵۵ فرآیند برای شهروند داریم که ارائه هوشمند این خدمات باید در اولویت شهرداری قرار گیرد؛ این هوشمندسازی سبب افزایش دقت، سرعت و تسهیل و اطمینان خاطر شهروندان می‌شود و یکی از هدف‌گذاری‌های ما در این دوره همین فرآیند‌های یاد شده است.

    حسامی با تاکید بر اینکه هوشمندسازی نیازمند عزم جدی تمامی دستگاه‌هاست، اظهار کرد: خیلی از اتفاقات سطح شهر تنها محدود به شهرداری نیست؛ به‌عنوان مثال در بحث فرآیند اخذ پروانه و پایانکار دستگاه‌های مختلفی دخیل هستند که آن‌ها هم باید در جهت هوشمندسازی گام بردارند.

    او با بیان اینکه مدیریت شهری نیازمند تعامل و همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها برای حل مشکلات است، افزود: کارخانه بستر مناسبی برای تبادل تجربه مجموعه‌های یاد شده است و شهرداری نیز باید نیاز‌های خود در این فضا مطرح تا راه‌حل مناسب را از قبل ایده‌پردازی شرکت‌های دانش‌بنیان دریافت کند.

    یکپارچه‌سازی یکی از مهمترین مولفه‌های هوشمندسازی است

    رئیس کمیسیون برنامه، بودجه‌‎، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای شهر مشهد هوشمندسازی را یکی از سیاست‌های اصلی شورای ششم عنوان کرد و ادامه داد: هوشمندسازی از این رو برای ما حائز اهمیت است چراکه موجب کاهش هزینه‌ها، افزایش کیفیت پاسخگویی، شفافیت و رضایت شهروندان می‌شود.

    حسامی بیان کرد: از سوی دیگر امضا‌های طلایی و گلوگاه‌هایی در مدیریت شهری داریم که با تکیه بر هوشمندسازی برطرف و سلامت اداری مضاعف می‌شود.

    او با بیان اینکه شورای ششم نگاه مهمی نسبت به یکپارچه‌سازی در هوشمندسازی دارد، تصریح کرد: کار‌های غیرمنسجم از خطوط قرمز است و در هوشمندسازی اگر یگپارچه‌سازی را از دست بدهیم، فعالیت‌های جزیره‌ای شاهد خواهیم بود.

    رئیس کمیسیون برنامه، بودجه‌‎، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای شهر مشهد تاکید کرد: نظامات مدیریت در مجموعه شهرداری هنوز بهم پیوسته نیستند و ارتباط موثری ندارند؛ درصورتی که یکپارچه‌سازی یکی از مهمترین مولفه‌های هوشمندسازی است و بعضا فراموش می‌شود.

    حسامی با بیان اینکه شورای شهر و شهرداری مشهد دست نیاز به سوی همه جوانان نخبه و فناور و متعهد دراز می‌کند که به یاری مدیریت شهری بیایند، اظهار کرد: در حوزه هوشمندسازی همه باید کنار هم باشیم و مردم و شورای شهر و شهرداری و دستگاه‌های مختلف هم‎‌افزایی داشته باشند.

    او با بیان اینکه فعالیت‌های در مقیاس شهری باید متکی بر یک فرایند برنامه‌محور گام‌به‌گام باشد، افزود: شورای ششم، برای اولین بار، برنامه عملیاتی ۴ ساله خود را در قالب برنامه‌ای تعاملی تعریف کرده تا مدیریت شهری به سراغ دستگاه‌های مختلف دخیل در شهر برود.

    رئیس کمیسیون برنامه، بودجه‌‎، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای شهر مشهد با اشاره به فقدان مدیریت واحد شهری و مدیریت یکپارچه شهری، ادامه داد: در چنین شرایطی باید به سمت مدیریت هماهنگ شهری حرکت کنیم؛ در این راه، تعامل خوبی با دستگاه‌های مختلف همچون آستان قدس و اداره کل راه و شهرسازی و شرکت‌های آب و برق و گاز خواهیم رفت تا همپوشانی‌ها شناسایی و ناهماهنگی‌ها و موازی‌کاری‌ها برطرف شوند.

    به‌دنبال صادر کردن فرهنگ و تمدن رضوی هستیم

    حسامی با اشاره به اینکه مشهدمقدس، شهری زیارتی است و شهر زیارتی مبتنی بر ارائه خدمات است، بیان کرد: از سوی دیگر، سند ملی توسعه استان نیز براساس خدمات تعریف شده و زمانی که در حوزه خدمات صحبت می‌کنیم، هوشمندسازی و الکترونیکی‌سازی اهمیت پیدا می‌کند.

    او در ادامه صحبت‌های خود به بحث فرهنگ هوشمندسازی پرداخت و تصریح کرد: زمانی که در مسیر هوشمندسازی گام برداشته می‌شود، شهروندان و تمامی ذی‌نفعان به لحاظ فرهنگی و آموزشی باید اطلاعات کافی داشته باشند و فرهنگ هوشمندسازی به بطن جامعه انتقال داده شود.

    رئیس کمیسیون برنامه، بودجه‌‎، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای شهر مشهد تاکید کرد: همزمان با توسعه زیرساخت‌ها باید آموزش را مدنظر قرار دهیم؛ زمانی که از فرهنگ سازی سخن می‌گوییم، آموزش هم اهمیت پیدا می‌کند.

    حسامی با بیان اینکه هوشمندسازی را در قالب فرهنگ تعاملی باید مدیریت شهری و شهروندان تعریف کرد، اظهار کرد: خوشبختانه نسل جوان و نوجوان ما حضور پررنگی در عرصه فناوری اطلاعات و هوشمندسازی دارند که فرصت مغتنمی است.

    او برگزاری نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌ها و رویداد‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و هوشمندسازی را از دیگر راه‌های تحقق شهر هوشمند دانست و افزود: بی‌شک بعد از کرونا در چنین مسیری باید گام برداشت؛ شورای ششم، مشهدالرضا (ع) را جهان‌شهر می‌داند و نگاه ملی و فراملی به این شهر داریم و به بدنبال صادر کردن فرهنگ و تمدن رضوی هستیم.

    رئیس کمیسیون برنامه، بودجه‌‎، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای شهر مشهد ادامه داد: ما باید با علم روز حرفی برای گفتن داشته باشیم و خوشبختانه مشهدالرضا (ع) در حوزه پیش‌رو بوده و در هوشمندسازی در جلسات با کلانشهر‌های کشور به جد ورود خواهیم کرد.

    منبع: تسنیم



    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *