پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۴:۰۶ بعد از ظهر
  • کد خبر 7493
  • پایان مطالعه طرح جامع فضای سبز شهر تهران تا یک‌ماه آینده
    پایان مطالعه طرح جامع فضای سبز شهر تهران تا یک‌ماه آینده

    وضعیت نامناسب فضای سبز در سنندج

    توپوگرافی خاص، کمبود سطح پارک‌ها و فضا‌های تفرجی در شهر سنندج سبب شده است که مردم به ناچار از فضا‌های ترافیکی استفاده کنند.

    این شهر نسبت به مناطق دیگر کشور از نظر آب و هوایی شرایط مطلوب تری دارد و مدیران شهری می‌توانند با توجه به ظرفیت و پتانسیل موجود دراستان، فضای سبز متناسب با محیط را با درست مدیریت کردن فضای سبز شهری فراهم کنند تا اثرات مطلوب خود را به شهر ارزانی دارد.

    همانطور که می‌دانیم مهمترین اثرات مطلوب فضای سبز در هر منطقه مسکونی، کارکرد‌های زیست محیطی آن است که ایجاد تعادل بخشی در متابولیسم شهر از یک سو و بالا بردن سطح زیبایی از سوی دیگر، سبب افزایش کیفیت زیستی شهر‌ها می‌شود، اما وضعیت فضای سبز شهری در سنندج از حد مطلوب پایین‌تر و حتی طی چند سال گذشته از لحاظ آماری هیچ تغییری نکرده است که به نظر باید مهمترین دلیل آن را عدم مدیریت درست فضای سبز شهری دانست.

    بر اساس مطالعات و بررسی‌های وزارت مسکن و شهرسازی، سرانه متعارف و قابل قبول فضای سبز شهری در شهر‌های ایـران بین ۷ تا ۱۲ متر مربع برای هر نفر است که در مقایسه با شاخص تعیین شده از سوی محـیط زیسـت سـازمان ملـل متحـد (۲۰ تا ۲۵متر مربع برای هر نفر)، رقم کمتری است و در همین خصوص بنابر گزارشی که سال ۹۴ در مهر منتشر شد سرانه فضای سبز استان ۶.۵ بود و اکنون بعد از گذشت ۴ سال این عدد هنوز رشدی نداشته است در حالی که شهرداری‌های استان کردستان مدعی عملکرد خوب و بالای خود در این زمینه هستند.

    در حالی که آمار حاکی از سرانه پایین فضای سبز در سنندج و دیگر شهر‌های استان کردستان است که شهردار سنندج از فعالیت‌ها و اقدامات صورت گرفته در راستای توسعه فضای سبز این شهر دفاع کرده و اعتقاد دارد فعالیت‌های قابل قبولی در این راستا اجرایی شده است.

    عملکرد خوب شهرداری سنندج در راستای توسعه فضای سبز

    شهردار سنندج در خصوص وضعیت فضای سبز سنندج می‌گوید: طی دو سال اخیر ۱.۵ متر فضای سبز طی در سنندج افزایش یافته است.

    حشمت الله صیدی از عملکرد خوب شهرداری در خصوص ایجاد فضای سبز در سنندج یاد کرد و گفت: درست است هنوز به آنچه که مطلوب است نرسیده ایم، اما نسبت به گذشته پیشرفت خوبی داشته ایم.

    او با بیان اینکه ما ارتقا و نگهداری از فضای سبز را به طور ویژه در دستور کار داریم، اظهارداشت: نگهداری از فضای سبز نیروی متخصص و کمک مردم را می‌طلبد، ولی متاسفانه کمبود نیرو داریم و فرهنگ سازی در این زمینه نیز باید سرعت بیشتری به خود بگیرد.

    سرانه فضای سبز شهر سنندج از حد استاندارد کشوری و جهانی پایین‌تر است

    همچنین شرمین شریفی، رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری سنندج با اشاره به روند رو به رشد فضای سبز سنندج، گفت: در زمینه ایجاد فضای سبز در سال ۹۶حدود ۲۰ هزار متر مربع فضای سبز در نقاط مختلف شهر از جمله شهرک بهاران، فرجه، تاناکورا و کیوان راه ایجاد شده است و در سال ۹۷ حدود ۲۷ هکتار جنگل کاری توسط سازمان و حدود ۶۰ هزار متر مربع فضای سبز در سطح شهر صورت گرفته است که با برنامه ریزی‌های صورت گرفته توسط سازمان و مناطق سعی بر افزایش این سطح در سال ۹۸ هستیم.

    او با بیان اینکه در حال حاضرسرانه شهر سنندج با احتساب جنگل کاری‌های سطح شهر حدود ۶.۵ مترمربع است، ادامه داد: سعی بر آن است هر سال با برنامه‌ریزی صورت گرفته و افزایش سرانه شهر، به مقدار سرانه استاندارد نزدیک‌تر شویم.

    رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری سنندج در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت نابه سامان فضای سبز نواحی منفصل شهری، اظهار داشت: با توجه به مکاتبات و پیگیری‌های صورت گرفته از طریق واحد املاک شهرداری تمامی نقاط با کاربری فضای سبز در نواحی منفصل شناسایی شده است و امیدواریم با حل مشکلات معارض که مشکل اصلی در نواحی منفصل است اقدامات لازم در جهت احداث فضای سبز در این نواحی صورت پذیرد.

    شریفی همچنین احداث فاز یک کمربند سبز نایسر، جنگل کاری‌های اخیر در فرجه، کوچکه رش و جنب هتل لاله را اقداماتی در جهت مقابله با آلودگی هوا و پدیده ریزگرد‌ها دانست و گفت: درختکاری و توسعه جنگل کاری در سطح شهر مهمترین اقدام برای مقابله با آلودگی هوا و پدیده ریزگرد هاست.

    او یادآور شد: به علت محیط سخت شهر سنندج و کمبود سطح پارک‌ها و فضا‌های تفرجی مردم به ناچار از فضا‌های ترافیکی و بلوار‌ها استفاده می‌کنند که با برنامه‌ریزی صورت گرفته در خصوص احداث پارک فرامنطقه‌ای و پارک‌های بزرگ مقیاس تا حدودی این مشکل قابل حل است.

    رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری سنندج در خصوص برنامه‌های شهرداری برای حفظ و نگهداری از فضای سبز و پارک‌های سطح شهر، افزود: این مورد به صورت مستمر توسط مناطق چهارگانه و با نظارت سازمان سیما منظر وفضای سبز در حال انجام است.

    شریفی اضافه کرد: در زمینه جلب مشارکت‌های مردمی نیز برنامه هایی، چون برگزاری مراسم به مناسبت‌های مختلف از جمله نهالکاری، احداث فضای سبز با همکاری مردم، واکاری جنگل ها، برگزاری کارگاه‌های آموزشی مختلف در زمینه احداث، توسعه و نگهداری فضای سبز، تهیه و نصب بنر‌های آموزشی، بروشور و موشن گرافی در موضوعات مختلف از جمله اقدامات سازمان در زمینه فرهنگ سازی و ترویج فرهنگ فضای سبز است.

    گلایه مردم از عملکرد شهرداری در حوزه ایجاد فضای سبز

    یکی از شهروندان سنندجی از اوضاع نا به سامان پارک‌ها انتقاد کرد و گفت: متاسفانه استرس و نگرانی از حضور معتادین، اراذل و اوباش در پارک‌ها آرامش را از خانواده‌ها گرفته است.

    او همچنین از وضعیت بد فضای سبز پارک‌ها گفت و ادامه داد: وقتی فضای مناسب برای نشستن خانواده‌ها وجود ندارد خوب طبیعتا چمن پارک‌ها خیلی زودتر از بین می‌رود و احتمالا نگهداری و اصلاح در فصول بعدی هم صورت نمی‌گیرد، زیرا اوضاع فضای سبز هر سال بدتر می‌شود.

    او می‌گوید: ما از کار‌های شهرداری و سایر دستگاه‌ها تشکر می‌کنیم، اما عملکرد آن‌ها کافی نیست چرا دستگاه‌های دولتی از خود تعریف می‌کنند در حالی که هر کاری انجام می‌دهند جزو وظایف اجرایی آنهاست.

    این شهروند سنندجی اظهار داشت: علاوه بر کمبود پارک‌ها و فضای سبز در سنندج نکته مهمتر وجود دارد و آن حضور تعدادی از معتادان که پارک‌ها محل زندگی و کسب آنهاست و همچنین حضور افرادی دارای سلاح سرد در پارک‌ها هستند که نه فرزندان و نه والدین جرات حضور در این مکان‌ها را ندارند و سبب سلب آرامش از مردم شده است.

    بسیار روشن است بسیاری از دغدغه‌های شهروندان را می‌توان با کمک دستگاه‌های ذی ربط حل وفصل کرد تا شهری ایمن و زیبا داشته باشیم.

    مدیران شهرداری باید بدانند مدیریت فضای سبز شهری فقط شامل مرحله ارزیابی، طــراحی و کاشت نیست و باید حتما نظارت در حفـظ و نگهداری این فضا‌ها و فرهنگ سازی برای مراقبت از آن‌ها صورت گیرد که هر چند در سه مرحله اول نیز عملکرد موفقی نداشته اند، اما نباید با گذشت فصل بهار و تابستان این مشکلات را به فراموشی بسپارند و هیچ اقدامی در رفع این مشکلات انجام ندهند و سال بعد همان آش و همان کاسه شود.

    منبع: مهر



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *