پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۹:۴۶ بعد از ظهر
  • کد خبر 7486
  • ویرایش سوم مبحث هشتم مقررات ملی ساختمان ابلاغ شد
    ویرایش سوم مبحث هشتم مقررات ملی ساختمان ابلاغ شد

    ویرایش سوم مبحث هشتم مقررات ملی ساختمان ابلاغ شد

    محمد اسلامی ویرایش سوم مبحث هشتم مقررات ملی ساختمان را در نامه ای به وزیر کشور، رئیسان بنیاد مسکن، سازمان نظام مهندسی ساختمان و مدیران کل راه وشهرسازی سراسر کشور برای اجرا، ابلاغ کرد.

    براساس نامه وزیر راه و شهرسازی، در اجرای ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب ۱۳۷۴، بدینوسیله ویرایش سوم مبحث هشتم مقررات ملی ساختمان «طرح و اجرای ساختمان‌های با مصالح بنایی» که مراحل تهیه، تدوین و تصویب را در وزارت راه و شهرسازی گذرانده برای صدور دستور اجرا از تاریخ اول آبان ۹۸ در کل کشور، ابلاغ می‌شود.

    زمان انقضای ویرایش سال ۱۳۹۲ مبحث هشتم مقررات ملی ساختمان، دو سال بعد از تاریخ این ابلاغ پیش بینی شده و بنابراین از تاریخ اول آبان ۹۸ لغایت دو سال بعد از تاریخ این ابلاغ، استفاده از هرکدام از دو ویرایش یاد شده مجاز شمرده خواهد شد.

    بر اساس اعلام مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، ویرایش ۱۳۹۸ مبحث هشتم مشتمل بر پنج فصل کلیات، مشخصات مصالح و کنترل کیفیت، ضوابط عمومی، ساختمان‌های بنایی مسلح، ساختمان‌های بنایی با کلاف و سه پیوست است.

    برپایه ویرایش جدید، بحث ساختمان‌های بنایی مسلح به شکل جامع ارایه شده و اینگونه ساختمان‌ها با توجه به عملکرد مناسب در برابر زلزله، در کشورهای پیشرفته لرزه‌خیز نیز مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین با توجه به تکمیل و گسترش این فصل از مبحث با افزودن مباحث مربوط به بارگذاری،

    تحلیل و طراحی ساختمان‌های بنایی مسلح به روش مقاومت نهایی، مجموعه‌ای کامل در اختیار جامعه مهندسان قرار داده شده است تا مشوقی برای استفاده گسترده از ساختمان بنایی مسلح در ایران باشد.

    فصل پنجم ویرایش جدید مبحث، تحت عنوان ساختمان‌های بنایی باکلاف، به طور کلی دوباره نویسی شده است.

    این فصل نسبت به ویرایش قبلی گسترش قابل ملاحظه ای یافته و بسیاری از ابهامات و کمبودهای موجود بر طرف شده است. همچنین، با توجه به وجود امکانات فنی و اقتصادی ساخت ساختمان‌های بنایی باکلاف در اقصی نقاط کشور و نظر به آسیب‌پذیر بودن ساختمان‌های بنایی سنتی غیرمسلح (بدون کلاف)، بحث اخیر از مبحث هشتم حذف شده است.

    رعایت الزامات مندرج در مبحث هشتم مقررات ملی ساختمان در طراحی و اجرای ساختمان‌های با مصالح بنایی، در کنار سایر مباحث مقررات ملی ساختمان و نیز استانداردها و آیین نامه های ساختمانی نقش موثری در ارتقای کیفیت این ساختمان‌ها خواهد داشت.

    ایرنا



    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *