جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۲:۴۷ قبل از ظهر
  • کد خبر 14423
  • جایگاه حقوق معلولین در حوزه شهروندی و شهرسازی
    ویرایش سوم کتاب ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت رونمایی شد

    ویرایش سوم کتاب ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت رونمایی شد

    همزمان با روز جهانی معلولان، ویرایش سوم کتاب ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت، عصرامروز با حضور رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی، شهردارمنطقه ۱ تهران، رئیس ستاد مناسب‌سازی شهر تهران و اعضای کمیته بازنگری در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی رونمایی شد.
    ویرایش سوم کتاب ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت به همت کمیته بازنگری ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تهیه و تدوین شده است.
    در ابتدای این مراسم، شعله نوذری دبیر کمیته بازنگری ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری با بیان این مطلب که هدف اصلی این پروژه، تامین فضای قابل دسترسی و بدون مانع و ایجاد فضای کامل برای استفاده تمام اقشار جامعه است، گفت: ویرایش اول ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت در سال ۶۷ و ویرایش دوم آن در سال ۷۸ انجام شد و از سال گذشته نیز ویرایش سوم این ضابطه در دستور کار کمیته قرار گرفت که پس از تدوین توسط شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب و ابلاغ شد.
    نوذری در خصوص تغییرات صورت گرفته در ویرایش سوم گفت: تلاش کردیم تا ضمن حفظ ساختار ضوابط، ابهامات را حذف نمایم و رویکرد همه شمول برای ما مهم بود. همچنین تلاش شد تا مباحث مربوط به نابینایان و ناشنوایان را گسترده تر طرح نماییم.
    محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در بخش دیگری از این مراسم با گرامی داشتن یاد و خاطره مسعود قاسم زاده و سیدمحسن حبیبی دوتن از اعضای فقید کمیته بازنگری ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت، گفت: موضوع معلولین و مناسب سازی ساختمان ها یکی از حوزه هایی است که به طور خاص، محیط زیست بهنر برای همه مردم را در نظر گرفت است.
    وی افزود: مجموعه کارهایی که تاکنون به صورت مدون در حوزه دسترسی پذیری و مناسب سازی مکان های عمومی و ساختمان ها برای معلولین در مرکز آغاز و انجام شده است و مجموعه انتشاراتی که در این زمینه در مرکز داشته ایم، مهمترین مدارک فنی موجود کشور در این حوزه به شمار می رود.
    رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به صدور گواهینامه و تاییدیه فنی از سوی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برای اقلام و محصولات ساختمانی گفت: یکی از موضوعاتی که در این زمینه مطرح کردیم این بود که ساختمان ها را از بعد دسترسی پذیری نیز مورد بررسی قرار دهیم که امیدواریم به زودی این موضوع اجرایی شود.
    وی توجه ویژه به معلولین ناشی از جنگ تحمیلی که آگاهانه جانشان را در راه کشور فدا کرده و دچار معلولیت شده اند و همچنین ضرورت مناسب سازی ساختمان ها به جهت پیر شدن جمعیت کشور را به عنوان دو محور موضوعی دارای اهمیت طرح نمود.
    شکرچی زاده افزود: با توجه به اینکه انبوه سازی مسکن در حال حاضر در دستور کار دولت قرار گرفته است و توجه به محورهای آمایش سرزمینی، گسل ها، فرونشست و… نیز به تبع آن مورد توجه ویژه است، ضرورت دارد که بحث دسترسی پذیری را هم جزو الزامات قرار دهیم تا حداقل این معیار در ساخت و سازهای جدیدمان مورد توجه قرار گیرد. برای ساختمان های عمومی هم تاکنون اقدامات زیادی انجام شده است ولی اگر نیاز به کار مجدد و جدید در حوزه توجه به معلولین باشد، می توانیم برنامه ریزی و در دستور کار قرار دهیم.
    فرزانه صادق مالواجرد معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی نیز در بخش دیگری از مراسم رونمایی از ویرایش سوم کتاب ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت با بیان این مطلب که متاسفانه همواره عنوان ناتوانی و کم توانی را به معلولین نسبت می دهیم و بعد از انجام کوچکترین کار در جهت پاسخگویی به محیط بیرون برای معلولین آن را بسیار بزرگ جلوه می دهیم گفت: در واقع این ناتوانی مربوط به شهرهای ماست و نه معلولین و ما نتوانسته ایم شهرهایمان را مناسب بسازیم.  در چند سال گذشته تلاش کردیم تا ضوابط را به نحوی پیش ببریم که به عملیاتی شدن بسیاری از محورهای موضوعی مربوط به معلولین کمک کند. مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز در این زمینه تلاش های بسیاری انجام داده است و مطالبه گری معلولین و گروه های مختلف کمک کرد تا این ضوابط را اجرایی تر ببینیم.
    معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی افزود: بعد از نوشتن ضابطه معلولین، ضوابط و مقرراتی هم برای شهر دوستدار کودک نوشتیم. در واقع این پاسخگو بودن بسیار کمک کرد تا بتوانیم پاسخگوی مطالبات همه اقشار باشیم. در وانفسایی که به موضوع جهش تولید مسکن توجه می کنیم، قطعا باید ساخت و سازی که برای همه افراد جامعه قابل استفاده باشد مورد توجه قرار گیرد. به عبارت دیگر ایجاد محیط زیست بهتر برای مردم که کتاب ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت بخشی مهم از آن است.
    رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور نیز از دیگر اعضای حاضر در مراسم امروز طرح مباحث مربوط به حوزه معلولین را تنها مختص روز جهانی معلولین و مناسبت های تقویمی ندانست و بر توجه مستمر به حوزه معلولین تاکید نمود.
    ابراهیم کاظمی رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور افزود: ویرایش سوم کتاب ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت یکی از اقدامات بسیار خوب و موثر در حوزه معلولین است. با توجه به تلاش های صورت گرفته در این زمینه از سوی نهادهای مختلف، امیدواری به انجام اقدامات خوب برای معلولین بیشتر از گذشته است. امیدواریم روزی رسد که افراد دارای معلولیت جسمی بدون نیاز به کمک دیگران در سطح شهرها حضور داشته و از امکانات شهری بهره مند شوند.
    حمیدرضا حاجوی شهردار منطقه ۱ نیز با تاکید بر اینکه سلامت مردم دغدغه اصلی گروه تدوین کننده این ضابطه بوده است گفت: زمانی که این ضوابط را تهیه و اجرایی می کنیم، عملا مناسب سازی شهر را برای میانسالان، کهنسالان و کودکان نیز انجام داده ایم.
    وی افزود: خوشحال هستیم که در وزارت راه و شهرسازی و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی این دغدغه وجود داشته و اقدامات خوبی نیز تاکنون صورت گرفته است.
    وی خاطرنشان ساخت که در حوزه معلولین و مناسب سازی شهری از استانداردهای جهانی فاصله زیادی داریم ولی اگر بتوانیم بخشی از ضوابط و مقررات را بومی سازی کنیم تا حدودی کار را پیش برده ایم. امیدوارم با کمک دولت و شهرداری، جامعه هدف به دسترسی پذیری مناسب، دست یابد.
    در مراسم رونمایی از ویرایش سوم کتاب ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت، پروانه رستم خانی همسر مرحوم مسعود قاسم زاده از اعضای فقید کمیته تدوین ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت در سخنانی با تقدیر از زحمات صورت گرفته در جهت مناسب سازی فضاهای شهری برای معلولین، ابراز امیدواری کرد که زحمات صورت گرفته از سوی اعضای کمیته و فعالان در این حوزه از جمله مرحوم قاسم زاده بتواند مشکلی از مشکلات جامعه را حل نماید.
    در بخش پایانی این مراسم، کتاب ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت از سوی توسط شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و صادق مالواجرد معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی رونمایی شد. همچنین با اهدای لوح از اعضای کمیته بازنگری ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت تقدیر به عمل آمد.
    خاطرنشان می‌شود ویرایش سوم کتاب ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت به همت کمیته بازنگری ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت در  ۳ فصل با عناوین ضوابط شهرسازی برای افراد دارای معلولیت، ضوابط طراحی معماری برای افراد دارای معلولیت و ضوابط طراحی و مناسب‌سازی ساختمان‌های مسکونی تدوین و منتشر شده است.

     



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *