جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۵ بعد از ظهر
  • کد خبر 6354
  • پیاده‌رو؛ زمینه‌ساز توسعه شهر
    پیاده‌رو؛ زمینه‌ساز توسعه شهر

    پیاده‌محوری اولویت تهیه طرح‌های توسعه و عمران شهری

    فرزانه صادق مالواجرد دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری گفت: شورای‌عالی شهرسازی و معماری بر پیاده محوری و ارتقای کیفیت زیست در شهرها به جای ماشین محوری تاکید دارد.
     صادق‌مالواجرد در خصوص بررسی طرح جامع کلانشهر اراک و تصمیمات شورای عالی در این باره از لغو اجرای طرح خیابان ۵۸ متری در قلب شهر اراک خبر داد و گفت: طرح جامع اراک که مصوبه شورای برنامه ریزی و توسعه استان را نیز داشت با هفت جلسه و دو بازدید میدانی اعضای کمیته فنی که پیش تر انجام شده بود به شورای عالی آمد.
    دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با اشاره به اینکه طرح جامع شهر اراک ضمن دارا بودن بخش های مختلف به تمامی جنبه ها پرداخته بود، اعلام کرد: در بررسی طرح جامع شهر اراک، ضوابط ساخت و ساز، سقف جمیعت پذیری، افق طرح و افزایش محدوده هایی که لازم بود انجام گیرد، ارایه شد.
    معاون وزیر راه و شهرسازی، مهمترین مورد بررسی طرح جامع کلانشهر اراک را که مطالبه عمومی را نیز با خود داشت، اجرای طرح موسوم به خیابان ۵۸ متری اراک عنوان کرد و توضیح داد: به جهت بررسی‌های فنی و کارشناسی در خصوص خیابان ۵۸ متری اراک، علاوه بر کارشناسی‌های شهرسازی و معماری، گزارش ویژه معاونت حمل ونقل نیز در اینباره ارایه شد که با تاکیدی که استاندار، معاون عمرانی استاندار، شورای شهر و شهرداری اراک داشتند، اعضای اصلی شورا به اتفاق رای بر لغو اجرای طرح خیابان ۵۸ متری در شهر اراک را دادند.
    صادق مالواجرد ادامه داد: مقرر شد به جهت مدیریت ترافیک، پیوست حمل و نقلی با تاکید بر مدیریت ترافیک در شهر اراک، استفاده از پتانسیل های موجود در معابر و اصلاحات هندسی در پیوست ترافیک لحاظ و با تدقیق های لازم، به کمیته های فنی شورای عالی شهرسازی و معماری ارایه شود.
    دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، تصریح کرد: مشخصا اجرای طرح خیابان ۵۸ متری اراک کاملا شفاف و به اتفاق آرا، لغو شد.
    وی همچنین توضیح داد: متاسفانه شاهد غلبه ماشین و اتومبیل در شهرها هستیم و اینکه پیاده مداری و انسان زیست بودن شهرها عموما نادیده گرفته می شود که این موضوع البته تنها به شهر اراک مربوط نمی شود و در تمامی شهرها شاهد این نگاه هستیم.
    صادق‌مالواجرد ادامه داد: با تجربه هایی که کسب کرده ایم و اثرات تخریبی که غلبه ماشین بر شهرها به جای غلبه انسان مدار بودن داشته، تاکید بر پیاده محوری از اولویت های سیاست ها و برنامه هایی است که دنبال می‌کنیم.


    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *