پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۸ بعد از ظهر
  • کد خبر 8716
  • چاقوی واگذاری زیر گلوی زیباپارک
    چاقوی واگذاری زیر گلوی زیباپارک

    چاقوی واگذاری زیر گلوی زیباپارک

    نزدیک به چهار دهه از عمر زیباپارک می گذرد و این پارکِ کوچک خاطرات بزرگی را بویژه برای اهالی ساکن بین بلوارهای ویلا و ارشاد رقم زده است.

    به تازگی اما خبرهای تلخی درباره آن شنیده می شود که نگرانی اهالی منطقه روبروی سینما استقلال و فعالان محیط زیست را برانگیخته است؛ گویا قرار است بخشی از پارک واگذار و تبدیل به املاک تجاری و احتمالا قهوه خانه و قلیان‌سرا شود.

    ماجرا چیست؟

    رییس کمیسیون املاک شورای اسلامی شهر کرمانشاه در این باره با اشاره به منشا مشکل امروز زیباپارک گفت: پیش از احداث این پارک بخشی از زمین آن متعلق به افرادی حقیقی بوده که گویا برای تغییر کاربری آن هم با شهرداری وقت توافق کرده اند اما پس از احداث پارک، این توافق اجرایی نشده و آنها شکایت کرده اند.

    طیب حیدری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در نهایت دادگاه به نفع شاکیان رای داده و اکنون حدود هزار متر از زیباپارک باید تغییر کاربری پیدا کند و در اختیار آنان قرار گیرد.

    او گفت: چون واگذاری بخشی از زیبا پارک رای دادگاه است، نیازی به مصوبه شورای شهر ندارد اما باید در کمیسیون ماده پنج استان به تصویب برسد.

    این موضوع اکنون در کمیسیون ماده پنج مطرح است اما تاکنون بجایی نرسیده است زیرا اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه به عنوان دبیر کمیسیون آن را رد و اعلام کرده که ساخت و ساز فضای سبز موجود خلاف آیین نامه و حقوق اهالی آنجاست و منجر به ایجاد تبعات اجتماعی و نارضایتی شهروندان می شود بویژه اینکه این طرح نواقصی از جمله مختصات جغرافیایی محل، سند مالکیت محل مورد تقاضا، جانمایی و تطبیق بر روی طرح تفضیلی دارد.

    با این حال شهرداری، محدوده موردنظر در زیباپارک را با داربست محصور و جدا کرده و به نظر می رسد در صورت تعلل مسوولان ذیربط، بزودی باید شاهد نابودی آن و ورود ماشین آلات ساختمانی به پارک بود.

    بدعت خطرناک

    فعالان محیط زیست و حقوق شهروندی معتقدند که واگذاری زیباپارک می تواند آغازگر یک بدعت خطرناک برای چوب حراج زدن به اندک مناطق سبزپوش کرمانشاه باشد.

    سرانه استاندارد فضای سبز ۱۲ متر مربع است اما این شاخص در شهر یک میلیون نفری کرمانشاه حدود هشت متر مربع است؛ این رقم فعلی هم با کمک ایجاد فضای سبز در کنار کمربندی های اطراف شهر بدست آمده و تلاشی برای ساخت و توسعه پارک های محلی نشده است.

    این وضعیت در برخی محله های پرجمعیت کرمانشاه بدتر است و با وجود تراکم فروشی و رشد روزافزون ساختمان های آسمانخراش و طبعا جمعیت این مناطق، فضای سبز حداقلی برای شهروندان آنها وجود ندارد.

    بر همین اساس است که عضو شورای شهر کرمانشاه گفت: گرچه رای دادگاه واگذاری بخشی از زیباپارک لازم الاجرا است اما شهرداری می تواند با جلب رضایت شاکیان، قطعه زمین دیگری را در اختیار آنان قرار دهد.

    حیدری گفت: شورای شهر مخالف هرگونه تغییر کاربری فضاهای سبز کرمانشاه است چنانچه در سال‌های گذشته نمونه‌های زیادی داشتیم که با آن مخالفت کرده‌ایم.

    مخالف واگذاری فضای سبز هستیم

    از سوی دیگر گفته می شود که زمین متعلق به شاکیان شهرداری، جز پارک نبوده و در کنار آن قرار داشته که اکنون متعلق به دیگران است و چون شهرداری هم امکان پرداخت مبلغ معادل آن را ندارد، درصدد واگذاری بخشی از پارک به شاکیان است.

    عضو شورای شهر کرمانشاه در این باره با ابراز مخالفت با هرگونه واگذاری فضاهای سبز شهر و تغییر کاربری آن ها گفت: شهرداری باید نیاز مالی خود را از منابع درآمدزا تامین کند.

    ابراهیم مرادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از روش های کسب درآمد و پرداخت بدهی شهرداری تهاتر یا تعویض املاک یا ساختمان های خود است اما فروش و واگذاری فضای سبز از نظر ما پذیرفتنی نیست.

    او گفت: با وجود اینکه فروش تراکم روش مناسبی برای کسب درآمد نیست اما باز هم این کار از فروش و واگذاری فضای سبز شهر بهتر است.

    شورا جلوی تخلف را بگیرد

    عضو انجمن آمایش سرزمین ایران نیز اظهار کرد: مدیریت شهری نباید خودش را در مقابل مردم، نهادهای بالادستی و قوه قضاییه قرار دهد.

    محمدرضا محبوب‌فر به اسکان‌نیوز گفت: موافقت احتمالی با تغییر کاربری زیباپارک کرمانشاه در کمیسیون ماده پنج کاملا غیرقانونی است.

    به گفته او، اگر اعضای شورای شهر کرمانشاه مدافع هویت ملی هستند، نباید اجازه دهند که این شهر به سرنوشت شهرهایی همانند تهران، اصفهان و سایر بخش‌های کشور گرفتار شود و مجوز ساخت‌وساز در مناطق ممنوعه از جمله پارک‌ها و فضا سبز را ندهند.

    شهر کرمانشاه بیش از یک میلیون نفر از جمعیت ۲ میلیونی استان را در خود جای داده است.

    خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *