پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۰ قبل از ظهر
  • کد خبر 9028
  • دم خروس یا قسم حضرت عباس!
    دم خروس یا قسم حضرت عباس!

     کمپین «#نسیه_معکوس» یا «#پیشخرید_خدمات» 

    بیماری کرونا منجر به کسادی کار خیلی از کسب و کارها شده است. به خصوص بسیاری از آن‌ها که روی بازار شب عید حساب کرده بودند و چه بسا چک و تعهد و نیاز فوری و … دارند و کاملا ممکن است تا یک ماه دیگر دوام نیاورند و نتوانند کسب و کارشان را سرپا نگه دارند.

    از طرف دیگر بعضی از کسب و کارها وضعشان چندان تغییر نکرده و افراد با درآمد ثابت هم عمدتا تفاوتی برایشان ایجاد نشده است. کارمندانی که شب عید خرید نمی‌کنند یا به سلمانی و رستوران نمی‌روند احتمالا کمی بیش از اسفند پارسال ته‌حسابشان می‌ماند. با توجه به لغو سفرهای نوروزی، این ماندهٔ ته حساب‌ها‌ برای همین افرادی که حقوق ثابت می‌گیرند یا کارشان از رونق نیفتاده است احتمالا بیشتر هم خواهد شد. همین مانده ته حسابها ای بسا بتواند زندگی و کسب و کار بسیاری را که بیشترین لطمه را از شیوع کرونا خورده‌اند نجات دهد.

    یک راه برای کمک به کسب و کارهایی که کساد شده‌اند میتواند «نسیهٔ معکوس» یا «پیش‌خرید خدمات» باشد. مثلا من در دو هفتهٔ اخیر سلمانی نرفته‌ام و تا عید نخواهم رفت. دیروز به سلمانی محل که چند سال است به صورت مرتب پیش او می‌روم زنگ زدم و گفتم می‌دانم خیلی‌های دیگر هم مثل من به سلمانی نمی‌آیند و کارش شب عیدی کساد است. برای همین می‌خواهم ۵نوبت سلمانی را پیش‌خرید کنم و مبلغ آن را برایش کارت به کارت کنم. طبعا او هم باید یک دفتر شبیه دفتر نسیه درست کند و حساب مرا آنجا نگه دارد و در ۵ نوبت بعدی سلمانی در ماه‌های آتی و بعد از افول اپیدمی از من پولی نگیرد. سلمانی محل ما که از این حرکت خوشحال شده بود، قرار شد بعدا یک نوبت مجانی هم من را مهمان کند!

    احتمالا اگر ۲۰ درصد از مشتریان سلمانی محل ما همین کار را بکنند، او شب عید را به سلامت سپری خواهد کرد. ولی اگر هیچ کس این کار را نکند چه بسیار کاسب‌هایی که بعد از عید دیگر سر کار برنگردند و ورشکست شده باشند. خود صاحبان این کسب‌و‌کارهای در معرض فشار و تهدید هم می‌توانند در تماس با مشتریان‌شان بگویند اگر چنین کنند به آن‌ها تخفیف خواهند داد.

    البته مدل‌های پیچیده‌تر مثل کوپن تخفیف و اوراق فلان و بهمان شبیه تخفیفان و نت‌برگ هم ممکن است کار کند، ولی اگر مولفه کار خیر در آن نباشد احتمالا چندان رونقی نگیرد.

    در این روزهای سخت، اگر راهی برای کمک به همدیگر نیابیم، زندگی بسیاری از هم‌وطنان‌مان بسیار سخت می‌شود. با کمک به نشر ایدهٔ کمپین «#نسیه_معکوس» یا «#پیشخرید_خدمات» و عمل خودمان به این پیشنهاد می‌توانیم فشار روی بسیاری از هم‌وطنان و کسب‌وکارها را کم کنیم و عملا در چشم‌اندازی چندماهه هزینهٔ بیشتری هم نکرده باشیم.

    آرایشگرتان، کسی که برای کمک به نظافت منزل‌تان می‌آمده، کارگر روزمزد، معلم خصوصی، اتوشویی،‌ ساندویچی، رستوران و هر کسب و کار محلی دیگری که مشتری‌اش بوده‌اید می‌تواند مصداقش باشد.

     



    مطلب پیشنهادی

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان البرز از انتخاب شهر کرج به عنوان ۱۰ شهر برتر در زمینه عملکرد کلی نوسازی مسکن در سطح کشور خبر داد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *