پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۹:۴۵ بعد از ظهر
  • کد خبر 7800
  • گزارش شانزدهمین بزرگداشت روز جهانی شهرسازی

    گزارش شانزدهمین بزرگداشت روز جهانی شهرسازی

    به گزارش برزن نیوز شانزدهمین بزرگداشت روز جهانی شهرسازی با شعار قانون جامع شهرسازی، حق به شهر، حقوق شهروندی یکشنبه ۱۹ آبان ماه در تالار ایوان شمس تهران برگزار شد.

    الهام امینی دبیر اجرایی مراسم بزرگداشت روز جهانی شهرسازی ضمن خیر مقدم به مهمانان برنامه را آغاز نمود.

    احمد سعیدنیا با طرح این مبحث که حق به شهر، حقوق شهروندی و مباحث شهری باید به صورت قانون به تصویب مجلس برسد تا نظم در شهر ها ایجاد شود وارد مبحث شانزدهمین بزرگداشت روز جهانی شهر سازی شد.

    در ادامه زهره داودپور عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید گفت: شهرسازان وکیل مردم هستند. چون شهرسازی نوین در ایران مبتنی بر قانون شکل نگرفته است دچار مشکلات هستیم. در تبیین شعار: قانون جامع شهرسازی، حقوق شهروندی، حق به شهر؛ به قانون و حقوق اساسی مردم اشاره کردند. حق استفاده از نور، آفتاب و … حقوق اساسی هستند که در قانون اساسی نیامده است. در قانون اساسی آلمان مباحث شهرسازی و برنامه ریزی منطقه ای به عنوان یک اصل اشاره شده است. در حالبکه قانون اساسی ایران بطور مستقیم اشاره ای به شهرسازی نکرده است و فقط در اصل چهل قانون اساسی بطور غیر مستقیم به ضوابط و مقررات شهرسازی اشاره کرده است. اصل چهل و هشتم به آمایش سرزمین اشاره دارد. این استاد دانشگاه به قوانین جزیره ای شهرسازی از جمله قانون بلدیه ۱۲۸۴، قانون تقسیمات کشوری ۱۲۸۴ ، قانون شهرداری ۱۳۳۴ و … اشاره کردند و آنها را کافی ندانستند.

    دادود پور با تعریف حق، حقوق،شهروند، شهروندی، حق به شهر، گفت؛ حقوق شهروندی نتیجه زیستن در جامعه است. با قانون جامع شهرسازی به دنبال تامین حق به شهر و حقوق شهروندی هستیم.

    در ادامه این بزرگداشت دکتر رئوف نایب رئیس ایزوکارب در پیامی ویدئویی که اختصاصا برای دبیرخانه دائمی روز شهرسازی ارسال کرده بود گفت: ایران شگفت انگیز است، تهران جذاب است. شهرسازها می توانند با همدیگر همکاری کنند و ایزوکارب خوشحال است که این همکاری شکل گرفته است.

    غلامرضا کامیار مرد شماره یک حقوق شهری وکیل پایه یک و استاد دانشگاه در ادامه این مراسم افزود: برای برقراری نظم قانون لازم است. در طول تاریخ شهرها نماد تمدن بوده اند. شهرها بدون پشتوانه قانونی شکل نگرفته اند. تمدن جایی بروز می یابد که قانون وجود داشته باشد. شهرهایی که به حریم رودخانه و جنگل تجاوز می کنند منشا نا امنی هستند. اگر در گذشته نا امنی بیرون از شهر بوده و حصارها برای حفاظت ساخته می شدند. امروز نا امنی داخل شهر است و عدم توجه به الزامات شهرسازی نا امنی ایجاد می کند. آیا قانون شفاف برای شهرسازی در ایران وجود دارد؟

    مجموعه ای که در خصوص ساختمان و … مربوط به شهرسازی نیست هیچ تعریفی از حقوق آمایش و ساختمان وجود ندارد. قوانین شهرسازی انسجام ندارند و به صورت جزیره ای هستند.قوانین چون به روزآوری نشده اند موجب بی نظمی شده اند.

    از دیگر ویژگی های قوانین مربوط به خیال پردازی در قوانین است. قوانین باید قدرت اجرا داشته باشند. قانون اجرای طرح ظرف ۱۸ ماه باید اجرا شود. کدام بخش می تواند بودجه  اجرای طرح را در ۱۸ ماه را تامین کند؟ قانونگذاری به صورت تخیلی نوشته شده است. ابزار قانونی شهرسازها واقعی نیست. از یک طرف شهر خدمات می خواهد از طرف دیگر حقوق خصوصی محترم است و این یک دعوای دائمی است.

    شهرسازی باید برقرای توازن میان حقوق عمومی و حقوق خصوصی باشد. قانون بخشی از حقوق است. آیا رویه قضایی توانسته است که زمینه تصویب قانون شهرسازی را فراهم کند. رویه قضایی حوزه شهرسازی خلاق و پویا نیست. گاها آرائی دیده شده است که با هم معارض هستند. یکی از موانع رویه قضایی است. از دیگر موانع تهیه قانون جامع شهرسازی هراس برخی از حقوقدانان ها از وضع قانون شهرسازی است. تجربه هایی چون قانون پیش فروش آپارتمان ها و… موجب هراس شده است.

    کشورهای دیگر بر مبنی نظریه های خاص قانون شهرسازی نوشته اند. اگر نظریه توسعه نامتمرکز را قبول داریم باید قوانین آنرد تصمیین کنند.مردمسالاری در شهرسازی پذیرفته شده است؟ نقش مردم در بررسی و تصویب طرح های شهری چقدر است؟ شما در شهرهایی که زندگی می کنید چقدر در طرح تهیه شده برای شهرتان سهیم بوده اید.  باید با پیوند جامعه شهرسازی و جامعه حقوقی پیش نویس قوانین شهرسازی نوشته شود.

    پیروز حناچی شهردار تهران نیز در ادامه برنامه به ایراد سخن پرداخت وی گفت قانون جامع شهرسازی در برنامه چهارم توسعه  کلید خورد. ای کاش سند چشم انداز پنجم و ششم در امتداد هم انجام می شد. چون به اهداف سند چشم انداز پایبند نبودیم دچار آشفتگی هستیم. جناچی گفت امروز دو فوریت لایحه درآمد پایدار شهراری رای آورد. تراکم فروشی، شهر فروشی و … به این لایحه مرتبط است. حناچی ابراز امیدواری کرد که این لایحه وضع شهرها را سامان دهد.اگر بهترین قانون و طرح را تهیه کنیم ولی تکلیف درآمد شهرداری را تعیین نکنیم نتیجه ای نخواهد داست. تا وضع مالی شهرداری ها مشخص نشود شرایط پایدار به وجود نمی آید. لایحه درآمد پایدار تضمین کننده اجرای طرح های شهری است. لایحه مالیات بر ارزش افزوده نیز تضمین کننده حقوق شهروندی و طرح های شهری است.

    خانم مالواجرد نیز با اشاره به شهروند مداری و حقوق شهروندان گفت در سنوات گذشته ریل گذاری شده است و صدای رسا مردم به نهاد تصمیم گیری در شورایعالی معماری و شهرسازی رسیده است. با تمام مشکلات و سوداگری ها چه بخواهیم و چه نخواهیم صدای شهروندان رسا شده است. شورایعالی تغییر رویکرد داده است از توسعه به ساماندهی. معاون شهرسازی وزیر راه و شهرسازی گفت؛ در زمینه قانون جامع شهرسازی قدم هایی در حال برداشته شدن است. مالواجرد قانون جامع شهرسازی را برای تضمین اجرای ضوابط شهرسازی لازم دانست.

    این مراسم با معرفی افراد برگزیده به پایان رسید.

    برگزیده حرفه : مهندس افشاری

    پیشکسوت حوزه مرتبط : محمد سالاری

    حوزه دانشگاه مجتبی رفیعیان

    حوزه مدیریت اجرایی امیر فرجامی

    از برگزیدگان مسابقه عکاسی تجلیل شد. همچنین با پخش ویدئویی یاد و خاطر شهرساز برجسته مهرداد هاشم زاده همایونی گرامی داشته شد.

     



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *