جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۶:۱۴ بعد از ظهر
  • کد خبر 8050
  • نقش نظارت در کارآمدسازی مدیریت‌ شهری در تهران ۱۴۰۰
    نقش نظارت در کارآمدسازی مدیریت‌ شهری در تهران ۱۴۰۰

    ۵۰ درصد مصوبات شوراهای شهر و روستای کشور مغایرت قانونی دارند

    “محمدرضا صمیمی” صبح امروز ۱۳ آذرماه در همایش شهرداران و روسای شوراهای اسلامی شهر با اشاره به اهمیت کار شوراها و شهرداری‌ها گفت: شوراهای شهر و روستا و شهرداری ها  موضوعات جدا از یکدیگر نیستند.

    وی با اشاره به وظایف شوراها در قانون اساسی، عنوان کرد: حجم وظایفی که برای شوراها در قانون دیده شده، نشان از اهمیت شوراها است لذا باید اقداماتی برای بهتر عمل کردن انجام دهیم.

    مدیر کل امور شوراهای اسلامی شهر و روستایی وزارت کشور با بیان این مطلب که شوراها کارها را صادقانه، پیگیرانه و عالمانه انجام دهند، تصریح کرد: با این رویکردها بسیاری مسایل حل خواهد شد اما چه کنیم که بهترین نتیجه را بگیریم؟ شوراها باید از نمونه های شهرهایی همچون قلعه‌گنج الگوپذیری کنند.

    وی با تبیین دغدغه‌های شوراها و شهرداری‌ها بیان کرد: باید به دغدغه‌ها پاسخ داده شود و اگر به دغدغه‌ها پاسخ داده نشود موضوع به مساله و سپس به مشکل تبدیل خواهد شد و اگر به مشکل پاسخ ندهیم به بحران تبدیل خواهد شد.

    صمیمی به برخی از موضوعاتی که در شهرها هم اکنون به بحران تبدیل شده است اشاره کرد و ادامه داد: به طور مثال پسماند در برخی شهرهای کشور دیگر به عنوان یک دغدغه و مساله مطرح نیست بلکه به بحرانی تبدیل بحران شده است و اگر به این بحران جواب ندهیم به فاجعه تبدیل خواهد شد. ضمن آنکه در همه مسائل نیز نمی‌توان نسخه واحد برای همه دغدغه‌ها پیچید و فلسفه تدوین مدیریت شهری این است که تشخیص چگونگی پاسخ دهی به مسایل را به عهده شهرها گذاشته شده است.

    وی با تعریف شایستگی فردی عنوان کرد: اگر بتوانیم ظرفیت انسانی را با منابع ترکیب کنیم، قطعا به شایستگی سازمانی دست پیدا خواهیم کرد. و حال با توجه به این تعریف باید ببینیم که به چه میزان در سازمان ما شایستگی داریم؟. در شهرداری ها نیز باید با حفظ مزیت‌های شهرهای، آنها را با منابع خارج از شهر ترکیب کنیم و زمانی که بتوانیم این کار را انجام دهیم توانسته ایم وظایف خود را به خوبی انجام دهیم.

    مدیر کل امور شوراهای اسلامی شهر و روستایی وزارت کشور اظهار کرد: اگر به این موضوع توجه داشته باشیم که هر چیزی را در جای خودش استفاده کنیم، قطعا نتیجه نیز خواهیم گرفت.

    وی ادامه داد: براساس ظرفیت‌ها دغدغه تعریف کنیم و از فرصت‌ها باید استفاده کنیم به‌طور مثال وقتی مسئولین ارشد کشور وارد یک شهر می‌شوند چگونه از این فرصت استفاده می‌کنید؟ ما به لحاظ مالی در کشور مشکل داریم و باید یک فکر نو داشته باشیم.

    صمیمی با طرح این سوال که برای اینکه فرصت‌ها به سمت ما بیایند، چه جاذبه‌ای می توانیم ایجاد کنیم؟ و تاکنون به چه میزان در این زمینه موفق عمل کرده ایم؟ تصریح کرد: در یک شهرستان خودسوزی خانم‌ها داریم و در یک شهرستان مشکل طلاق وجود دارد لذا مشکلات در نقاط مختلف متفاوت است و همه مشکلات فقط عمرانی نیست بلکه فرهنگی، اجتماعی و … است.

    وی با بیان این مطلب که چه چیزی برای ما ارزش است؟ عنوان کرد: اگر تبحر این را داشته باشیم که دغدغه‌ها را به موقع تعریف و ترکیب شایستگی‌ها را به درستی انجام دهیم قطعا نتیجه بهتری خواهیم گرفت.

    مدیر کل امور شوراهای اسلامی شهر و روستایی وزارت کشور خاطرنشان کرد: آمار یکساله ای که در سطح کشور از سوی فرمانداری‌ها به وزارت کشور ارسال شده است نشان دهنده صدور حدود ۱۳۰ هزار مصوبه از سوی شوراهای شهر و روستا برای شهرها است که بررسی های ما نشان می دهد تقریبا ۵۰ درصد این مصوبات مغایرت قانونی داشته و یک سوم مصوبات نیز از سوی فرمانداری‌ها پاسخی داده نشده و آن مصوبه خود به خود به قانون شهری تبدیل شده است.

    وی بیان کرد: متاسفانه فرمانداری‌ها وارد بازی‌های سیاسی گاها شده و به شوراها فشار می‌آورند و برخی مصوبات شوراها را نمی‌پذیرند یا حتی گاها مشاهده می شود در برخی جاها مصوبات شوراها دارای مشکلات اساسی هستند که باید در این زمینه همه فرمانداری ها طبق قانون عمل کنند.

    صمیمی عنوان کرد: سامانه در همین راستا در وزارت کشور طراحی کردیم که در این سامانه از ایرادات نامعقول فرمانداران از مصوبات شورای شهرها جلوگیری می‌کند. شورای شهر بالافاصله پس از تدوین مصوبه، آن را در این سامانه بارگذاری کرده و ما در وزارت کشور این مصوبات را می‌بینم و فرمانداران باید ظرف دو هفته پاسخ این مصوبات را در سامانه بدهند که هم اکنون این سامانه در مراحل نهایی طراحی است و در یک استان کشور نیز به صورت پایلوت درحال اجراست که قطعا با این سامانه شفاف‌سازی در امر مصوبات را در کشور خواهیم داشت.

    وی با بیان این مطلب که مشکلات شهری زیاد است، افزود: با توجه به تحریم‌ها مشکلات شهری بیشتر خواهد شد که با خرد جمعی باید مشکلات را حل کنیم.

    ایسنا



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *