جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۷:۳۸ بعد از ظهر
  • کد خبر 6684
  • نقدی بر کاهش آمارهای جمعیتی در روستاهای ایران
    نقدی بر کاهش آمارهای جمعیتی در روستاهای ایران

    ۶ روستای منطقه اورامانات کرمانشاه ثبت ملی شد

    مدیر پایگاه منظر فرهنگی، تاریخی اورامانات از ثبت ملی بافت ۶ روستای منطقه اورامانات کرمانشاه در فهرست آثار ملی خبر داد و گفت: بافت روستاهای هجیج، داریان، شرکان، نجار و نروی شهرستان پاوه و روستای بشی ناوخاص شهرستان ثلاث باباجانی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

    پویا طالب نیا روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به نگاه ویژه سازمان میراث فرهنگی به توسعه گردشگری استان کرمانشاه، افزود: با تلاش کارشناسان پایگاه ۶ روستای دیگر منطقه شناسایی شده و با تکمیل پرونده ها به زودی شاهد ثبت ملی آن ها نیز خواهیم بود.

    وی اظهار داشت: از این پس بافت تاریخی این روستاها تحت حفاظت و نظارت سازمان میراث فرهنگی است و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر مواد ۵۵۸ تا ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات‌های اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده، جرم محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد و مرمت و بازسازی اثر صرفاً با تایید و نظارت این سازمان ممکن خواهد بود.

    گفتنی است این امر پس از آن محقق شد که در جلسه سال قبل دفتر ثبت آثار ملی، نواقصی به پرونده ها وارد شد که منجر به عدم تایید آن ها گردید اما با تلاش کارشناسان پایگاه میراث فرهنگی اورامان و همکاری و حمایت اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه در سه ماه اخیر ثبت ملی روستاها به نتیجه رسید.
    این مهم منجر به معرفی هرچه بیشتر کرمانشاه و نیز توسعه زیرساخت‌های اورامانات می‌شود و نیز مسیر ثبت جهانی اورامان را تسریع می بخشد.

    بخشی از اورامانات شامل شهرستان های پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی در استان کرمانشاه بخشی از اورامانات نیز در شهرستان های مریوان و سروآباد و کامیاران استان کرمانشاه واقع شده و بخش دیگری از آن نیز در استان حلبچه عراق واقع می باشد.

    به گفته مدیر پایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورامانات، ۲۹۵ اثر ثبت شده ملی در این منطقه و در شهرستان های ثلاث باباجانی، روانسر، پاوه و جوانرود وجود دارد که بیشترین آثار ثبت شده گردشگری ملی با ۲۰۰ اثر در شهرستان ثلاث باباجانی واقع شده است.

    استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای بیش از چهار هزار اثر تاریخی است که بیش از ۲ هزار و ۲۵۰ اثر آن ثبت ملی شده است.
    سنگ نگاره و کتیبه داریوش هخامنشی در شهر بیستون تنها اثر ثبت شده جهانی استان کرمانشاه است.



    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *