جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۵:۲۸ بعد از ظهر
  • کد خبر 6385
  • آمار عجیب از کانکس نشینی در تهران
    آمار عجیب از کانکس نشینی در تهران

    آمار عجیب از کانکس نشینی در تهران

    به گزارش برزن نیوز به نقل از روزنامه شرق : بر اساس آخرین آمارها در حال حاضر، دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در قالب ۵۶۱ هزار خانوار در استان تهران و یک میلیون و ۲۴۰ هزار نفر در قالب ۳۱۸ هزار خانوار در سکونت‌گاه‎های غیررسمی زندگی می‎کنند. بر اساس این آمار تکان‎دهنده و با در نظرگرفتن جمعیت بالغ بر ۱۵میلیونی در استان تهران، اکنون ۱۵ درصد جمعیت پایتخت در سکونت‌گاه‎های غیررسمی زندگی می‎کنند.

    بر اساس شواهد موجود، زاغه‎نشینی، کپرنشینی و کانکس‎نشینی در حالی‎ که از سوی مرکز، مذموم قلمداد شده است و تلاش برای احیای زندگی اقشار آسیب‎پذیر در این مناطق صورت می‎گیرد، به نظر می‎رسد تمایل چندانی برای تغییر زندگی در این سکونت‌گاه‎ها وجود ندارد.

     

    در حال حاضر، در هشت هزارو ۷۷۲ هکتار در استان تهران و پنج‌هزارو ۵۵۳ هکتار در شهر تهران، سکونت‌گاه غیررسمی وجود دارد. این مساحت در کل کشور ۶۱ هزارو ۶۵۷ هکتار است که نشان می‎دهد ۱۴٫۲۳درصد مساحت کل سکونت‌گاه‎های غیررسمی در استان تهران قرار دارد. این رقم برای شهر تهران، ۹درصد است.

    و میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت ساکن در سکونت‎گاه‎های غیررسمی در استان تهران و یک میلیون و ۲۴۰ هزار نفر در شهر تهران زندگی می‎کنند که بعد خانوار در استان تهران، ۴٫۱ و در شهر تهران ۳٫۹ نفر است. با در نظرگرفتن این موضوع، در حال حاضر، ۵۶۱ هزار خانوار در استان تهران و ۳۱۸ هزار خانوار در شهر تهران در سکونت‌گاه‎های غیررسمی به سر می‎برند.

    در‌حال‌حاضر در اوشون‎تپه، کپرنشینی، کانکس‎نشینی و زندگی بدون آب و برق و گاز در جریان است.سکونت‌گاه‎های غیررسمی به خاطر همین اطلاق، به لحاظ مالکیتی دچار مشکل هستند. در بافت‎های فرسوده در برخی از جاها دچار مشکل هستند؛ اما در سکونت‌گاه‎های غیررسمی به خاطر همین اصطلاح، مشکل مالکیتی داریم و اسناد غیررسمی مالکیتی در حال دست به دست شدن و مبادله است و هیچ نظارتی نیز روی آنها وجود ندارد.

    یکی از مهم‎ترین مشکلات در سکونت‌گاه‎های غیررسمی آن است که ساکنان تمایلی به تغییر زندگی خود ندارند و تمایل به کانکس‎نشینی یا زاغه‎نشینی دارند. تلاش ما در اوشون‎تپه برای جابه‎جایی افراد و زندگی بهتر با بی‌رغبتی ساکنان این مناطق روبه‌رو می‎شود یا به‎عنوان نمونه دیگر، در شهرستان قدس و ملارد، امکاناتی را برای تبدیل قولنامه به سند در نظر گرفته‎ایم؛ اما ساکنان تمایلی به تغییر آن ندارند؛ زیرا نگران آن هستند که مجبور باشند هزینه‎های مالیات و عوارض و… بپردازند.

    برخوردهای یک‎شبه و گازانبری نمی‎تواند جلوی سکونت‌گاه‎های غیررسمی را بگیرد؛ همان‌گونه که برخورد ضربتی در خاک‎سفید نتوانست جلوی تجمع معتادان و زندگی غیررسمی در این منطقه را بگیرد و اکنون شاهد ساخت خانه‎های یک‎شبه در این مناطق هستیم.



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *