جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۰ بعد از ظهر
  • کد خبر 14405
  • اجباری شدن آزمایشات ژئوتکنیک ساختمان‌های اصفهان برای کنترل فرونشست
    اجباری شدن آزمایشات ژئوتکنیک ساختمان‌های اصفهان برای کنترل فرونشست

    اجباری شدن آزمایشات ژئوتکنیک ساختمان‌های اصفهان برای کنترل فرونشست

    امروز (سه شنبه -۹ آذر ماه) به منظور تسریع و تسهیل در پاسخگویی مراجعان و هم افزایی در ارائه خدمات در حوزه ساخت و ساز شهر، تفاهم نامه همکاری فی مابین شهرداری اصفهان و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان به مدت سه سال شمسی حول پنج محور منعقد و مقرر شد با تشکیل کارگروه های مشترک در حوزه های مختلف اجرایی شود.

    از جمله این محورها، ارائه خدمات در بستر الکترونیک و هوشمند با رویکرد حذف مراجعات حضوری و مکاتبات فیزیکی فی مابین، همکاری در برگزاری دوره های آموزشی برای متقاضیان اخذ پروانه ساختمانی و تمام دست اندرکاران حوزه ساخت شهری بارویکرد فرهنگ سازی در حوزه ساخت شهری و اخلاق حرفه ای، رعایت حداکثری ضوابط و توسعه ساخت و ساز شهری با رویکرد ساده سازی فرآیندها و حذف موازی کاری، عملیاتی شدن الزام استفاده از مجریان ذیصلاح و شناسنامه فنی و ملکی ساختمان و ارتقا کمی و کیفی ساخت و سازها با دیدگاه کاهش هزینه های ملی و رضایت مندی حداکثری است که تمدید این تفاهم نامه با توفق طرفین امکان پذیر خواهد بود.

    به گزارش ایسنا، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان در این مراسم اظهار کرد: باهمدلی و همکاری یکدیگر مقرر شد حرکتی جامع در راه ارتقاء ساخت و ساز و ساده نگاری صدور پروانه ساخت از طرف شهرداری ایجاد شود.

    احمد بناکار تاکید کرد: امروز این تفاهم نامه امضا می شود و از فردا کارگروه های مشترکی پیرامون آن تشکیل می شود.

    وی تاکید کرد: عزم ما به نتیجه رسیدن این هدف مهم است. دوره نهم هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی در نظر دارد به جای تقابلات گذشته، با همراهی تمام دستگاه های ذینفع در امر ساخت و ساز همکاری داشته باشیم.

    رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان، توضیح داد: این تفاهم نامه مربوط به یکپارچه کردن سیستم نرم افزاری دو طرف و جلوگیری از کارهای موازی دو طرف، فرهنگ سازی و آموزش دست اندرکاران ساخت و ساز و در مجموع ساده سازی فرایندها برای جلوگیری از سردرگمی شهروندان است.

    وی افزود: البته این تفاهم نامه کلیات و سرفصل های آن است که زمینه آن در آینده بین ۵۰ تا ۶۰  بند خواهد بود و کارگروه های مختلف به صورت مشترک در آن کار می کنند.

    به گفته بناکار، اداره کل راه و شهرسازی نیز قول همکاری فراگیر برای اجرای این تفاهم نامه را داده است و امروز عزم مسئولان استان این است که به جای تقابل، تعاملات را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

    در ادامه علی اصغر میرقادری- عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان در پاسخ به سوال ایسنا درباره ضرورت توجه به موضوع فرونشست زمین در بندهای این تفاهم نامه، توضیح داد: در بحث فرونشست جلساتی را با اساتید دانشگاه برگزار کرده ایم و به نتیجه رسیده ایم که این معضل کشوری است و در اصفهان نمی توان کار جدی برای آن انجام داد.

    وی افزود: البته در بحث ساخت و ساز و نظارت بر اجرا قرار شد مهندسان نظام مهندسی در طراحی های خود به موضوع فرونشست زمین توجه کنند.

    رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان نیز در این باره توضیح داد: جلسات فرونشست دشت اصفهان در شهرداری و استانداری برگزار و کارگروه هایی تشکیل شده است.

    وی تاکید کرد: در این تفاهم نامه مشترک قرار است برای ساختمان هایی که قرار است جدیدا احداث شوند، آزمایشات ژئوتکنیک برای آنها اجباری است.

    بناکار افزود: این آزمایشات پیشتر برای ساختمان های بلندمرتبه الزامی بود، اما برای مناطقی که شرایط بدتری به لحاظ فرونشست دارند، اجرای این آزمایشات اجباری شده و شهرداری برای داشتن این آزمایش ها و نظام مهندسی نیز برای بررسی نقشه ها ملزم شده است.

    وی گفت: سعی می شود این آزمایشات و محاسبات به نحوی صورت گیرد تا خسارات فرونشست در آینده به حداقل برسد و امیدواریم با کمک مسئولان و ارائه راهکارهای مناسب بیش از این شاهد فرونشست در اصفهان نباشیم.

    ایسنا



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *