جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۳ قبل از ظهر
  • کد خبر 13653
  • استراتژی‌های مردمی برای بهبود کیفیت زندگی شهری
    استراتژی‌های مردمی برای بهبود کیفیت زندگی شهری

    استراتژی‌های مردمی برای بهبود کیفیت زندگی شهری

    همیشه لازم نیست برنامه‌ریزان شهری، بودجه‌های هنگفتی را به تغییر طراحی شهری اختصاص دهند تا از این طریق به جلب رضایت شهروندان از زندگی در یک منطقه دست یابند؛ گاهی شهروندان خود با همکاری یکدیگر تغییراتی در وضعیت محل سکونتشان ایجاد می‌کنند که به طور قابل توجهی به بهبود زندگی شهرنشینی در آنجا منجر می‌شود به عنوان مثال مردم تنها از طریق سبزسازی بالکن‌های هر چند کوچک خود می‌توانند شهر را زیبا کنند، آلودگی هوا را به طور چشمگیری کاهش دهند و اثرات جزایر گرمایی را به حداقل برسانند.

    استراتژی‌های مردمی برای بهبود کیفیت زندگی شهری

    در ادامه به معرفی چند نمونه از اقداماتی پرداخته می‌شود که اگرچه به ظاهر پیش پا افتاده و کم‌اثر به نظر می‌رسد با این حال می‌تواند مهم‌ترین نقش را در تغییر طراحی‌های شهری ایفا کند.

    ایجاد یک کمپین برای سرمایه‌گذاری جمعی

    برای ایجاد بیشترین تغییرات در یک شهر، تشکیل کمپین‌هایی برای سرمایه‌گذاری جمعی جهت پیاده‌سازی پروژه‌ها می‌تواند بیشترین اثر را از خود بر جای بگذارد به عنوان مثال ساکنان لندن از سال ۲۰۱۱ کمپین‌هایی تحت عنوان “SpaceHive” تشکیل داده‌اند که در آن، حامیان یک پروژه، متناسب با توان مالی خود سرمایه‌هایی را برای پیاده‌سازی آن به اشتراک می‌گذارند. گاهی سرمایه‌های جمع‌ شده در این کمپین‌ها به میلیون‌ها دلار آمریکا می‌رسد و مهم‌تر این که چنین اقداماتی اغلب حمایت شهردارها را نیز به خود جلب می‌کند. مقامات محلی آمریکایی نیز به پیروی از بریتانیایی‌ها، در راستای سرمایه‌گذاری‌های جمعی، کمپینی به نام Ioby ایجاد کرده و تا کنون توانسته‌اند بیش از پنج میلیون و ۲۰۰ هزار دلار از ذی‌نفعان برای پروژه‌های محلی جمع‌آوری کنند.

    استراتژی‌های مردمی برای بهبود کیفیت زندگی شهری

    احداث باغ‌های اجتماعی

    گاهی می‌توان به گرد هم آوردن ساکنان یک محله و تشویق آن‌ها به استفاده از فضاهای بدون استفاده اطراف محل زندگی خود، بیشترین تغییر را در طراحی شهری به وجود آورد. امروزه در بسیاری از نقاط دنیا، مردم به ایجاد باغ‌هایی هر چند کوچک در زمین‌های اطراف خود می‌پردازند و از این طریق، نه تنها پویایی بین خود را افزایش می‌دهند بلکه به سبزسازی شهر و حتی کسب درآمد نیز کمک می‌کنند. در این راستا انجمن باغبانی جامعه آمریکایی منابعی را در اختیار مردم و مقامات شهرهای مختلف قرار می‌دهد که در آن، نحوه ایجاد و مدیریت چنین باغ‌هایی برای آن‌ها به طور مفصل توضیح داده شده است.

    استراتژی‌های مردمی برای بهبود کیفیت زندگی شهری

    تبدیل زیرساخت‌های قدیمی و بدون استفاده به مکان‌هایی زیبا

    امروزه مردم در بسیاری از شهرهای جهان، شاهد زیرساخت‌هایی نظیر پل‌ها، پارک‌ها و حتی مدارسی قدیمی هستند که به مدت چندین دهه بدون استفاده باقی مانده و حتی به مکان‌هایی برای ارتکاب انواع جرم‌ها تبدیل شده است. بدیهی است مقامات محلی و حتی مردم می‌توانند با کسب اجازه از مدیران مسئول، بیشترین بهره را از این مکان‌ها بگیرند و آن‌ها را به سازه‌هایی زیبا تبدیل کنند که نه تنها جنبش فضاسازی در شهرها را تقویت می‌کند بلکه می‌تواند امنیت مناطق شهری را افزایش دهد. پارک خطی منهتن در ایالات متحده آمریکا، یکی از بهترین نمونه‌های احیای زیرساخت در جهان به حساب می‌آید که پس از نوسازی آن، مزایای بسیاری از تامین امنیت تا رشد اقتصادی را برای شهر و شهروندان به ارمغان آورد.

    استراتژی‌های مردمی برای بهبود کیفیت زندگی شهری

    یادداشت‌گذاری برای اشتراک ایده‌ها

    ساکنان یک منطقه می‌توانند برای ایجاد بیشترین تغییرات در محل زندگی خود، ایده‌هایشان را با سایر افراد ساکن در منطقه به اشتراک بگذارند. برای این کار کافی است مردم گروه‌هایی همکاری تشکیل دهند، ایده‌های خود برای حل مشکلات موجود در محل زندگیشان را یادداشت کنند و در نهایت از بین آن‌ها، کارآمدترین و عملی‌ترین طرح را برای پیاده‌سازی برگزینند.

    افزایش حس تعلق به مکان

    چنانچه ساکنان یک منطقه به زندگی در آن‌جا علاقمند باشند، آنگاه تمام تلاششان را برای بهبود کیفیت زندگی در محل سکونت خود به کار خواهند گرفت. حتی در صورت نبود این حس تعلق، ایجاد تغییراتی بسیار ساده نظیر افزایش پوشش سبز یا نصب پارکلت‌هایی کوچک توسط مقامات محلی یا اهل کسبه می‌تواند حس وابستگی به شهر را در میان مردم به وجود آورد و آن‌ها را به ایجاد تغییرات بیشتر سوق دهد. در این صورت، ساکنان یک منطقه از طریق اعمال اقداماتی هر چند کوچک نظیر ایجاد باغچه‌هایی کوچک در مقابل منزل خود یا در پشت‌بام‌هایشان می‌توانند چشم‌اندازهای شهر را به طور کامل متحول کنند و حتی هویت جدیدی به آن ببخشند.

    استراتژی‌های مردمی برای بهبود کیفیت زندگی شهری

    یادگیری برای بهبود وضعیت شهری

    به جرأت می‌توان گفت که تلاش شهرنشینان برای آگاه‌سازی یکدیگر از مشکلات پیش روی مناطق شهری، یکی از مؤثرترین رویکردهایی است که می‌تواند چالش‌هایی نظیر بحران مسکن، بهبود دسترسی به آموزش و یادگیری مهارت‌های شغلی مختلف، سازگارسازی شهری در مقابل تغییرات اقلیمی و تلاش برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را از پیش روی شهرنشینی بردارد در واقع ساکنان یک شهر، ابتدا باید بدانند چه مشکلاتی در محیط اطراف آن‌ها وجود دارد تا بتوانند با ایده‌پردازی و اشتراک طرح‌های خود، به نوعی یکدیگر را برای زیست‌پذیری هر چه بیشتر شهرهای خود آموزش دهند.

    ترجمه: ایمنا



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *