جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۷:۳۶ قبل از ظهر
  • کد خبر 10496
  • بارداری؛ شرط حضور بانوان جوان روی بیلبوردهای شهرداری تهران+متن بخشنامه
    بارداری؛ شرط حضور بانوان جوان روی بیلبوردهای شهرداری تهران+متن بخشنامه

    اطلاع نگاشت پنجره جمعیتی ایران، گامی به سوی جهش تولید

    اطلاع نگاشت تهیه شده در گروه جمعیت و سلامت مرکز آمار ایران با عنوان “پنجره جمعیتی ایران؛ گامی به سوی جهش تولید” وضعیت تحولات ساختار سنی جمعیت کشور را تا سال ١۴٣٠ نشان می‌دهد. از نظر جمعیت‌شناسی، پنجره جمعیتی دوره‌ای است که بیشتر از دو سوم جمعیت در سنین کار و فعالیت (١۵ تا ۶۴ سال) حضور دارند. بر اساس این اینفوگرافیک پنجره جمعیتی ایران از اوایل دهه ١٣٨٠ باز شده و از آغاز گشوده شدن این پنجره تاکنون بیش از دو دهه می ­گذرد و لازم است استفاده از این پنجره همچنان در اولویت برنامه ­های توسعه قرار گیرد.

    از سوی دیگر این اطلاع نگاشت روند تعداد جمعیت کشور را از سال ١٣٣۵ تا ١۴٣٠ به تصویر می­ کشد. بر این اساس جمعیت کشور از حدود ١٩ میلیون نفر در سال  ١٣٣۵ به حدود ٨٠ میلیون نفر در سال ١٣٩۵ رسیده و به عبارتی در یک دوره ۶٠ ساله به طور متوسط سالی یک میلیون نفر بر جمعیت کشور افزوده شده و در صورت کاهش نرخ باروری با شیب ملایم، انتظار می­رود تا سال ١۴٣٠ جمعیت ایران به حدود ١٠١ میلیون نفر برسد.

    همچنین در این اطلاع نگاشت وضعیت بار تکفل در کشور از سال ١٣٣۵ تا سال ١۴٣٠ نشان داده شده است. نسبت وابستگی (بار تکفل) ایران در این دوران با فراز و نشیب­ هایی روبرو بوده که تحت تاثیر ساختمان سنی جمعیت قرار گرفته است. در این دوران حداقل مقدار بار تکفل در سال١٣٩٠ با مقدار ۴١ درصد مشاهده می­شود و از پس از آن این شاخص رو به افزایش گذاشته تا این که در سال ١۴٣٠ به ۵٩,٩ درصد می­رسد.

      بار تکفل در واقع مقدار تکفلی است که یک فرد فعال تامین هزینه‌های افراد غیرفعال را بر عهده دارد. برای محاسبه این شاخص باید جمعیت زیر ١۵ سال و جمعیت ۶۵ ساله و بیشتر را بر جمعیت ١۵ تا ۶۵ ساله تقسیم کرد که به درصد بیان می‌شود. پایین­ تر بودن این شاخص نشان دهنده فشار کمتر بر جمعیت فعال است.

    مرکز آمار ایران



    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *