پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵:۰۳ بعد از ظهر
  • کد خبر 15676
  • صنعتي سازي اصلي ترين ماموریت شورای پژوهش و فناوری برای ساختمان سازي
    ساختمان

    اظهارات متناقض مدیران شهری درباره تیراژ ساخت

    مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران دیروزدر حاشیه نشست علنی این شورا در واکنش به ادعای وزیر راه و شهرسازی مبنی بر صدور ۴۸ هزار پروانه ساخت طی ۴ ماه نخست سال جاری گفت: آمار ما اظهارات وزیر راه و شهرسازی را تایید نمی‌کند. علیرضا زاکانی، شهردار تهران اما از افزایش صدور پروانه خبر داد. به گزارش «تعادل»، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی سه روز پیش، برخی آمارهای غیررسمی و «بدون مرجع» مبنی کاهش شدید تولید مسکن در تهران طی بهار سال ۱۴۰۱ را تکذیب و اعلام کرده بود، در تهران طی ۴ ماه نخست امسال ۴۸ هزار پروانه صادر شده است. پیش‌تر، در هفته گذشته، یک روزنامه اقتصادی بدون استناد به «مرجع آماری» مشخصی، اعلام کرد که حدود ۶ هزار و ۲۰۰ فقره پروانه ساخت در پایتخت طی بهار سال جاری صادر شده است که کمترین تعداد طی ۱۸ سال گذشته به شمار می‌رود.

         چمران: وضعیت خوبی نداریم

    دیروز اما مهدی چمران، رییس شورای اسلامی شهر تهران در حاشیه هشتادمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به اعلام خبر ۱۰ برابر شدن صدور پروانه ساخت از سوی وزیر راه و شهرسازی گفت: هنوز آمار ما این موضوع را تایید نمی‌کند و باید آمار لازم دریافت شود تا بتوانیم نظر قطعی را اعلام کنیم. صدور پروانه در تهران تغییر چندانی نکرده است و وضعیت خوبی در تهران در این حوزه شاهد نیستیم.

        زاکانی: 

    افزایش میزان صدور پروانه ساخت

    علیرضا زاکانی شهردار تهران اما دیروز در حاشیه مراسم کلنگ زنی ۳ هزار واحد مسکونی در منطقه ۱۸ تهران با مشارکت بنیاد مسکن در خصوص اینکه آیا کاهش آمار صدور پروانه‌های ساختمانی در بهار امسال در شهر تهران را شهرداری تأیید می‌کند یا خیر؟ اظهار کرد: کاهش صدور آمار پروانه‌های ساختمانی از اوایل دهه ۹۰ و سال ۱۳۹۱ که ما ۳۱ هزار پروانه ساختمانی داشتیم، روند کاهشی را آغاز کرد و روز به روز هم این کاهش صدور پروانه مشهود بود که مربوط به ۸ سال قبل تاکنون است. وی افزود: با سیاست غلطی که در کشور حاکم شد، عملاً ما این رکود را در حوزه مسکن می‌بینیم و این بد مسکنی و بی‌مسکنی که امروز می‌بینیم، حاصل این تفکر غلط گذشته است. شهردار تهران ادامه داد: تدابیری اندیشیده‌ایم به ویژه مصوبات کمیسیون ماده ۵ شهرداری تهران در خصوص بافت فرسوده و تسهیلاتی که ناظر به صدور پروانه است، امکانی را ایجاد می‌کند که برای مردم ما کاملاً صرفه و صلاح برای ساخت و ساز در شهر تهران وجود داشته باشد. زاکانی یادآور شد: ما یک میلیون مسکن کم داریم و از طرفی هم با این سامان یافتگی که در حوزه تولید مسکن به صورت انبوه شکل گرفته است، امیدواریم این روند نزولی صدور پروانه ساخت، مثبت شود. شهرداری تهران با همکاری بنیاد مسکن در حال ساخت ۱۰ هزار مسکن در تهران است و این امکان را فراهم می‌کند تا وعده‌ای را که به مردم تهران برای تأمین مسکن یا رفع نیاز آنها در حوزه تملکی یا اجاره نشینی عملی کنیم. وی خاطرنشان کرد: با تسهیلاتی که در نظر گرفته‌ایم، روند کاهشی صدور پروانه‌های ساخت مسکن در تهران افزایشی خواهد شد.

       آمار وجود دارد

    شهردار تهران درباره آمار صدور پروانه ساخت در تهران طی ۴ ماهه نخست سال جاری گفت: آمار وجود دارد ولی با مصوبه‌ای که در کمیسیون ماده ۵ اخذ شد و ناظر به بافت فرسوده بود، قطعاً از ماه آینده روبه رشد خواهد شد؛ این مصوبه کمتر از ۱۰ روز است که اخذ و ابلاغ شده و برای دیدن نتایج آن، کمی زمان می‌برد. وی درباره ساخت سالی ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در تهران گفت: این ۱۸۰ هزار واحد، ساختشان شروع می‌شود؛ ما از همه ظرفیت‌های شهر تهران از نظر بافت‌های قابل نوسازی را احصا و هدف‌گذاری کرده‌ایم؛ بین ۲۲ منطقه تقسیم‌بندی شده و قدرالسهم امسال تعیین شده است. وی افزود: با آیت‌الله تحریری و مجموعه‌ای که در منطقه ۱۹ بودند تفاهمی داشتیم که بر اساس آن ساخت ۱۲۰ هزار واحد در این منطقه تعیین تکلیف شده بود؛ حرکتی هم با موقوفه مروی داشته‌ایم که امکان بارگذاری ۴۰ هزار واحد مسکونی در این منطقه را فراهم کرده است. شهردار تهران تصریح کرد: متعهدیم تا در برابر عرق شرمی که جوانان ما نمی‌توانند مسکن تهیه کنند و کمر مردم در اجاره نشینی در حال شکستن است، مسوولیت مان را اجرا کنیم و بتوانیم باری از دوش مردم‌برداریم. وی یادآور شد: شهرداری با شرکای خود ساخت مسکن در نقاط مختلف تهران را برنامه‌ریزی کرده و قرار است قدرالسهم شهرداری برای خدمات رسانی به اقشار مستضعف در نظر گرفته شود؛ برای اجاره داری حرفه‌ای خود را آماده کرده‌ایم.

    رشد صدور پروانه ساخت واحد مسکونی در زمستان ۱۴۰۰

    تازه‌ترین آمار از تعداد پروانه‌های صادره برای ساخت مسکن نشان می‌دهد، این دسته از پروانه‌های ساخت در زمستان گذشته نسبت به پاییز سال ۱۴۰۰ هم در تهران و هم در کل کشور به ترتیب رشد ۲۲ درصدی و حدود ۴۰ درصدی داشته‌اند. هرچند که این شاخص در قیاس با زمستان ۱۳۹۹ در تهران با کاهش ١٣,۵ درصدی و در کل کشور با افت ١۵.٨ درصدی مواجه بوده است. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، در زمستان سال ١۴٠٠، تعداد ١١۵۴٠ واحد مسکونی در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری‌ تهران، پیش‌‌بینی شده است که نسبت به فصل گذشته ٢٢ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ١٣.۵ درصد کاهش داشته است.‌   بر اساس این گزارش، تعداد ١۴٨٩ پروانه احداث ساختمان توسط شهرداری‌ تهران در زمستان ١۴٠٠ صادرشده است که نسبت به فصل گذشته ٢۴,٣ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ١٧.۶ درصد کاهش داشته است. متوسط تعداد واحد مسکونی برای هر یک از این پروانه‌های احداث ساختمان ٧.٨ واحد بوده است.  همچنین مجموع مساحت زیربنا در پروانه‌های احداث ساختمان‌ صادرشده از سوی شهرداری‌ تهران در زمستان ١۴٠٠ بالغ ‌بر ٢٢٣۶ هزار مترمربع بوده است که نسبت به فصل گذشته ١٩,۵ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۵.٠ درصد کاهش داشته است. متوسط مساحت زیربنای این دسته از پروانه‌ها در دوره مورد بررسی ١۵٠٢ مترمربع بوده است. به گزارش مرکز آمار ایران، در زمستان سال ١۴٠٠، تعداد ١١۵۴۵٠ واحد مسکونی در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری‌های کشور پیش‌‌بینی شده است که نسبت به فصل گذشته ٣٩,۶ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ١۵.٨ درصد کاهش داشته است.‌ این گزارش همچنین حاکی است، تعداد ٣۶٩٩٣ پروانه احداث ساختمان توسط شهرداری‌های کشور در زمستان ١۴٠٠ صادرشده است که نسبت به فصل گذشته ۴٠,٢ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ٢٣.۴ درصد کاهش داشته است. متوسط تعداد واحد مسکونی در هر پروانه احداث ساختمان ٣.١ واحد بوده است‌.  بر اساس این گزارش، مجموع مساحت زیربنا در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان‌ در زمستان ١۴٠٠ حدود ٢١۵۴٢ هزار مترمربع بوده است که نسبت به فصل گذشته ٣۵,٩ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ١٨.۵ درصد کاهش داشته است. متوسط مساحت زیربنا در این پروانه‌ها ۵٨٢ مترمربع بوده است.

    تعادل



    مطلب پیشنهادی

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان البرز از انتخاب شهر کرج به عنوان ۱۰ شهر برتر در زمینه عملکرد کلی نوسازی مسکن در سطح کشور خبر داد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *