سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۹ بعد از ظهر
  • کد خبر 5975
  • افزایش ده درصدی اجاره نشینی در شهر ها
    ساخت ۲۰۰ هزار واحد اجاره‌ای کوچک در مناطق جنوبی تهران

    افزایش ده درصدی اجاره نشینی در شهر ها

    حسین عبداللهی کارشناس مسکن گفت: سیاست گذاری های وزارت راه و شهرسازی باید به سمت عرضه واحدهای مسکونی خالی، حذف سوداگری و ایجاد شفافیت در بازار مسکن، اعمال مالیات و حمایت از تولید مسکن سوق داده شود تا میزان اجاره نشینی کاهش یابد.
    وی همچنین با تاکید بر اینکه قیمت مسکن در سال گذشته دو برابر شده و مردم قدرت خرید خود را از دست داده اند، اظهارداشت: وزارت راه و شهرسازی برای مقابله با افزایش قیمت مسکن راهکارهایی را پیش بینی کرده است.
    این کارشناس مسکن ادامه داد: در این راستا وزارتخانه مزبور اجرای طرح اقدام ملی را در دستور کار خود قرار داده و به مدیران کل اداره های راه و شهرسازی استان ها و سازمان زمین و مسکن اجرای طرح مدنظر را ابلاغ کرده است.
    وی افزود: واگذاری زمین دولتی برای مشارکت با انبوه سازان، کاهش هزینه صدور پروانه و مجوزها، اعطای تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی ساخت با نرخ سود صفر درصد و خرید مصالح با تخفیف ۳۰ درصدی از برنامه های طرح اقدام ملی مسکن است.
    عبداللهی در ادامه گفت: طی سال های اخیر میزان ساخت و ساز مسکن در کشور با کاهش روبرو بوده بنابراین باید نسبت به ساخت تعداد انبوهی مسکن آن هم متناسب نیاز افراد با متراژ حدود ۱۰۰ متر مربع اقدام کرد.
    وی با اعلام این خبر که در طرح اقدام ملی مسکن ۴۰۰ هزار واحد مسکونی باید در مدت دو سال ۹۸ و ۹۹ ساخته شود، اظهارداشت: در حال حاضر به دلیل کاهش ساخت و ساز انباشت تقاضا در بازار مسکن وجود دارد.
    این کارشناس مسکن ادامه داد: هم اکنون سه و نیم میلیون انباشت تقاضا در بخش مسکن وجود دارد و ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی طی دو سال پاسخگوی حجم بالای تقاضا نیست.
    وی همچنین افزود: جامعه در دو سال آینده سالانه به یک میلیون واحد مسکونی دیگر نیاز دارد که بر سه و نیم میلیون انباشت تقاضا اضافه می شود.
    عبداللهی اظهارداشت: تعداد ۵۰۰ هزار واحد مسکن مهر نیمه تمام هم باید تا پایان سال ۹۸ به متقاضیان تحویل داده شود که تحقق این مهم می تواند علاوه بر کاهش تقاضا از قیمت مسکن نیز بکاهد.
    وی گفت: میزان تولید ۴۰۰ هزار واحدی امری مطلوب است اما وزارت راه و شهرسازی در شرایطی که اجاره بها افزایش یافته و مردم قادر به خرید مسکن نیستند می تواند راهکار سریع تری مانند عرضه واحدهای مسکونی خالی را در پیش روی خود قرار دهد.
    این کارشناس مسکن ضمن اشاره به اینکه زمین بیش از ۶۰ درصد هزینه مسکن را به خود اختصاص می‌ دهد، ادامه داد: قانون واگذاری زمین های دولتی برای ساخت مسکن که سال ۸۷ تصویب شده اما هیچ دستگاهی حاضر به واگذاری اراضی خود به وزارت راه و شهرسازی نشده است.
    وی افزود: اگر انبوه سازانی که زمین های دولتی دریافت می کنند در زمان ساخت تاخیر ایجاد کرده و یا واحدهای مسکونی ساخته شده را با قیمت بالاتری به متقاضیان واگذار کنند دردی از جامعه دوا نخواهد شد.
    عبداللهی با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از ایجاد چنین وضعیتی باید از ابزارهای تنبیهی مانند اعمال جریمه برای انبوه سازان مدنظر استفاده کرد، گفت: نوع قرارداد و هدف گذاری برای ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی از نکات منفی طرح اقدام ملی است.
    وی به رادیو اقتصد یادآور شد: در حال حاضر دو میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته شده خالی در کشور وجود دارد که با عرضه آن به متقاضیان همزمان با اجرای طرح اقدام ملی ثبات در بازار مسکن به وجود خواهد آمد.
    برنامه «روی خط اقتصاد» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۹ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی، سید وحید موسوی، حمید رضا کجوری و مهدی شیار» با هدف تحلیل و بررسی مهمترین خبرهای اقتصادی ایران و جهان به منظور اطلاع رسانی و آگاه کردن مخاطبان بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد وعلاقه مندان می‌توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.



    مطلب پیشنهادی

    زنگ خطر تبدیل روستاها به واحدهای غیرمولد/ بیم آسیب رساندن به اراضی کشاورزی حاصلخیز

    زنگ خطر تبدیل روستاها به واحدهای غیرمولد/ بیم آسیب رساندن به اراضی کشاورزی حاصلخیز

    رئیس سازمان امور اراضی با تاکید بر اینکه در طرح‌های هادی روستایی باید مدیریت بهینه زمین به نحوی انجام شود که اولا توسعه روستا منطبق با رشد جمعیت واقعی باشد و ثانیا به اراضی کشاورزی حاصلخیز آسیب وارد نشود، بر مقابله با تبدیل روستاها به واحد های غیر مولد تاکید کرد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *