جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۹:۳۵ قبل از ظهر
  • کد خبر 7535
  • همدان میزبان چهلمین اجلاس جهانی گردشگری جهانی (UNWTO)
    اقتصاد و اشتغال روستائیان در معرض تهدید

    اقتصاد و اشتغال روستائیان در معرض تهدید

    عضو هیئت علمی گروه معماری و شهرسازی دانشگاه بوعلی سینا کلانشهر شدن همدان، احتمال سرریز جمعیتی همدان و نیاز توسعه افقی این شهر، کمبود زمین در همدان، کنترل بر ساخت و سازهای غیرمجاز در اطراف روستاها و فقر معیشتی در روستاها را از دلایل الحاق ۳ روستا به شهر همدان مطرح کرد.

    به گزارش ایسنا، دکتر حسن سجادزاده در نشست علمی تخصصی «بررسی تأثیر الحاق روستاها به شهر همدان» که در دفتر ایسنا برگزار شد، حاشیه نشینی را از تبعات الحاق روستاها به شهر دانست و گفت: در شهر همدان حاشیه‌نشینی وجود نداشت اما زمانی که روستاهایی از جمله دیزج، خضر، حصار و منوچهری به شهر همدان ملحق شدند، حاشیه نشینی ایجاد شد.

    وی با بیان اینکه در بحث الحاق روستاها به شهر همدان باید از تجارب گذشته استفاده کنیم، اظهار کرد: آیا در شهر همدان روستاها و بافت هایی که به شهر تبدیل شده‌اند، نداریم؟ باید دید آیا این نقاط موفق شده‌اند؛ به عنوان مثال مناطقی مثل دیزج، خضر و منوچهری که بافتهای روستایی بودند، به شهر همدان الحاق شدند اما هیچکس مطالعه‌ای درباره اینکه آیا در این زمینه موفق بوده‌ایم، انجام نداده است.

    سجادزاده با اشاره به علل الحاق روستاها به شهر همدان، افزود: احتمال سرریز جمعیتی همدان و نیاز توسعه افقی این شهر یکی از دلایل الحاق روستاها به شهر همدان اعلام شده بود که با مطالعات کارشناسانه مشخص شد نه تنها همدان سرریز جمعیتی ندارد بلکه رشد منفی جمعیت دارد.

    وی با بیان اینکه توسعه افقی کشاورزی و محیط زیست را تحت تأثیر قرار می‎دهد، یادآور شد: در موارد دیگری کمبود زمین در همدان را علت بحث الحاق روستاها به شهر همدان اعلام کردند در حالیکه در طرح جامع این شهر مشخص شد زمین های خالی و رها شده‌ای در این شهر وجود داشته که مشاور برای آن طرح داشته است اما در عمل این بافتها زنده نمی‌شوند بنابراین این موضوع علت خوبی برای بحث الحاق نمی‌توانست باشد چرا که در بسیاری از شهرهای پیشرفته دنیا با جمعیت بیشتر از ما در مساحت‌های کوچکتر تجمیع شده‌اند.

    سجادزاده کنترل بر ساخت و سازهای غیرمجاز در اطراف روستاها و فقر معیشتی در روستاها را از دیگر دلایل مطرح شده برای الحاق روستاها به شهر همدان دانست و بیان کرد: باید دید آیا واقعا با الحاق این روستاها به شهر همدان فقر معیشتی روستائیان از بین خواهد رفت؟

    در هیچ جای دنیا جمعیت را ملاک الحاق روستا به شهر قرار نمی‌دهند

    وی یادآور شد: بحث دیگر کلانشهر شدن همدان بود که از سوی مدیران شهری مطرح شد به طوریکه عنوان کردند با کلانشهر شدن همدان یارانه بیشتری از وزارت کشور خواهیم گرفت.

    وی با تأکید بر اینکه مبنای توسعه کیفیت است نه کمیت، ادامه داد: در تمام مباحث توسعه ای ما، مبنای توسعه کیفیت نیست و همیشه به دنبال این هستیم که توسعه را براساس عدد و رقم ایجاد کنیم که این موضوع بزرگترین ضربه را به پیکره توسعه شهرهای ما وارد می‌‎کند.

    عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه در هیچ جای دنیا جمعیت را ملاک الحاق روستا به شهر قرار نمی‌دهند، خاطرنشان کرد: آنها مؤلفه های زیست محیطی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و بسیاری از مؤلفه‌‍ های دیگر را در الحاق روستاها به شهر مدنظر قرار می‌دهند.

    وی با اشاره به اینکه باید قبل از هر گونه تصمیم گیری تیمی کارشناسی در این مناطق کار مطالعاتی انجام دهند و بعد تصمیماتی از قبیل الحاق به شهر گرفته شود، تأکید کرد: تصمیمات اداره‌ای و جلسه‌ای تبعات درازمدت دارد به طوریکه هر تصمیمی که یک شبه اتفاق می‌افتد، باید به نتایجش تردید کرد.

    این دکترای تخصصی شهرسازی با تأکید بر اینکه تجربه نشان داده در الحاقات و حتی در شهرهای جدید فضا از حالت کیفی عملا به فضای خوابگاهی تبدیل شده است، اظهار کرد: همه شهرهای ایران به شهرهای خوابگاهی تبدیل شده و نکته بسیار مهم دیگر در بحث الحاقات وقوع پدیده حاشیه نشینی است.

    با الحاق روستا به شهر زندگی طبیعی از روستائیان گرفته می‎شود

    سجادزاده با بیان اینکه یکی از دلایل حاشیه‌نشینی الحاقات است، تصریح کرد: در شهر همدان حاشیه‌نشینی وجود نداشت اما زمانی که روستاهایی از جمله دیزج، خضر، حصار و منوچهری به شهر همدان ملحق شدند، حاشیه نشینی ایجاد شد.

    وی با اشاره به اینکه با الحاق روستا به شهر زندگی طبیعی از روستائیان گرفته می‎شود، ادامه داد: روستائیان به مشاغل کشاورزی و دامداری مشغول هستند و زمانیکه به شهر ملحق می‌شوند این مشاغل از آنها گرفته می‌شود همانطور که در روستاهای دره مرادبیگ، حیدره و روستاهای دامنه شمالی این امر دیده می‌شود.

    عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا با تأکید بر اینکه این ترس در مردم وجود دارد که با الحاق روستاها به شهر در آینده چیزی به نام روستا به معنای واقعی نداشته باشیم، اذعان کرد: بسیاری از روستاهای زیبای همدان در دامنه شمالی هستند که با الحاق به شهر ترس از اینکه روستا به معنای واقعی نداشته باشیم، وجود دارد.

    وی اظهار کرد: ما برخلاف رویکری که در توسعه شهرهای پایدار دنیا که در آن میل به روستانشینی، بوم‌گرایی و محله نشینی وجود دارد، عمل می‌کنیم به‌طوریکه این کشورها ۵۰ سال پیش این مسائل را تجربه کرده‌اند و عقب‌گرد داشته‌اند اما ما چیزی که این کشورها در ۵۰ سال پیش به اشتباه آن پی برده‌اند را تکرار می‌کنیم.

    از بین رفتن اقتصاد و اشتغال روستائیان از تبعات اصلی الحاق روستاها به شهر است

    سجادزاده ادامه داد: علت اینکه در بحث‌های پزشکی و سلامت کشور حساسیت‌هایی ایجاد شده است همین موضوع از بین رفتن کشاورزی طبیعی در روستاهاست. از بین رفتن اقتصاد و اشتغال روستائیان از تبعات اصلی الحاق روستاها به شهر است به طوریکه هر روستایی که به شهر الحاق شده زمنیهای کشاورزی در کوتاه مدت و میان مدت تبدیل به زمینهای رها شده می‌شود و یا اینکه با فاضلاب آبیاری می‌شوند چرا که راه دیگری ندارند.

    وی با بیان اینکه الحاق روستاها به شهر باعث شده اقتصاد روستاها نیز دچار تهدید شود، گفت: در گذشته روستائیان در میدان امام خمینی(ره) شهر همدان محصولات خود را به شهرنشینان عرضه می‌کردند که نشان از رشد و رونق اقتصادی بود اما امروز رونق اقتصادی روستائیان با الحاق به شهر و تبدیل شدن روستاها به شهر از بین رفته است.

    سجادزاده با اشاره به عدالت اجتماعی در شهر، عنوان کرد: یکی از مسائلی که شهروندان از آن رنج می‌برند قطب بندی مناطق شهری است به‌طوریکه شهر ما بالا و پایین دارد اما مردم دوست دارند عوارضی که پرداخت می‌کنند برای محله خودشان هزینه شود اما شهرداری مجبور است برای ایجاد خدمات اولیه در روستاهای الحاق شده به شهر هزینه کند.

    عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا با تأکید بر اینکه ای کاش سود واقعی از الحاق روستا به شهر برای روستائیان باشد، یادآور شد: وقتی روستایی به شهر تبدیل می‌شود افرادی سودجو اقدام به خرید زمین از روستائیان می‌کنند و در نهایت روستایی مجبور به مهاجرت کرده و زمینه حاشیه نشینی فراهم می‎شود.

    وی با بیان اینکه از بین رفتن زمین‌های کشاورزی و باغات روستاهای الحاق شده به شهر همدان فاجعه است، اظهار کرد: قطعه بندی و از بین رفتن باغات در روستاهای الحاق شده به شهر همدان فاجعه است و نشان دهنده این است که رشد شتابان و سرطانی در توسعه‌های ما رخ می‌دهد.

    باید در زمینه الحاقات از روستائیان نظرخواهی شود

    این دکترای تخصصی شهرسازی با تأکید بر اینکه در راستای مشارکت اجتماعی باید در زمینه الحاقات از روستائیان نظرخواهی شود، خاطرنشان کرد: باید از روستائیان نظرخواهی شود که آیا می‌خواهند وارد چنین پروسه‌ای شوند یا خیر؟ این توسعه ‌های نامتوازن به علت این است که ما به دنبال مطالعه الگوهای موفق دنیا نبوده‌ایم.

    الحاق روستاها به شهر همدان هیچ مطالعاتی ندارد

    یکی از اعضای شورای اسلامی شهر همدان نیز با حضور در دفتر ایسنا، با بیان اینکه برای هر اقدامی که انجام می‌شود باید مطالعاتی صورت بگیرد و نقاط ضعف و قوت هر طرح مورد نظر قرار بگیرد، گفت: علت مخالفت شورای شهر همدان با الحاق ۳ روستای حسن‌آباد، قاسم‌آباد و علی آباد به شهر همدان این است که هیچ مطالعاتی ندارد.

    نرگس نورالله‌زاده با اشاره به اینکه شورای شهر همدان مخالف الحاق ۳ روستا به شهر همدان است، اظهار کرد: در جلسات مختلف شورای شهر همدان درخواست کرد مطالعاتی در زمینه الحاق روستاها به شهر همدان صورت بگیرد اما هیچ گونه مطالعه‌ منسجمی دال بر اینکه این مناطق در صورت الحاق چه محاسنی برای خود و مجموعه شهری خواهند داشت، ارائه نشده است.

    وی با بیان اینکه شورای شهر همدان مطالعاتی در زمینه الحاق روستاها به شهر همدان انجام داده است، یادآور شد: شهر ابعاد مختلفی دارد و فقط بُعد کالبدی و جمعیتی شهر مهم نیست اما متأسفانه در تصمیم‌گیری‌ها فقط به کالبد و جمعیت شهرها می‌پردازیم در صورتی که این شهر قرار است مکانی برای استقرار مردم باشد بنابراین باید به ابعاد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آنها نیز توجه شود.

    نورالله‌زاده با تأکید بر اینکه متأسفانه در تصمیم‌گیری‌ها به مسائل کیفی توجهی نمی‌شود، تصریح کرد: متأسفانه در تصمیم گیری‌ها به مسائل کیفی توجهی نمی‌شود و در بسیاری از نقاط شهری شاهد این هستیم که مردم به لحاظ مباحث کیفی ناراضی هستند نه به لحاظ بحثهای کالبدی.

    این عضو شورای شهر همدان عموماً در کلانشهرها و شهرهای بزرگ آسیب‌های اجتماعی بیشتر از شهرهای کوچ و روستاهاست، خاطرنشان کرد: در روستاهای همدان از جمله شورین، قاسم آباد، علی آباد و حسن‌آباد معضلات اجتماعی بسیار کم است چرا که بافت اجتماعی روستا به‌گونه‌ای است که مانع بروز چنین معضلاتی می‌شود.

    معضلات اجتماعی یکی از مشکلات الحاق روستاها به شهر

    وی با بیان اینکه یکی از مشکلات الحاق روستاها به شهر معضلات اجتماعی است، ادامه داد: غالب معضلات اجتماعی به گفته متخصصان اجتماعی در مناطقی که به شهرها ملحق شده است، دیده می‌شود.

    وی با تأکید بر اینکه بافت اجتماعی روستاها با الحاق به شهر تحت تأثیر قرار می‌گیرد، یادآور شد: مهاجرت‌ روستائیان به تبع مجاورت به شهر به نقاط دیگر شهر اتفاق می‌افتد و افرادی جایگزین روستائیان می‌شوند که شاید عرقی نسبت به این روستا نداشته باشند و همین موضوع باعث می‌شود هویت روستا تحت تأثیر قرار گرفته و ناخودآگاه بستری برای معضلات اجتماعی ایجاد شود.

    رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه براساس مطالعات شورای شهر به لحاظ اجتماعی معایب الحاق روستاها به شهر همدان بیش از محاسن آن است، اظهار کرد: در حوزه اقتصادی دو جنبه اقتصاد خانواده ها و اقتصاد شهری مدنظر است که وقتی به شهر الحاق می‌شوند از قوانین شهری تبعیت خواهند کرد که براین اساس نمی‌توانند دامداری کنند.

    ایجاد مشاغل کاذب از معضلات الحاق روستاها به شهر

    نورالله زاده با تأکید بر اینکه با الحاق روستاها به شهر اقتصاد فعال خانواده‌های روستایی از بین می‌رود، تصریح کرد: مشاغل روستایی و اقتصاد فعال خانوار روستایی با الحاق به شهر از بین می‌رود و متأسفانه با معضل بیکاری که در شهر همدان وجود دارد جایگزینی برای مشاغل روستائیان وجود ندارد و در نهایت به شغل‌های کاذب روی می‌آورند.

    وی با اشاره به اینکه شهر همدان توانایی ایجاد شغل برای روستائیان ملحق شده به شهر را ندارد، یادآور شد: با الحاق روستاها به شهر یکسری از مشاغل روستایی و اقتصاد فعال خانواده‌ها از بین می‌رود و درآمد پایدار روستائیان از بین می‌رود و با این اقتصاد مدیریت شهری نمی‌تواند بهای خدماتی که برای آنها ارائه می‌دهد را مطالبه کند پس در نهایت نمی‌توانند به اقتصاد شهری کمک کنند.

    این عضو شورای شهر همدان با بیان اینکه از نظر اقتصادی نیز الحاق روستا به شهر برای مردم شهر و روستا قابل توجیه نیست، اذعان کرد: الحاق روستاها به شهر همدان با بحث درآمدهای پایدار و پایداری روستاها مغایرت دارد.

    نورالله زاده با تأکید بر اینکه غالب خانه‌های این روستاها سند ندارند و املاک عادی هستند، افزود: بخش عمده‌ای از مناطق توانمندسازی همین شرایط را داشتند که براساس سند توانمندسازی شرایطی ایجاد شد که شهرداری بتواند برای این مناطق سند صادر کند اما با تغییر قانون توانمندسازی به بازآفرینی محلات متفاوت شده است و امکان اینکه شهرداری برای این روستاها سند صادر کند، وجود ندارد و پروسه قانونی باید طی شود.

    غالب مردمان ۳ روستایی که به شهر همدان الحاق می‌شوند، ناراضی هستند

    وی با اشاره به اینکه در حال حاضر غالب مردمان ۳ روستایی که به شهر همدان الحاق می‌شوند، ناراضی هستند، بیان کرد: روستائیان نامه‌های متعددی امضا کردند و به شورای شهر آوردند که ما به وزارت ارائه داده‌ایم اما نکته قابل توجه این است که آیا می‌توان در چنین شرایطی که نارضایتی اجتماعی وجود دارد، از مردم خواست از قوانین شهری تبعیت کنند؟

    رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر همدان تصریح کرد: مردم با اصل موضوع مخالف هستند پس چطور می‌توانند از قوانین شهری تبعیت کنند و این نکات بارها در جلسات کارشناسی اعلام شده است.

    نورالله زاده با تأکید بر اینکه با این الحاق مشکلات زیادی به شهر همدان افزوده خواهد شد، ادامه داد: در سال ۹۶ سرانه ارائه خدمات شهرداری در مناطق همدان ۵۶۰ هزار تومان بوده است و برای اینکه در این روستاها خدمات به سطح شهری برسد، باید هزینه های زیادی صرف شود.

    ۱۰ درصد از سند توانمندسازی همدان محقق شده است

    وی با بیان اینکه متأسفانه فقط ۱۰ درصد از سند توانمندسازی که در سال ۸۳ در سفر مقام معظم رهبری به استان همدان مصوب شده بود، محقق شده است، تأکید کرد: در سالهای گذشته ۱۳-۱۴ نقطه شهری در مناطق حاشیه‌ای به شهر همدان الحاق شدند که با وجود اینکه در سال ۸۳ سند توانمندسازی این مناطق مصوب شده بود اما فقط ۱۰ درصد از این سند محقق شده است.

    این عضو شورای شهر همدان خاطرنشان کرد: چطور با این سوابق و تجربیات شهر همدان می‌توانیم خوش‌بین باشیم که با الحاق این روستاها به شهر همدان شاهد خدمات مطلوب  شهری خواهیم بود؟

    نورالله زاده تصریح کرد: شورای شهر همدان با انجام مطالعات و دیدن نتایج آن به الحاق روستاها به شهر همدان خوش‌بین نیست و در جلسات مختلف این موارد را مطرح کرده‌ایم اما تا کنون به هیچ نکته مثبتی نرسیده‌ایم.

    رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر همدان بیان کرد: امسال از ردیف بازآفرینی ۱۶ میلیارد تومان به همدان داده شده اما با مطرح شدن مسکن اجتماعی هنوز پرداخت نشده است.

    وی با بیان اینکه با بحث الحاق روستاها به شهر نه تنها از ساخت و ساز غیرمجاز جلوگیری نمی‌شود بلکه این نوع ساخت وسازها در اطراف روستاها بیشتر می‌شود، گفت: مهاجری که توان خرید زمین در شهر و  روستای ملحق شده به شهر را ندارد، در اطراف روستاها اقدام به خرید و ساخت و ساز غیرمجاز می‌کند و یک حاشیه دیگری ایجاد می‎شود.

    نورالله زاده با تأکید بر اینکه با الحاق روستاها به شهر همدان حاشیه در حاشیه ایجاد می‌شود، ادامه داد: این بدترین حالت ممکن است فکر کنیم با الحاق روستاها از ساخت و سازهای غیرمجاز جلوگیری می‌شود چرا که قیمت اراضی این مناطق که فعلا به نسبت شهر ارزان تر هستند و ممکن است ساخت و ساز غیرمجاز هم داشته باشند را افزایش می‌دهیم و یکسری سودافزایی و زمین‌خواری ایجاد می‌کنیم.

    شهرداری موظف است از ساخت و سازهای غیرمجاز جلوگیری کند

    این عضو شورای شهر همدان با بیان اینکه شهرداری موظف است در کل حریم شهر از ساخت و سازهای غیرمجاز جلوگیری کند، تأکید کرد: الحاق روستاها به شهر ربطی به جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز ندارد و این ساده انگاری است که فکر کنیم با ورود روستائیان به شهر همدان مشکلاتشان حل می‌شود تازه مشکل اضافه می‌‍ شود.

    نورالله زاده با بیان اینکه موافقان الحاق روستاها به شهر همدان افرادی هستند که با ساخت وسازهای غیرمجاز در این روستاها ساکن شده‎اند، اذعان کرد: افرادی که توان خرید ملک و زمین در شهر را نداشته‌اند به این روستاها مهاجرت کردند و صاحبخانه شدند و حالا دوست دارند شهر شوند و از خدمات شهری استفاده کنند چرا که این افراد شغل کشاورزی و دامپروری روستائیان را ندارند بلکه شغل‌های کاذب دارند.

    وی تصریح کرد: این افراد هویت روستایی و مشاغل روستایی ندارند و شهر شدن روستا برایشان فرقی ندارد چرا که با شهر شدن روستا متضرر نمی‌شوند حتی به نفعشان نیز هست اما باید دید برای چه کسانی تصمیم‌گیری می‌کنیم برای مردم شهر و روستا یا کسانی که به طور کلی قانون مملکت را قبول نداشته و اقدام به ساخت و ساز غیرمجاز کرده‌اند؟

    وی با بیان اینکه ما با الحاق روستا به شهر کسانی که هیچ اهمیتی به قوانین مملکتی نداده‌اند را صاحب حق می‌کنیم، ادامه داد: متأسفانه شرایطی را ایجاد کرده‌ایم که افرادی که قانون را نادیده می‌گیرند، پیشگام هستند و افرادی که مقید به مسائل قانونی هستند، همیشه عقب می‎مانند.

    نورالله زاده در پایان از مسئولان و نمایندگان مجلس خواست در بین مردم حضور پیدا کنند و یادآور شد: مسئولان از حضور در بین مردم و پاسخ دادن به سوالات آنها فرار نکنند و دلایل الحاق ۳ روستا به شهر همدان را توضیح دهند.

    اجرایی شدن طرح الحاق روستا به شهر، حقوق روستائیان را پایمال می‌کند

    به گزارش ایسنا، دهیار روستای قاسم‌آباد نیز با بیان اینکه طرح الحاق روستا به شهر یا باید با استناد به علم و دانش بوده یا خواست مردم در آن دخیل باشد، گفت: همدان دومین استان مهاجرفرست کشور بوده و با رشد منفی ۱۳۷ هزار نفر بسترهای لازم برای کلان‌شهر شدن را ندارد.

    محمدهاشم پاکیزه خاطرنشان کرد: در طرح الحاق روستای قاسم‌آباد به شهر همدان هیچ‌گونه رفراندومی انجام‌نشده و طرحی خام و مطالعه نشده به تصویب رسیده که با نارضایتی مردم همراه است. اگر تمام فرآیند قانونی انجام‌شده باشد، حقوق مردم روستا کاملاً پایمال‌شده و اولین ضربه پس از اجرایی شدن طرح به اهالی روستا وارد خواهد شد.

    وی با اشاره به معضلات اجتماعی در اجرایی شدن طرح الحاق روستا به شهر عنوان کرد: تا کنون ۱۳ روستا از روستاهای اطراف شهر به همدان الحاق شده‌اند و پدیده‌ای جز حاشیه‌نشینی و ایجاد مشکلات اجتماعی را در پی نداشته‌اند که با افزودن سه روستای قاسم‌آباد، علی‌آباد و حسن‌آباد باری بر دوش مشکلات شهری اضافه خواهد شد.

    دهیار قاسم‌آباد با اعلام بدبینی مردم روستا به اجرایی شدن این طرح اذعان کرد: مردم روستا با در نظر گرفتن سوابق روستا و منافع و مضرات این طرح طی نامه‌ای اعلام نارضایتی خود را به این طرح اعلام کرده و بیش از هر چیزی نگران از دست دادن اصالت روستانشینی خود هستند.

    وی پیامد مثبت طرح الحاق روستا به شهر را تنها در تبدیل نام روستا به کوی دانست و افزود: آیا پس از اجرایی شدن این طرح، شهرداری تمام امکانات شهری و اجتماعی درخور یک جامعه شهری را به این مناطق اعطا خواهد کرد؟ آیا مردم روستای قاسم‌آباد از خدماتی که مناطق بالاشهر همدان بهره‌مند هستند، برخوردار خواهند شد یا فقط یک حاشیه‌نشینی جدید به شهر همدان اضافه می‌شود؟

    پاکیزه با بیان اینکه اگر از ابتدای طرح با دهیاری‌ها و شورای روستاها کوچک‌ترین مشورتی می‌شد هیچ‌گاه این طرح حتی به مرحله مطالعاتی راه پیدا نمی‌کرد، یادآور شد: در روستای قاسم‌آباد قنات‌هایی وجود دارد که به علت پیشینه تاریخی خود در آثار ملی ثبت و در مرحله ثبت جهانی است. تا کنون ۵۰ درصد مطالعات روی پروژه قنات‌ها برای ثبت جهانی انجام‌شده و روستای قاسم‌آباد پتانسیل نهایی شدن این طرح را دارد.

    وی از ممانعت‌ها برای جهانی‌شدن قنات این روستا خبر داد و گفت: اگر قنات‌ها ثبت جهانی شود و روستای قاسم‌آباد به روستای هدف گردشگری تبدیل شود طرح الحاق معلق مانده و به همین علت است که سنگ‌اندازی‌هایی برای ثبت قنات بر سر راه وجود دارد.

    تمام حقوق دهیاران را از آنها گرفته‌اند

    دهیار روستای علی‌آباد نیز از نارضایتی اهالی این روستا در اجرای این طرح خبر داد و گفت: نارضایتی‌ها آن‌چنان بالا گرفته که روزانه شاهد درگیری‌های متعدد در روستا هستیم.

    امید خانی وجود فشارهای سیاسی برای جلوگیری از تحقق نظر مردم را عامل اصلی درگیری‌ها در روستا دانست و افزود: چندی پیش یکی از نماینده‌های مردم در مجلس شورای اسلامی به روستا آمده و مردم که عامل را دست‌های پشت پرده می‌دانستند برخورد نامناسبی با فرد مذکور داشته و با وجود اینکه این نماینده نیز از مخالفان طرح الحاق بوده اما مردم به علت فشارهای معیشتی به حضور این فرد در روستا ممانعت می‌کردند.

    وی همچنین ادامه داد: از زمانی که طرح به دهیاری‌ها ابلاغ شد، درخواست صدور مجوز برای آب و برق و گاز واحدهای مسکونی که تا سال ۹۶ تکمیل‌شده بودند، صادر شده و از ساخت‌وسازهای جدید جلوگیری شده است ضمن اینکه اکنون هر ساخت و سازی در روستا انجام می‌شود با برخورد شدید پلیس ساختمان مواجه می‌شود.

    خانی تصریح کرد: پس از تخریب ساختمان از اهالی روستا می‌خواهند تا برای دریافت مجوز به دهیاری‌ها مراجعه کنند و این در حالیست که شهرداری منطقه تمام اختیارات را از دهیاری‌ها گرفته و کاملا ناخواسته مردم روستا را به تشویش علیه دهیاری دعوت می‌کنند.

    وی خاطرنشان کرد: از ما می‌خواهند تا مردم روستا را آرام و آنها را مجبور به قبول طرح الحاق کنیم در حالیکه ما بی‌اختیارترین عضو از اعضای مسکونی در روستا شده‌ایم که این بلاتکلیفی خسارت‌های جبران‌ناپذیر در پی دارد.

    دهیار روستای علی آباد، بیکاری جوانان روستا را منفی‌ترین پیامد الحاق برشمرد و گفت: کسانی که طرح و برنامه‌ریزی داشته‌اند هیچ‌گونه دلسوزی و برنامه‌ریزی برای مشاغل روستائیان را درنظر نگرفته‌اند که می‌خواهند هرچه سریع‌تر طرح را به مرحله اجرایی برسانند.

    اجرایی شدن طرح الحاق روستا به شهر از ساخت‌وساز غیرمجاز جلوگیری می‌کند

    در جبهه مقابل مخالفان دهیار روستای حسن‌آباد موافق طرح بود و اعلام کرد: روستای حسن‌آباد به علت موقعیت جغرافیایی ویژه و وجود اراضی خالی بسیار در اطراف روستا، پتانسیل الحاق را داشته و مردم روستا نیز موافق اجرایی شدن طرح هستند.

    مصطفی امیری با استناد به نقشه روستا ورود بی‌رویه ساخت‌وسازهای غیرمجاز در اراضی سبز در نقشه تصریح کرد: از زمانی که زمزمه الحاق روستای حسن‌آباد به گوش رسیده، ساخت‌وسازهای غیرمجاز مانند شاخ گوزن نقشه روستا را نازیبا کرده و اطراف روستا را منازل مسکونی جدید فراگرفته است.

    وی پیامد مثبت الحاق را در جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز دانست و گفت: اگر روستا بُعد شهری به خود بگیرد با نظارت‌های شهرداری از این ساخت‌وسازها جلوگیری شده و به منابع طبیعی و بکر روستا آسیبی وارد نمی‌شود.

    الحاق روستاها به شهر همدان فرآیند کاملاً قانونی را طی کرده است

    مدیرکل راه‌وشهرسازی استان همدان نیز در گفت‌وگوی تلفنی با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه الحاق ۳ روستای حسن‌آباد، قاسم‌آباد و علی‌آباد در وزارت کشور تصویب شده است، گفت: الحاق این روستاها به شهر همدان فرآیند کاملاً قانونی را طی کرده است.

    حسن ربانی ارشد درباره اینکه براساس نظر کارشناسان تبعات منفی الحاق روستاها به شهر همدان بیش از اثرات مثبت آن است، اظهار کرد: برای الحاق ۳ روستای حسن‌آباد، قاسم‌آباد و علی‌آباد کار کارشناسی صورت گرفته و  از نظر فنی مورد تأیید مشاور بوده است.

    وی با بیان اینکه الحاق روستاها یک قانون است، درباره نارضایتی مردم روستا از این تصمیم، تأکید کرد: این موضوع به راه‌وشهرسازی ارتباطی ندارد چرا که وزارت کشور این قانون را تصویب کرده است.

    وی افزود: طرح جامع همدان تا کنون ۸۰ درصد پیشرفت دارد و تا پایان امسال به شورای عالی معماری و شهرسازی می‌رود و در این طرح مشخص می‌شود به جز این ۳ روستا چه تعداد روستای دیگر به شهر همدان الحاق خواهند شد.

    به گزارش ایسنا؛ مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری همدان باوجود هماهنگی‌های لازم با مدیرکل روابط عمومی استانداری حاضر به شرکت در این نشست نشد و با برقراری تماس‌های مکرر اعلام کرد که این طرح قانون بوده و باید منتظر اجرای آن باشیم.

    ایسنا



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *