پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴:۳۵ بعد از ظهر
  • کد خبر 8280
  • انتشار کتاب شکل‌یابی فضاهای شهری و بناهای تاریخی مهاباد
    انتشار کتاب شکل‌یابی فضاهای شهری و بناهای تاریخی مهاباد

    انتشار کتاب شکل یابی فضاهای شهری و بناهای تاریخی مهاباد

    شکل‌یابی توسعه فضاهای شهری و بناهای تاریخی توسط اسماعیل سلیمی محقق جوان مهابادی منتشر شده است.انتشار کتاب شکل‌یابی فضاهای شهری و بناهای تاریخی مهاباد

    این کتاب با ۳۱۰ صفحه درچهار فصل شامل جغرافیا، تاریخ، فضاهای شهری و درست شدن شهر و توسعه آن در انتشارات جهاد دانشگاهی تهران به چاپ رسیده و دارای ۱۴۱ عکس رنگی و سیاه و سفید است.

    جلد اصلی کتاب تصویری از مهاباد عصر قاجاریه را نشان می ‌دهد که توسط علیخان والی و حاکم مهاباد در دوران مظفرالدین شاه قاجار تهیه شده و تصویر پشت جلد آن نیز از داخل گوردخمه فقره‌ قا به سمت دشت حاصلخیز شهرویران و شهر مهاباد است.

    این کتاب درواقع حاصل پژوهش رساله پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد اسماعیل سلیمی در رشته باستانشناسی دانشگاه تهران است که با درجه عالی دفاع و به همین خاطر اجازه چاپ به وی داده شده ‌است.

    این محقق جوان به روش میدانی تمام بافت قدیمی شهر مهاباد یعنی خاستگاه نخستین شهر و توسعه آن تا عصرپهلوی اول را مورد مطالعه و بررسی قرار داده و در بخش کتابخانه‌ای نیز از ۳۰۰ منابع به زبانهای فارسی، کُردی، انگلیسی، عربی، متون عثمانی (ترکی) و روسی بهره گرفته که بر غنای این اثر افزوده است.

    این اثر از مهمترین و بارزترین منابع در ارتباط با شهر مهاباد است که در آن نویسندگان با بینش علمی و دانشگاهی به شکل‌گیری و توسعه‌ شهر مهاباد پرداخته و در مجموع از چهار فصل و بخش مقدمه، نتیجه‌گیری و کتاب ‌نامه تشکیل شده ‌است.

    سال گذشته ۳۰ جلد کتاب از پژوهشگران و نویسندگان مهاباد به چاپ رسیده که در ۱۵ آیین مختلف با حضور دوستداران کتاب و کتابخوانی رونمایی شده ‌است.

    خبرگزاری صدا و سیمای مهاباد



    مطلب پیشنهادی

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان البرز از انتخاب شهر کرج به عنوان ۱۰ شهر برتر در زمینه عملکرد کلی نوسازی مسکن در سطح کشور خبر داد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *