شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۶:۱۲ بعد از ظهر
  • کد خبر 12287
  • انتشار کتاب هویت و بی‌هویتی شهری
    انتشار کتاب هویت و بی‌هویتی شهری

    انتشار کتاب هویت و بی‌هویتی شهری

    کتاب جدید ناصر فکوهی با عنوان «هویت و بی‌هویتی شهری» از سوی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری تهران منتشر شد. در ادامه ضمن مطالعه‌ی معرفی کوتاه این اثر می‌توانید فایل Pdf دوازده صفحه‌ای این اثر را دانلود کنید.

    مجموعه یادداشت‌ها، مقالات و گفتگوهایی که در این کتاب با موضوع «هویت شهری» گرد آمده، در طول بیش از پانزده سال اخیر نوشته شده‌ است، و عمده‌ی مسائل اجتماعی و فرهنگی و آسیب‌های شهری را در بر می‌گیرد: از مشکلات و موانع جمعیتی، فناورانه، گسست‌ها و تنش‌های میان گروه‌های  مختلف مردم گرفته تا سلایق متفاوت و متناقض، نشانه‌ها و نمادهای شهری و لزوم مدیریت و استفاده درست از آن‌ها. هویت بی‌شک مهم‌ترین عامل برخورداری شهروندان از شهرهایی است که در آن‌ها احساس رفاه و تعلق کنند و درباره‌ی سرنوشتشان دغدغه داشته باشند. این کتاب قصد دارد با نگاهی عمدتا آسیب‌شناسانه، اما همراه با ارائه راه‌حل های فرهنگی و اجتماعی واقع‌گرایانه، نشان دهد که در سال‌های اخیر، به موجب شهرنشینی شتابزده، خطر بی‌هویتی شهرهای ایران و از میان رفتن دغدغه شهروندان درباره‌ی آن‌ها بیشتر شده است؛ از این رو لازم است که حکمرانی شهری، با کمک گرفتن از نظریه‌پردازان جامعه و فرهنگ، و با توجه به تجربیات بی‌شماری که از آن‌ها برخورداریم، بکوشد که هویت‌ها هر کجا هنوز باقی هستند، تقویت شوند و هر کجا از میان رفته‌اند یا در شرف نابودی هستند، بازسازی شوند. شهرنشینی، آینده‌ی ناگزیر جامعه ما و جهان است و اگر به حفظ و تقویت هویت شهرها و شهروندان فکر نکنیم، بی‌تردید آن‌ها را با خطرات بیشتری رو به رو خواهیم کرد.

    ناصر فکوهی استاد انسان شناسی شهری دانشگاه تهران است.

    فایل دوازده صفحه‌ای هویت و بی‌هویتی شهری

     



    مطلب پیشنهادی

    بازگشت رویکرد «خودرو محور» به شهرسازی؟

    بازگشت رویکرد «خودرو محور» به شهرسازی؟

    طراحی، آغاز و انجام برخی از پروژه های ساخت بزرگراه و تونل در دوره جدید مدیریت شهری انگاره تلاش برای شهرسازی بر محور انسان و برای انسان را کم رنگ کرده است. در دوره پیشین مدیریت شهری، ضمن انتقاد از ساخت بزرگراه های متعدد با هزینه‌های بالای هزار میلیارد تومان بر لزوم تغییر رویکرد شهرسازی به رویکرد «انسان محور» تاکید کردند و تا حدی نیز این رویکرد را پیگیری نمودند یا دست‌کم رویکرد «خودرو محور» را کنار گذاشتند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *