جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۲:۰۰ بعد از ظهر
  • کد خبر 14634
  • پایداری کلانشهرها در گروی توجه به الگوهای انسان‌محور
    پایداری کلانشهرها در گروی توجه به الگوهای انسان‌محور

    «انسان‌محوری»؛ رویکردی برای حل بحران‌های شهری

    امیرحسین شبانی اظهار کرد: هر رویکرد، نظریه و مسئله‌ای که در حوزه شهر مطرح می‌شود، نشان دهنده توجه نداشتن کافی مدیران، برنامه‌ریزان و شهروندان به آن مسئله خاص است.

    وی با بیان اینکه بحران‌های امروز شهرها به عقیده بسیاری از صاحب‌نظران علوم شهر، ناشی از فراموش کردن انسان و نقش والای او در فرآیندها و روندهای شهری است، خاطرنشان کرد: تبعات توجه نداشتن به شهروندان یک شهر در ابعاد گسترده خودش را نشان می‌دهد؛ به نحوی که امروزه شهر دوستدار کودک، دوستدار بانوان، دوستدار سالمندان و شهر دوستدار انسان یا شهر انسان‌محور مطرح است.

    این دکترای شهرسازی تاکید کرد: در شهر انسان‌محور، قرار است انسان مبنا و اساس توسعه شهر باشد تا با دخیل کردن او در روندها به بسیاری از بحران‌های شهری خاتمه داده شود یا شدت این بحران‌ها رو به کاهش رود.

    وی تصریح کرد: رفتارهای انسان‌ها در قالب نظام اجتماعی و اقتصادی شکل می‌گیرد؛ لذا توجه به شهر با دیدگاه انسان‌مدار به معنای شناخت کامل این نظام، نحوه تغییر آن در گذر زمان و برنامه‌ریزی برای اصلاح آن است که باید به صورت سیستماتیک دیده شود تا بتوان برنامه‌ریزی دقیقی روی آن انجام داد.

    این دکترای شهرسازی گفت: بحران‌های زیست‌محیطی، بحران‌های اجتماعی و بحران‌های اقتصادی پیش آمده موجب پدیدار شدن مفهوم شهر انسان‌مدار شده است و این مفهوم باید در تمام برنامه‌ها و طرح‌های شهری مورد توجه باشد.

    وی تاکید کرد: انجام پروژه‌های انسان‌محور امروزه باید در سطح وسیعی مورد توجه باشد و همچون ضرورت وجود روح برای بدن، در همه جوانب و ابعاد مختلف شهر لحاظ شود./ایمنا



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *