جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۳:۵۴ بعد از ظهر
  • کد خبر 13688
  • انفجارهاي زنجيره‌اي در ابهام
    انفجارهای زنجیره‌ای در ابهام

    انفجارهای زنجیره‌ای در ابهام

    ماجرای یک انفجار؛ ‌انفجاری که این‌ بار هم ابعادش مشکوک است و البته درست و حسابی هم به رسانه‌ها درز پیدا نکرده است. ساعت ۲ بامداد دیروز؛ جایی میان سازمان ایدرو‌، پارک ملت و نزدیک به صداو‌سیما. صدای انفجار به همراه دود بلند می‌شود. ابتدا در برخی شبکه‌ها و البته به نقل از رسانه‌های اسرائیلی ادعا شده این انفجار در جایی نزدیک به ایدرو، که در آن محل، پژوهش‌هایی راجع به مسائل هسته‌ای بوده، رخ داده است‌. تصاویری هم از دود در آن اطراف در شبکه‌ها‌ی اجتماعی نشر داده می‌شود و بعد هم حضور ماموران آتش‌نشانی و البته مقامات امنیتی. اظهارنظرها دراین‌باره ضد‌و‌نقیض است؛ از بمب گرفته تا اینکه اصلا چیزی نبوده است. مقامات در مصاحبه‌هایی اعلام می‌کنند این حادثه خسارتی به جای نگذاشته است و البته بعضی هم منکر ماجرا می‌شوند . برخی از یک شیء ناشناس و انفجارش حرف می‌زنند و عده‌ای از بمبی خاص و عجیب می‌گویند که هیچ اثری از آن نیست. سخنگوی صنعت برق کشور اظهار می‌کند ما موضوع را پیگیری کرده‌ایم، هیچ اتفاقی در این زمینه نیفتاده است. هیچ مرجع امنیتی تاکنون موضوع خرابکاری را در حوزه برق تایید نکرده است. او ادامه داد: بخش امنیتی و نظارتی مراقبت‌های لازم را در این زمینه دارند. رجبی‌مشهدی تاکید کرد: در اغلب کشورها بحث حملات سایبری وجود دارد؛ ما هم پیش‌بینی‌های لازم را در حوزه تهاجمات سایبری کرده‌ایم و شرایط هم فعلا پایدار است. پلیس تهران هم می‌گوید که حادثه پارک ملت اتفاق خاصی نبوده است و تنها چند شاخه درخت شکسته شده‌اند و بر زمین ریخته است. جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران هم اظهار داشته است که نیروهای آتش‌نشانی به محل اعزام شده‌اند و پس از جست‌وجو در بخش‌های مختلف، هیچ حادثه‌ای مشاهده نشده و نیروها برگشته‌اند. می‌گویند علت حادثه را داریم بررسی می‌کنیم. اما این پایان کار نیست. همزمان با این اتفاق در سمت‌وسویی دیگر خبرهایی مبنی‌بر حمله‌ای سایبری به راه‌آهن ایران دست به دست می‌چرخید . درهمین رابطه فرارو به نقل از فارس نوشته که طبق گزارش به دست رسیده، صفحات اعلان ساعات ورود و خروج قطار، لغو فعالیت تمامی خطوط قطار را اعلان کرده و پیام «تاخیر زیاد به دنبال حملات سایبری» روی آن‌ها قید شده است. در این پیام مسافران جهت اطلاعات بیشتر به شماره ۶۴۴۱۱ رجوع داده شده‌اند، که بعد از بررسی، مشخص شده این شماره مربوط به دفتر مقام معظم رهبری است. شایان ذکر است پیام قید شده روی این صفحات احتمال یک حمله سایبری را در بین مسافران و مقامات مسئول دو چندان می‌نماید البته درهمین گزارش آمده که نیاز به زمان است تا مقامات مسئول بتوانند صحت وسقم این حمله سایبری احتمالی را بررسی کنند. درعین حال مرتضی جعفری، معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از رفع اختلال در حوزه بازرگانی این شرکت و بازگشت حرکت عادی به سیر و اعزام قطارها خبر داده و اظهار داشته است اینکه گفته شده حمله سایبری بوده، صحیح نیست.

    وزارت راه هم هدف بوده‌؟

    در کنار شائبات و موضوع حمله سایبری به راه‌آهن در سویی دیگر خبر‌هایی از حمله به وزارت راه نیز شنیده شد سایت «انصاف نیوز» در این باره از هک گسترده‌ سیستم‌های اداری وزارت راه و شهرسازی سخن ‌گفته و اینکه این موضوع این وزارتخانه را نیمه‌تعطیل کرده است. درهمین راستا وزیر ارتباطات هم درباره حملات سایبری هشدار داده است. محمدجواد آذری‌جهرمی در کانال تلگرامی خود از تحرکات جدید مهاجمان سایبری خبر داده است که شباهت زیادی به حملات باج‌افزاری اردیبهشت ۹۷ دارد. وی گفته مجددا هشدار اردیبهشت ۹۷ در مورد حملات باج‌افزاری با سوء‌استفاده از درگاه مدیریتی iLo سرورهای HP را یادآوری می‌کنیم. جهرمی افزوده است تحرکات جدیدی توسط مهاجمان سایبری برای طراحی حملات سایبری با استفاده از این نقص، رصد و گزارش شده است. همه اینها در حالی است که چند روز پیش‌تر‌، در اوایل تیرماه ۱۴۰۰ خبرهایی از یک حمله ناکام به ساختمانی مرتبط با سازمان انرژی اتمی منتشر شده است. گفته شده این حمله خنثی شده است؛ اما اطلاعات بیشتری درباره چگونگی این رخداد و اینکه چه کسی این حمله را ترتیب داده اعلام نشده است. با اینکه گفته شده بود حمله خنثی شده، برخی رسانه‌ها‌ی خارجی از خسارات به این مرکز سخن گفته‌اند. در این باره علی ربیعی، سخنگوی دولت پنج روز پیش اعلام کرده که آنچه اتفاق افتاده این است که سقف یکی از سوله‌ها سوراخ شده است. این موضوع در حالی مطرح شده که همچنان موضوعات مبهمی درارتباط با این مسائل وجود دارد. همه اینها در حالی است که محسن رضایی پیشتر در گفت‌وگویی به مهر گفته بود «کشور به طور گسترده یک آلودگی امنیتی پیدا کرده است و نمونه آن، این است که کمتر از یک سال، سه رویداد امنیتی اتفاق افتاده است؛ دو انفجار (نطنز) و یک ترور.» وی افزوده بود «قبل از این، از اسناد به کلی سری هسته‌ای ما سرقت شده است و قبل از آن چند ریزپرنده مشکوک آمدند و کار‌هایی انجام دادند». دراین باره اینکه دقیقا چه کارهایی انجام گرفته بوده و ریزپرنده‌ها در کشور چه کرده‌اند و این اسناد شامل چه چیزهایی می‌شده است هنوز چیزی گفته نشده است.‌ اطلاعات درستی هم در‌باره انفجارهای نطنز داده نشده است‌ و البته موضوع ترور فخری‌زاده نیز از جمله مباحث قابل‌تامل بوده است.ماجرا زمانی عجیب‌تر می‌شود که به حرف‌های فریدون عباسی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس و رئیس سابق سازمان انرژی اتمی‌ بازگردیم؛، کسی که گفت انفجار اخیر نطنز پنجمین خرابکاری بزرگ در نطنز بوده است. این بدان معناست که غیر از این پنج خرابکاری بزرگ احتمالا خرابکاری‌های کوچکی هم ممکن است در این سایت شکل گرفته باشد. این اتفاقات در حالی است که ادعاهای عجیبی هم از سوی احمدی‌نژاد در‌باره اسناد تورقوزآباد و سوراخ کردن سقف سازمان فضایی مطرح شده است. هرچند وزارت اطلاعات آن را تایید نکرده اما شائبات و شایعات مختلفی در مورد شرایط کنونی کشور وجود دارد.این روزها اتفاقات مختلفی میافتد که به صورت نصفه و نیمه در موردش شنیده می شود اینکه کدامیک از آن ها با واقعیت تطیق دارد و کدامیک نه . نیاز به شفافیت و صراحت لهجه دارد وگرنه همچنان بر ابهامات وقایع متعدد اخیر بیشتر می افزاید و باعث می شود افکار عمومی تمامی وقایع را درست یا غلط، تایید شده یا نشده مرتبط با هم بدانند و عدم توضیحات شفاف درمورد آن را دلیلی بر اینکه ظاهرا کنترل امور از عهده عده ای خارج شده است .

    منبع: روزنو



    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *