چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱:۴۰ قبل از ظهر
  • کد خبر 14616
  • ۵ نکته کلیدی لایحه بودجه سال آینده شهرداری تهران/ تداوم گسترش حمل و نقل عمومی
    یک شهر و سه بودجه

    اگر بودجه شهرداری تصویب نشود چه می‌شود؟ | ۳ راهبرد مهم شورای شهر برای تامین اعتبار | پیگیری قانونی در مجلس برای ایجاد درآمدهای پایدار شهری

    به گزارش برزن نیوز به نقل از میزان، سید جعفر تشکری هاشمی تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران درباره سمت و سوی اداره پایتخت در صورت قطعیت یافتن کاهش سهم شهرداری تهران از بودجه ۱۴۰۱ دولت گفت: با این پیش‌فرض که تحول مهمی در بودجه ملی پیش نیاید و اینکه تغییرات محسوس نباشد ما چند اقدام را در شورای شهر و شهرداری تهران دنبال خواهیم کرد. اولین مساله اینکه در شهرداری تهران روی پروژه‌های اولویتدار تمرکز خواهد شد. به طور مشخص اول از همه در بحث نگهداشت اقدام خواهد شد. در حوزه حمل و نقل عمومی نگهداشت به اقدام‌هایی نظیر تعمیرات، نگهداری و به‌روزرسانی سامانه‌ها اطلاق می‌شود که این نخستین اولویت ما خواهد بود.

    وی ادامه داد: اولویت دوم ما در حوزه حمل و نقل، تکمیل کارهای ناتمام و اقدام‌هایی است که در گذشته شروع شده و با یک پیشرفت قابل توجه و با یک هزینه اندک می‌تواند به خدمت مردم دربیاید. مثل خطوط ۶ و ۷ مترو تهران که می‌توانیم با یک هزینه اندک این خطوط را وارد مدار کنیم. گام سوم در اولویت‌های مدیریت شهری تهران به پروژه‌های توسعه‌ای برمی‌گردد یعنی توسعه ناوگان در مترو، در اتوبوسرانی و یا حتی در شبکه بزرگراهی پایتخت که در آنجا هم چند پروژه عمرانی داریم که متناسب با منابع مالی خواهد بود. ما سعی می‌کنیم بر اساس اولویت‌ها منابع مالی شهرداری را به کارهای اساسی اختصاص بدهیم.

    رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: موضوع دومی که به موازات این اولویت‌بندی‌ها خواهیم داشت این است که ما به دنبال این خواهیم بود تا از منابعی بتوانیم به صورت غیرمستقیم استفاده بکنیم. مانند استفاده از صندوق توسعه ملی یا امکان تهاتر نفت با کالاهای مورد نیاز که ما تلاش داریم این موضوع را از طریق دولت پیگیری کنیم. ما درصدد این هستیم تا بتوانیم از این ظرفیت‌ها برای شهر تهران استفاده کنیم.

    وی افزود: موضوع سومی که ما به آن اهتمام داریم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای مشارکت در پروژه‌های شهری است. این موضوع را هم ما به عنوان یک راهکار دنبال خواهیم کرد و به شهرداری اجازه خواهیم داد این پروژه‌های مشارکتی را دنبال کند. به خصوص ما باید روی بودجه غیرنقد شهرداری تهران تاکید بیشتری داشته باشیم. حداقل در سال ۱۴۰۰ آنچه ما دیدیم سهم بودجه غیرنقدی شهرداری خیلی رقیق بوده است. ما در تلاش هستیم این مورد را هم تقویت کنیم.

    بعضی از شهرهای دنیا یارانه‌بگیر دولت‌های‌شان نیستند

    تشکری هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری تهران هم مانند شهرداری‌های بعضی کشورهای دیگر توانسته‌اند بند ناف وابستگی به منابع مالی دولتی را قطع کرده و به خودکفایی مالی برسند می‌تواند به چنان نقطه‌ای برسد گفت: در بعضی از شهرهای دنیا که ما شاهد هستیم شهرداری‌ها از استقلال نسبی برخوردار هستند بسیاری از درآمدهایی که در شهر تولید می‌شود متعلق به شهرداری هاست. یعنی این طور نیست که همه درآمدهای ملی به خزانه دولت برود و شهرداری‌ها یارانه‌بگیر دولت‌هایشان بشوند.

    وی افزود: درواقع در آن نقاط از دنیا شرایط به این شکل نیست که همه ثروتی که در شهر تولید می‌شود متعلق به دولت باشد و شهرداری‌ها دنبال راه دیگری برای کسب درآمد باشند. چنین چیزی منطقی نیست و در هیچ کجای دنیا مدیران شهری با این سبک و سیاق دنبال حل مسائلشان نرفته‌اند. در آن کشورها درآمدهایی که در بخش‌های مختلف کشور تولید می‌شود در هر شهری در اختیار همان شهر قرار می‌گیرد و به نوعی شهرداری‌ها از یک درآمد مناسبی برخوردار هستند.

    پیگیری تامین درآمد پایدار شهری در مجلس

    رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: این درواقع همان درآمد پایدار شهری است که ما مشغول پیگیری کردنش هستیم. ولی در کشور ما شهرها از استقلال برخوردار نیستند. در کشور ما چه آن دستگاه‌هایی که تولید ثروت می‌کنند و چه آن دستگاه‌هایی که فقط تولید هزینه می‌کنند به طور مستقیم در سلسله مراتب وزارتخانه‌های خودشان و دولت قرار دارند.

    وی افزود: می‌توانم بگویم با تجمیع عوارض، حتی همان عوارض خردی که شهرداری‌ها در گذشته‌ها می‌گرفتند هم امروز محدود شده و سهم درآمدهای شهرداری از این جهت هم باز رقیق‌تر شده است. امروز قانونی در مجلس در حال دنبال شدن است که در بحث مدیریت شهری و درآمدهای پایدار نظرات و راهکارهایی مطرح شده، ولی هنوز به مرحله‌ای جدی در تصمیم‌گیری نرسیده است. امیدواریم این مصوبه به گونه‌ای باشد که بتواند تحول لازم را در شهرداری‌های کشورمان به وجود بیاورد.



    مطلب پیشنهادی

    زنگ خطر تبدیل روستاها به واحدهای غیرمولد/ بیم آسیب رساندن به اراضی کشاورزی حاصلخیز

    زنگ خطر تبدیل روستاها به واحدهای غیرمولد/ بیم آسیب رساندن به اراضی کشاورزی حاصلخیز

    رئیس سازمان امور اراضی با تاکید بر اینکه در طرح‌های هادی روستایی باید مدیریت بهینه زمین به نحوی انجام شود که اولا توسعه روستا منطبق با رشد جمعیت واقعی باشد و ثانیا به اراضی کشاورزی حاصلخیز آسیب وارد نشود، بر مقابله با تبدیل روستاها به واحد های غیر مولد تاکید کرد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *