چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲:۱۱ بعد از ظهر
  • کد خبر 12010
  • شش مرز تعادل اقلیمی و فروپاشی جهان
    شش مرز تعادل اقلیمی و فروپاشی جهان

    ایجاد شهرهای جدید؛ ضرورتی مبتنی بر عقلانیت زیست¬محیطی

    توجه به سکونتگاه­ها و برنامه­ریزی توسعه سکونتگاههای انسانی با رویکردهای گوناگون اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، کالبدی-  فضایی و… از جمله ارکان اساسی دستیابی به توسعه پایدار می­باشد. بنابراین تعریف سکونتگاههای جدید یا رشد و گسترش شهرها و روستاهای موجود بر اساس حساسیت­های محیطی و زیستی، ابزاری مهم در شتاب بخشیدن به توسعه منطقه­ای به شمار می­رود. امروزه مهاجرتهای روز افزون روستاییان به شهرها باعث گسترش و بزرگتر شدن شهرها، به وجود آمدن قطبهای رشد و توسعه، ناعدالتی اجتماعی، اقتصادی و در نهایت برهمخوردگی محیط انسانی و طبیعی گردیده است. از جمله راهبردهای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها، توسعه و گسترش سکونتگاههای مناسب، جایگزینی سکونتگاههای نامناسب و پیش­بینی و مکانیابی سکونتگاههای جدید به نحوی است که پایداری اکولوزیکی را فراهم آورد.

    پایداری اکولوژیکی به معنای حفظ و ارتقاء کیفیت اکولوژی منطقه توامان با تغییر چهره یک محیط طبیعی در راستای توسعه انسانی است. بـه همین دلیل هر نوع تغییر در یکی از اجزاء جاندار یا بی­جان سیستم اکولوژیک تغییراتی در کل اکوسیستم بـه وجـود مـی آورد. بـه عبارت دیگر جامعه شهری یک توده، منافع رقابت آمیز و متضاد است و برخورد گسسته با این منافع فقط به بین­ظمی و هرج و مرج می انجامد. این بدان معناست که شهرها منبع اصلی فعالیت اجتماعات انسانی­اند. در این میان اهداف توسعه سکونتگاه ها می­بایست ایجاد رابطه زیست طبیعی و مصنوع آنها باشد

    در خصوص موفق یا ناموفق بودن نحوه توسعه شهرها در ارتباط با اکوسیستم­های پیرامون خود، عواملی متعددی دخیل هستند. به عبارتی توسعه و بخصوص ایجاد یک سکونتگاه شهر یا روستایی جدید یکی از پیچیده­ترین انواع تصمیم­گیری­های فضایی است که خود در حوزه مدل­های تصمیم­گیری با عنوان تحلیل سازگاری زمین با نوع استفاده از آن و یا مکان­یابی اراضی بهینه برای هر فعالیت قرار می­گیرد. انجام مطالعا  درست و مناسب به­خصوص شناسایی شاخص­های تاثیر­گذار در این فرآیند، نقش موثری در ایجاد توسعه­ی پایدار محیطی خواهد داشت و تعیین کننده این است که آیا ایجاد شهرها و شهرک­های جدید بر اساس ضرورت شکل می­گیرند یا منعفت گروه های سیاسی و اقتصادی.

    به طور کلی ایجاد و رشد سکونتگاه­های در بیش­تر دوره‌های تاریخی، به­ویژه از زمانی که شهرنشینی شروع شد به مثابه برنامه‌ای برای تحقق­بخشی سیاست حکومت­ها بوده است. قرون وسطی گروه­های مذهبی و پادشاهان، شهرهای جدید بسیاری را ساخته‌اند. در عصر رنسانس نیز معماران و برنامه‌ریزان چنین شهرهایی را ایجاد کرده‌اند. در ایران پادشاهان در گذشته‌های دور شهرهای جدید متعددی را احداث کرده‌اند. تحولات اقتصادی- اجتماعی قرون هیجدهم و نوزدهم، کلان­شهرها، شهر­ناحیه­ها و مجتمع­های عظیم را به وجود آورد.  در اوایل قرن بیستم، نظریه باغ­شهرها، نقطه عطفی در شهرسازی معاصر و در اصل تقدم شهرسازی بر شهرنشینی محسوب گردید­. بعد از این تئوری، بر بستر تحولات فکری و اجتماعی قرن بیستم، نظریه شهرک­های اقماری­، حومه­های شهری، واحدهای همسایگی و بالاخره شهرهای جدید­ پا به عرصه­ی وجود گذاشت.

    شاخصه­های متعددی برای تعیین نحوه رشد و گسترش سکونتگاههای شهری و روستایی در بستر طبیعی بخصوص در حوزه­های حساس و آسیب پذیر اکولوژیک نیاز است. این شاخص­ها شامل: شاخص­های فیزیکی، اقتصادی- اجتماعی، محیط­زیست، سیاسی، دسترسی به خدمات و زیرساخت­ها است.

    جدول شاخص­های موثردر چگونگی رشد و توسعه سکونتگاه­های شهری و روستایی

    شاخص­های اصلی زیر شاخص­ها
    شاخص فیزیکی وسعت و موقعیت زمین­، پستی و بلندی، شیب، زهکشی، شرایط آب و هوایی و شرایط جغرافیایی.
    شاخص اقتصادی الگوی تقسیم و مالکیت زمین، قیمت زمین ،تقاضای زمین، توزیع مشاغل، سیستم مالیات زمین­، سطح درآمد، بازاریابی مسکن و  تعیین فاصله.
    شاخص اجتماعی خصوصیات جمعیتی، پراکنش جمعیت، تسهیلات آموزشی ،تراکم محافظت آثار تاریخی و تسهیلات اجتماعی.
    دسترسی به بزرگراه­ها شبکه بزرگراهی و گذرگاهی ، شبکه معابر، سیستم حمل و نقل­ و نزدیکی به مراکز شهری.
    شاخص توازن زیرساخت­ها قوانین منطقه­بندی، سیستم دولتی­، سیاست­های مالیاتی زمین­ و الگوی رهبری جامعه.
    شاخص نزدیکی به امکانات رفاهی ارتباطات­، منابع انرژی ­و تامین آب و فاضلاب.

    توسعه و ایجاد یک سکونتگاه در منطقه­ای که در وضع موجود آن چالش و خطر طبیعی و زیستی وجود دارد، راهبردی ریسک­پذیر است. با توجه به وجود تجارت نسبتاً ناموفق در این زمینه که بیشتر آنها نیز حاصل سیاسی­ کاری و یا تصمیمات شتابزده و غیرکارشناسی است و بعضا تبعات بسیار زیاد و مشکل آفرین سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و تخریب های جدی و جبران ناپذیر زیست محیطی ایجاد نموده است، به طور جدی توصیه می­شود  از هرگونه شتابزدگی در تصمیمات مرتبط در این حوزه پرهیز شود، با فعالیت­های رانت­ خواری و زمین­خواری در این بخش برخورد گردد، اجرای طرح­های مصوب در این بخش بدون آینده پژوهی به مرحله اجرایی نگردد و در صورت نیاز به ایجاد شهر یا شهرک جدید، در وهله اول اولویت بر عدم ایجاد یا توسعه سکونتگاه­های شهری و روستایی در مناطق دارای چالش­های جدی زیست محیطی است و در صورت ایجاد سکونتگاه، لازم است  نقشه‌های آسیب‌پذیری ناحیه ترسیم شود تا بتوان با توجه به شدت و ضعف درجه آسیب، استحکام مناسبی برای ساخت و سازها در نظر گرفت و حریم عوارض پرخطر مانند گسل یا پهنه سیلاب و رودخانه­ها رعایت گردد و در اراضی بالادست منطقه سکونتی بخصوص در ارتفاعات طرح­های آبخیزداری به منظور کنترل سیلاب­ها و تثبیت خاک صورت گیرد. به عبارتی، لذا شرط ضروری و اساسی به منظور به حداقل رساندن تأثیرات  مخرب احتمالی ایجاد سکونتگاه از لحاظ زیست محیطی، ایجاد شهر جدید یا توسعه و گسترش سکونتگاه­های شهری و روستایی در مکان یا جهتی است که:

    • امکان توسعه گوناگون مناظر طبیعی و فضای سبز را برای غنی‌سازی شکل زندگی داشته باشد.
    • محدودیت شدید توپوگرافی و شیب نداشته باشد.
    • حدامکان در منطقه در پهنه پرخطر زلزله، مصب سیلاب، بهمن و لغزش نباشد.
    • امکان تامین منابع آبی برای مصرف کنندگان داشته باشد.
    • شرایط اقلیمی در نظر گرفته شود و به مسایلی چون برگشت هوای آلوده به سطح زمین (اینورژن) توجه داشته شود.
    • محل ایجاد سکونتگاه یا جهت رشد و گسترش آن، همراستا و نزدیک به محل دفن زباله یا کانون­های آلاینده نباشد.
    • حریم اکوسیستم­های حساس و شکننده مانند پناه­گاههای حیات­وحش یا مناطق حفاظت­شده رعایت گردد و کنترل و پایش مداوم در خصوص بهره­گیری از این اکوسیستم­های طبیعی توسط ساکنین پهنه سکونتی مجاور آن و دیگر مراجعین صورت گیرد.
    • قبل از ایجاد سکونتگاه، زیرساخت­های لازم به منظور تصفیه فاضلاب و بازیافت و امحاء بهداشتی زباله، ایجاد گردد تا از آلوده­سازی محیط زیست جلوگیری به عمل آید.
    • کمربند سبز مابین پیرامون صنایع و واحدهای کارگاهی، شهرک­های صنعتی و بنادر پرتردد ایجاد گردد.

     



    مطلب پیشنهادی

    مصرف پلاستیک چه آسان، بازیافت آن چه پردردسر

    مصرف پلاستیک چه آسان، بازیافت آن چه پردردسر

    افزایش تولید پسماندهای پلاستیکی به یکی از معضلات محیط زیستی نه تنها در دنیا بلکه در ایران تبدیل شده است وتهران نیز از این وضعیت مستثنی نیست، به‌گونه‌ای که بنا بر اعلام علیرضا مزینانی - مدیر کل محیط زیست استان تهران - روزانه ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ تن پسماند عادی در پایتخت تولید می‌شود که یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن پلاستیک است. همزمان با هفته زمین پاک (۳ تا ۹ اردیبهشت) اداره کل محیط زیست استان تهران در یک تور مطبوعاتی خبرنگاران را در جریان برخی اقدامات انجام شده برای جمع‌آوری کیسه‌های پلاستیکی و تبدیل پسماندها به کیسه‌های بازیافتی قرار داد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *