شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳:۳۱ بعد از ظهر
  • کد خبر 7673
  • ایلام استانی 4 فصل، که باید معرفی شود
    ایلام استانی ۴ فصل، که باید معرفی شود

    ایلام استانی ۴ فصل، که باید معرفی شود

    مصطفی بیگی، در این رابطه با سلسله نشست های مجازی ایلامی های مقیم مرکز گفت: این سلسله نشستها که در جهت ارایه‌ی عملکرد و راهکارهای رسیدن از وضع موجود به وضع مطلوب برگزار می‌گردد، به عنوان یکی از دستورکارهای ما برای ایجاد ارتباطهای موثر در جهت تاثیرگذاری بر توسعه‌ی استان در دستور کار “جام” قرار گرفته است.
    وی افزود این جلسه با حضور دکتر سلام امینی نماینده‌ی ایلام و عضو کمیسیون انرژی مجلس و به همت هیات رییسه‌ی این نشست آقایان دکتر مختار رمضانی، دکتر آیت عموزاده و خانم دکتر مهین عباسی، از یکماه پیش تدارک دیده شد و مدیریت گردید.
    آنچه در ادامه خواهد آمد، خلاصه‌ی پرسش و پاسخهای این نشست می‌باشد اگر چه متاسفانه پس از این نشست اعلام خبر منتفی شدن انتقال حداقل دو معاونت از نفت غرب کشور به ایلام، توسط نماینده‌ی کرمانشاه، برخی از توضیحات دکتر امینی و تلاش ایشان و سایر همکارانشان را زیر سوال برد.
    خبری که برخی آن را به شوآفی از سوی برخی نمایندگان استان کرمانشاه تعبیر می‌نمایند.

    * جناب آقای امینی ۹۴ درصد نفت و گاز غرب کشور در ایلام و یک درصد سهم کرمانشاه می باشد دلیل مستقر بودن نفت و گاز غرب کشور در کرمانشاه چیست؟

    شش ماه پس از نمایندگی به محضر جناب مهندس زنگنه رفتم و این موضوع را مطرح کردم و ایشان نیز به مردم و استان ما حق دادند که بیشترین نفت و گاز غرب کشور در حوزه استان ایلام است. من از ایشان درخواست کردم که بخشی از شرکت نفت مرکزی را به استان ایلام منتقل کنند و اگر نمی شود شرکت جدیدی برای ما تاسیس کنند آقای مهندس گفتند که نفت مرکزی نمیتوانم اما یک بخشی از نفت و گاز غرب کشور را میتوانم به ایلام منتقل کنم که دستور آن را دادند که در حد دو معاونت به استان ایلام منتقل شود.

    قرار شد چارت شرکت نفت و گاز غرب کشور را اصلاح کنند آبان ماه دو سال پیش بود که میخواستند تابلو را عوض کنند و تابلو جدید را در میدان ایلام بزنند که روی آن نوشته بودند شرکت نفت مرکزی، شرکت نفت و گاز غرب کشور منطقه عملیاتی نفت شهر تنگه بیجار. یکی از دوستان با من تماس گرفت و گفت چنین اقدامی در حال صورت گرفتن است. من همان شب با مهندس حاتمی رییس نفت مرکزی تماس گرفتم و گفتم قرار ما این نبود یا منطقه عملیاتی نفتی ایلام نوشته میشود یا خودم تابلوها را به سرعت برمیدارم و از جا میکنم. پرسید در این حد برایتان مهم است پاسخ دادم بله. ایشان هم دستور دادند به نفت و گاز غرب کشور و همان لحظه متوقف شد و بعد از حدود یک ما خوشبختانه تابلو را اصلاح کردند و تیتر نفت مرکزی- نفت و گاز غرب کشور -منطقه عملیاتی ایلام را زدند.

    جالب است دوستان بدانند نفت و گاز غرب کشور درست است که در کرمانشاه قرار دارد اما واژه کرمانشاه همراه آن نیست ولی اصرار بنده موجب شد منطقه عملیاتی را به نام ایلام بزنیم که از جمله افتخارات و حق مردم ایلام است.

    پس از کلی پیگیری و رفت و آمد و گذشت یک تا دو سال، من اکنون مجددا به دفعات با وزیر و معاونین صحبت کرده ام. ایشان نیز به استان ایلام خیلی لطف دارند درنهایت دستورشان را دوباره به نوعی متذکر شدن به مسئولین پایین دست و سال گذشته چارت شرکت نفت و گاز غرب کشور را اصلاح کردند.

    پیگیر شدیم از طریق دوستان وزارت، مسئولین مختلفی کنار رفتند و تعویض شدند. این نکته را هم یادآور شوم که خیلی از دوستان روحیه ما را ضعیف میکردند که ما نیز درگذشته بسیار پیگیر بودیم اما نمی شود. قبلا نیز یک دفتر در شهرستان دهلران یکی از اتاقک های بخشداری حوزه دهلران در اختیارشان قرار گرفته که یک تا دو نفر کارمند و کارشناس در آن جا قرار داده بودند که پس از مدتی ترک کردند. من با وزیر و معاون وزیر به دفعات صحبت میکردم گفتم که ما از این مدل نمیخواهیم. اولا اگر قرار است بخشی یا کلی از مدیریت در اختیار ما قرار بگیرد باید به مرکزیت شهر ایلام باشد به عنوان مرکزی ترین نقطه استان ایلام که بتواند تمامی نقاط استان که ذخایر عظیم نفت و گاز غرب کشور را داریم دسترسی داشته باشیم.

    در نهایت بعد از ماه ها چارت را اصلاح کردند و تصور میکنم بهمن ماه گذشته بود توانستم چارت را از طریق دوستان به دست بیاورم و خود من چارت را از وزارت گرفتم و طی یک نامه محرمانه برای شرکت نفت مرکزی ارسال کردم. تعجب میکردند که این چارت را از کجا آورده ای. فشار آوردیم گفتند پس از ایام عید انجام میشود که بعد از آن گفتند ماه رمضان است و درنهایت گفتند در تابستان انجام میدهیم. و در مجموع دو معاونت یعنی معاون عملیاتی که بزرگترین معاونت است و کار اصلی را برعهده دارد به علاوه معاونت HSE که باید در کنار کارکنان عملیاتی حضور داشته باشند به علاوه ۳۲ پست کارشناسی باید به استان ایلام منتقل شود بر اساس چارت مربوطه که این چارت ۵ امضا دارد و بالاترین امضای آن امضای وزیر است که در اختیار بنده است و نخواسته ام که رسانه ای شود. وزیر انصافا به وعده های خود عمل کردند اما متاسفانه مورد کم لطفی دوستانی در نقاط دیگر و همچنین نمایندگان استان دیگر قرار گرفته که وزیر از من خواستند بدون جنجال باشد اما من به قول خودم وفادارم و خوشبختانه دو معاونت در آن جا هستند اما تمام کارشناسان منتقل نشده اند.

    من نیز اخلاقا چون به وزیر قول دادم که مصاحبه نکنم تا کار انجام شود فعلا هیچ مصاحبه ای نکرده ام و حتی به بازدید نیز نرفته ام اما بعد از اربعین میروم به خدمت دوستان و امیدواریم که مابقی کارشناسان نیز منتقل کنیم و این برای اولین بار است که اتفاقی در این حد در استان ما رخ میدهد حق مردم ماست که این همه ذخایر خدادای که در استان ما است به واسطه رشادت های فراوانی که مردم ایلام از خود نشان داده اند خودشان استفاده و مدیریت کنند و اشتغال زایی کنند. اگر مدیر و کارشناس بومی باشد طبیعتا از مردم آن منطقه بیشتر استفاده میکند و ما دنبال همین بودیم و تا آخر نیز ادامه خواهیم داد.

    * جناب آقای امینی ۱۱درصد نفت و گاز کشور در استان ایلام قرار دارد این میزان چه تاثیری بر توسعه استان داشته است؟ آیا سهم ۳ درصدی درآمدهای نفتی و گازی برای استان ما کفایت می‌کند؟ لطفا در این رابطه توضیح دهید؟

    ما حدود ۱۱ درصد گاز کشور را در استان ایلام در اختیار قرار داریم و کمی بیش تر از حدود ۴ درصد نفت کشور را در استان ایلام داریم حوزه جنوب استان یعنی شهرستان مهران و دهلران بیشتر نفت دارد و ارتفاعات و نقاط شمالی استان سرشار از ذخایر گاز است به علاوه میعان که از مشتقات نفتی بسیار گران قیمت است که خوشبختانه در استان ما تولید می شود.

    در بحث سهم ۳ درصدی نمیدانم میدانید یا نه که قبل از دوره مجلس کنونی یک درصد بود و در قانون برنامه ششم بود که یک درصد به سه درصد رسید آن هم برای مناطق نفت خیز و مناطق کمتر توسعه یافته. ۳درصد از نفت کشور که اگر رقم تولید را بدانیم رقم کمی نیست زیرا بخش اعظم بودجه کشور در طول سال وابسته به نفت است. تلاش مجلسیان با مقاومت های سایر همکارانمان که کمتر نفت و گاز در استان هایشان است مواجه بودیم درنهایت خوشبختانه مجلس موفق شد که چنین قانونی وضع و استفاده شود. قرار نیست در طول یک دوره مجلس تمام عقب افتادگی های ده ها سال گذشته جبران شود. اما برای شروع بد نیست. بله من قبول دارم که عقب افتادگی استان ما به دلایل مختلف از جمله جنگ است. ده سال درگیر جنگ بودیم و نه تنها نتوانستیم زیرساختی ایجاد کنیم بلکه زیرساخت های موجود را نیز از دست دادیم و این به این معناست که هر ساله باید بودجه بیشتری به استان ما تزریق شود که بتوانیم عقب افتادگی های گذشته را جبران کنیم. اما به دلیل اینکه متاسفانه با مشکلاتی مواجه هستیم از نظر فشارهای داخلی و خارجی در این ایام و در این ماه ها خیلی رضایت بخش نیست ولی امیدواریم در آینده این مشکلات برطرف شود و مسئولان توجه و عنایت بیشتر و ویژه تری نسبت به استان های محروم به خصوص ایلام که در زمان جنگ هر آن چه داشت به معرض اخلاص گذاشت داشته باشتند.

    * در بحث امور خانواده و بانوان چه اقداماتی برای بانوان استان انجام شده به هر حال نیم بیشتری از جامعه رای دهنده به شماها زنان بوده اند زمانی که این صحبت ها برای بحث انتخابات شد خیلی از نمایندگان وعده وعیدهای زیادی به جامعه زنان و بانوان استان داده اند شما به عنوان کسی که نیمی از این جمعیت به شما هم رای داده اند در برابر این حمایت جامعه زنان چه اقداماتی در بهبود و رفع معضلات و مشکلات و آسیب‌های اجتماعی جامعه زنان انجام داده‌اید؟

    درخصوص جایگاه بانوان باید عرض کنم بنده رشته تحصیلی‌ام جامعه‌شناسی است و با بافت اجتماعی تقریبا آشنا هستم، می‌فهمم و معلم هستم و اطلاعات زیادی درخصوص این قشر زحمتکش دارم تاکنون تقریبا هرگونه طرحی که از سوی فراکسیون بانوان در مجلس مطرح شده و قطعا تشخیص دادند که به نفع بانوان کشور است من شخصا همراهی کرده‌ام. بحث دیگر بنا بود براساس شعار دولت ۳۰ درصد از کرسی‌های مدیریتی دستگاه‌های مختلف در اختیار بانوان قرار گیرد. تقریبا هر پیشنهادی مطرح شده درخصوص آن من موافقت کرده‌ام اگرچه هنوز به آن ۳۰ درصد در سطح استان نرسیده‌ایم اما استاندار محترم ما آقای مهندس سلیمانی عنایت خاصی به خواهران دارد و ما انتظار بیشتری نیز از ایشان داریم. شخصا اعتقاد دارم که بار اصلی تربیت جامعه ما بر دوش خانواده است و خواهران و مادران ما زحمت زیادی کشده‌اند که ما باید قدرشان را بیشتر بدانیم اما نباید در داخل خانه محصور شوند و شرایط اجتماعی بیشتری را برای آن‌ها مهیا کنیم تا اندوخته‌ها و تجربیاتشان در سطوح بالاتر اجتماع بروز یابد.

    در بحث رفاهیات و بیمه زنان و سرپرست خانوار و افراد نیازمند و آن چیزی که محور اصلی کانون خانواده بعد از پدر سکان‌دار اصلی مادر بوده مطالبی در مجلس به صورت طرح و لایحه من شخصا تاکنون رای مثبت داده‌ام و در آینده نیز همین کار را ادامه خواهم داد.

    * شما به عنوان نماینده مردم در تهران چرا مدیر دفتر بانوان ندارید؟ و در این زمینه تنها یک آقا جوابگو است؟ کسی که اصولش این بود باتوجه به این که نیمی از این مردم و جامعه به شما رای داده اند بتوانند در مبحث رسیدگی به مشکلات خود با یک خانم در ارتباط باشند، اگر انجام نشده چرا؟

    درخصوص بحث رئیس دفتر احتمالا طرح کننده سوال اطلاعات لازم را نداشته است. من در طول ۳ سال حداقل ۲ مشاور خانم داشته‌ام. خانم دکتر زینیوند که حدود دوسال و نیم به ایشان زحمت دادیم و اکنون نیز خانم دکتر حسینی که در در دفتر من مشغول به کار است و تهرانی هستند و بسیار زحمت میکشند و فعال هستند.

    * براساس شنیده‌ها استان ایلام دارای رتبه سوم ذخایر نفت و گاز کشور می‌باشد که ظاهرا هم استخراج و هم به فروش می‌رسد چند درصد از سود حاصل از فروش در بودجه استانی قرار می‌گیرد و صرف چه اموری می‌شود؟

    بله درست است ما حدود ۱۱ درصد گاز و ۴ درصد نفت کشور را در استانمان در اختیار داریم اما ۳درصد به استان های محروم به علاوه مناطق نفت خیز از تولیدات نفتی تعلق می گیرد اما ما این ۱۱ درصد و ۴درصد را که تماما استخراج نمیکنیم بلکه بخشی از آن استخراج می شود. برای مثال تولید شرکت سروک آذر حدود ۳۵هزار است و قرار است تا پایان سال به ظرفیت ۶۵هزار برسد و فاز دوم آن ۳۵هزار استارت بخورد. چنگوله حدود ۶۵هزار است که امیدواریم امسال استارت بخورد و شروع به کار کند و فازهایی که در دهلران منطقه پایدار غرب داریم منطقه دانان و سایر نقاط داریم به امید خدا وقتی به تولید بیشتری برسیم بدون شک درصد بیشتری به استان ما تعلق میگیرد و صرف امور زیرساختی استان میشود و اولویت نیز خود مناطق نفت خیز هستند که از مهران و دهلران شروع میشود و به سطح شهرهای بالاتر میرسد. ما روزانه چیزی حدود ۸/۶ میلیون مترمکعب گاز تولید میکنیم و من نیز به واسطه رایزنی هایی که با وزیر داشته ام دو سال پیش ۱۰۰ میلیون دلار از آقای وزیر که ظرفیت گازمان را در استان ایلام بالا ببریم و پالایشگاه استان بتواند خوراک پتروشیمی ما را تامین کند اختصاص دادند. ۵ چاه در گنجوان داشتیم ۵ چاه دیگر در دست حفاری است که ۳ تا حفاری شده ۲ چاه دیگر در دست حفاری است. امیدواریم در آینده شاهد توسعه استانمان و اشتغالزایی و شادابی مردم استان باشیم.

    * در مبحث جاده‌ای که قربانی کمی هم نداشته‌ایم برای تکمیل جاده‌های ملی استان چون جاده حمیل سیروان بدره و جاده کوهدشت سیروان کارزان چه اقداماتی صورت گرفته است؟

    در بحث جاده کارهای زیادی در سطح استان انجام شده و با این وضعیت اعتباری ما مشکلات زیادی نیز وجود دارد. خیلی اقدامات انجام شده اما خیلی بیشتر از این‌ها باید انجام گیرد. به هر حال استان ما به پیشانی عتبات عالیات تبدیل شده و راه اصلی که از کرمانشاه، حمیل، شباب-سرابله، ایلام و مهران می‌رود و در ساعت پیک راه به مهران به دو شاخه تبدیل می‌شود که یکی ایلام-مهران است و یکی ایلام-ملکشاهی-مهران است که در زمان ترافیک بسیار زیاد یکطرفه می شوند. درخصوص جاده حمیل-سیروان-بدره میدانید که شهرستان سیروان متاسفانه یک شهرستان بن بست است از چندین سال پیش به فکر افتادند که شهرستان سیروان با مرکزیت لومار از حالت بن بست خارج شود و به بدره وصل شود. هر سال به میزانی اعتبار برای آن در نظر گرفته می شده که امسال نیز تقریبا اعتبار قابل قبولی بری آن درنظر گرفته شده که بنده و دکتر میرزایی از اعتباری که در اختیار نمایندگان بود( بنده یک میلیارد گذاشتم) به علاوه اعتباری که از سوی وزارت و حوزه استانی تعلق میگیرد تخصیص دادیم. امسال به ما قول داده اند در آینده نزدیک شاید در سفر رئیس جمهور این راه سیروان به بدره باز شود و شهرستان سیروان از حالت بن بست خارج شود.

    درخصوص راه کوهدشت-سیروان چندین نامه در سال اول و سال دوم نمایندگی برای من آمد که ما به وزارت ارائه دادیم و در استانداری استان خود نیز پیگیر شدیم. فعلا در دست مطالعه است و با دوستان نماینده خود در کوهدشت و حوزه لرستان نیز صحبت کرده ایم و کمک می کنند که شهرستان سیروان به شهرستان کوهدشت وصل شود و به نوعی از بن بست استانی خارج شود.

    *جناب آقای امینی چرا در اکثر دکل‌های نفتی و گازی استان، در حقیقت در صنعت نفت و گاز استان از نیروهای غیربومی استاده می‌شود؟ باتوجه به این‌که جوانان و تحصیلکرده‌های این استان از بیکاری مهاجرت می‌کنند؟ لطفا توضیح دهید.

    درخصوص اشتغال غیربومی ها در استان ایلام به هر حال چون وزارت نفت خود اقدام نمیکند و پروژه هایش را به بخش خصوصی واگذار میکند شرکت های قدری که در کشور هستند داوطلب مناقصات می شوند و آن شرکت ها نیز نیروهای خود را دارند ما متاسفانه در استان ایلام شرکتی به قوی بودن شرکت های معروف داخل کشور و حتی خارج از کشور وجود دارد نداریم. پیشنهاد من به دوستان این بود که کنسرسیوم تشکیل دهیم و شرکت های بومی استان ایلام با شرکت های غیربومی دست دهند و در آینده ما پروژه های زیادی در سطح استان فعال کنیم. نیروی بومی اگر به عنوان شرکت در آن جا فعال شود قطعا از نیروهای بومی استفاده میکند و حتی در قانون نیز هست و خود من دستور آقای زنگنه را جداگانه گرفتم و دستور آقای دکتر حجتی را در حوزه کشاورزی جداگانه گرفتم دستور آقای چیتچیان در حوزه نیرو را هم در بحث غیر بومیان به صورت جداگانه دارم اما متاسفانه به دلیل وجود شرکت های بزرگ هر کاری میکنیم به صورت کافی از نیروهای بومی در حوزه تخصصی استفاده نمیشود. و معمولا در شغل های پشتیبانی،خدماتی، رانندگی، آشپزی، نگهبانی و حراست از بومیان استفاده میشود.

    اگر شرکت تخصصی داشته باشیم که با شرکت های بزرگ یکی شوند قطعا از نیروهای متخصص بومی نیز در این شرکت ها استفاده خواهد شد و رشد خواهند کرد زیرا ما از دیگران چیزی کم نداریم اما یک شرکت موسسی که بتواند قد علم کند تا به حال به صورت فردی مراجعه نکرده است اگر هم مراجعه کرده چون رتبه پایینی دارد قابل رقابت با شرکت های بزرگ در سطح کشور نیست. امیدواریم که این شرکت ها در استان در آینده به جود آیند تا از نیروهای بومی استفاده کنند و موجب رشد و پیشرفت استان شوند.

    * در بحث گردشگری باتوجه به اینکه ما با کشور عراق نزدیک هستیم و دسترسی خوبی در این زمینه داریم چه اقدامی برای گسترش و رونق بازار گردشگری صورت گرفته؟ آیا بازارچه‌هایی را لحاظ کرده‌اید که محصولات دو کشور در آن به فروش برسد؟

    د: در حوزه گردشگری همه ما باید تلاش کنیم استانمان را به عنوان یک استانی که نماد ۴ فصل بودن در سطح کشور است معرفی کنیم. ما در جنوب استان مناطق بیابانی و نیمه بیابانی داریم ۶۰ کیلومتر که به دامنه ارتفاعات حرکت کنیم هوا ۱۵درجه تنزل پیدا میکند و تقریبا با هوای نیمه معتدل به قله های سربه فلک کشیده و پوشیده از جنگل نیز که میرسیم آب و هوای کوهستانی را کاملا احساس میکنیم و این نعمت بسیار بزرگی است که خداوند در اختیار همه ما قرار داده که باید قدر بدانیم و به همه هموطنان خود در وهله اول در داخل کشور بشناسانیم.

    در بحث گردشگری تلاش هایی تا به حال شده که استان ما معرفی شود. در بحث بازارچه و استعدادی که ما از نظر ترانسپورت داریم در مناطق جنوبی استانمان شهرستان مهران و دهلران را داریم. گمرک استان ما در شهرستان مهران مستقر است و بعد از آن بازارچه چنگوله که بسیار پیشرفت داشته و خیلی کارهایش انجام شده که تقریبا زیرساخت اولیه آن را آماده کرده ایم اما دوستان عراقی به هر دلیلی پیشرفت کارشان در این حد نیست. در حوزه دهلران نیز به همین شکل است و در چلات نیز زحمت زیادی از سوی ایران کشیده شده اما از طرف عراق رضایت بخش نیست که از طریق وزارت خارجه در حال مذاکره هستیم تا به پروژه های عمرانی آن طرف مرز سرعت بخشند.

    امیدواریم که دوستان عراقی همکاری بیشتری کنند و ما در آینده نزدیک شاهد افتتاح بازارچه های مرزی در چنگوله مهران و چیلات دهلران باشیم و هلاله شمالی نیز نقطه دیگری است که احتمالا در آینده به بازارچه ها اضافه شود. در گذشته بازارچه مرزی قبل از ایجاد گمرک مهران داشتیم که فعال بود ولی با فعال شدن گمرک بازارچه از رونق افتاده است. امیدواریم در آینده نزدیک بازارچه را احیا کنیم و حوزه آن را مشخص تر کنیم که دوستان هم از طرف عراق و هم از طرف ایران استفاده بیشتری کنند.



    مطلب پیشنهادی

    بازگشت رویکرد «خودرو محور» به شهرسازی؟

    بازگشت رویکرد «خودرو محور» به شهرسازی؟

    طراحی، آغاز و انجام برخی از پروژه های ساخت بزرگراه و تونل در دوره جدید مدیریت شهری انگاره تلاش برای شهرسازی بر محور انسان و برای انسان را کم رنگ کرده است. در دوره پیشین مدیریت شهری، ضمن انتقاد از ساخت بزرگراه های متعدد با هزینه‌های بالای هزار میلیارد تومان بر لزوم تغییر رویکرد شهرسازی به رویکرد «انسان محور» تاکید کردند و تا حدی نیز این رویکرد را پیگیری نمودند یا دست‌کم رویکرد «خودرو محور» را کنار گذاشتند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *