جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۴:۴۰ بعد از ظهر
  • کد خبر 8067
  • بارانی از "طرح و برنامه" برای توسعه شهر باریدن خواهد گرفت
    بارانی از "طرح و برنامه" برای توسعه شهر باریدن خواهد گرفت

    بارانی از “طرح و برنامه” برای توسعه شهر باریدن خواهد گرفت

    به گزارش برزن نیوز و به نقل از  پایگاه خبری رشت پرس ، در دومین نشست این کارگروه، حجت جذب تاکید کرد: اگر قرار است اتفاق خوب و مبارک در شهرمان رخ دهد باید کارشناسان، صاحبنظران و اندیشمندان شهر ایرادات و اشکالاتی را که می بینند مورد بررسی قرار داده و برای حل آن برنامه و راهکار ارائه دهند.

    رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت گفت: به همین دلیل این کارگروه را تشکیل دادیم تا نظرات مختلف اینجا به طور کارشناسی مطرح و بررسی شده و به عنوان خروجی به صورت طرح ارائه گردد و از این طرحها، شهرداری لایحه هایی به شورا تقدیم کند و پس از بررسی لوایح در شورا و بحث و بررسی آنهاز زمینه های اجرای فراهم گردد.
    وی تاکید کرد: به عنوان دستور کار دومین نشست کارگروه می خواهیم دوستان گزارشی بدهند که در هر یک از کمیته های تشکیل شده چه اتفاقی افتاد و همچنین پس از آن اعضای کمیته خود را در اسرع وقت معرفی کنند.
    در ادامه این نشست هر یک از صاحبنظران دیدگاه هایشان را در زمینه طرحهای با قابلیت اجرا مطرح کردند.
    حرفت خواه گفت: بیش از ۸۰ درصد درآمد شهرداریها از ساخت و ساز و صدور پروانه ساختمانی است که با شرایط تحریم کنونی و رکود حاصل از آن در جامعه، آلان بیشتر شهرداریها با چالش تامین درآمد روبه رو شده و حتی عاجز از پرداخت حقوق و مزایای پرسنل خود هستند که به نظر من باید راهکارهای تامین مالی و افزایش درآمد شهرداری بیشتر مد نظر قرار گیرد و با برنامه ریزیهایی مردم و سازندگان به ساخت و ساز تشویق شوند و از این راه شهرداری هم بتواند، کمبود درآمد خود را جبران کند.
    وی گفت: من امیدوارم به کمک همه دوستان، ما در این جمع به راهکاری عملی برای حل این مسئله جدی و اساسی برسیم.
    فعال نیز به حدود اختیارات کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورا اشاره کرد و گفت: با توجه به این حدود اختیارات باید در جهت تبیین و تحقق اهداف و برنامه های شهرداری پیش برویم.
    وی با اشاره به اینکه این کار را برای توسعه شهر خوب و موثر می داند، گفت: هر یک از ما می توانیم کمک حال برای پیشرفت شهر و تحقق اهداف و برنامه های مدیریت شهری باشیم.
    احمدی سراوانی خواستار توضیح در باره شرایط کاری کمیته های مختلف و ضمانت اجرایی تصمیماتی که در این کارگروه گرفته می شود، گردید و گفت: طرحها و برنامه ها برای توسعه و پیشرفت شهر بسیارند اما باید ببینیم کدامیک از آنها می توانند برای شهر موثرتر بوده و قابلیت اجرا نیز داشته باشند‌.
    وی تاکید کرد: باید ببینیم که ضمانت اجرایی کمیسیون برنامه و بودجه در تحقق برنامه ها چقدر است؟
    در زمینه پرسش سراوانی، حجت جدب توضیح داد: همانطور که گفتم دوستان ایرادات و اشکالات را مطرح کرد، برای برون رفت از آنها برنامه ریزی می کنند و ماحصل تلاش آنها به صورت طرح ارائه می شود و پس از تصویب شورا، زمینه های اجرایی آن فراهم می گردد.
    رحیمی نیز با تاکید بر اینکه باید از پتانسیلهای مختلف برای پیشرفت شهر استفاده شود، خاطر نشان کرد: ساختار شهرداریها آلان نیرومحور است که بایستی به سمت سیستم محور پیش برود.
    وی ویژگی برنامه سیستم محور را شفافیت آن دانست و گفت: یک برنامه سیستم محور سبب افزایش مشارکت اجتماعی نیز می شود.
    رحیمی افزود: جدا از آن بایستی اقداماتی که قرار است انجام شود، برنامه محور هم باشند و با بودجه مشخص و اولویت بندی، این برنامه ها به ترتیب اطلاع رسانی و اجرایی شوند تا در عمل به مشارکت اجتماعی برسیم.
    محمدیان که مسوولیت کمیته محیط زیست و شهر سالم را بر عهده دارد گفت: بیشتر برنامه های زیست محیطی به حوزه مدیریت شهری مرتبط است مثل مباحث مربوط به آموزش اصول و مقررات زیست محیطی.
    وی همچنین به شفافیت و اطلاع رسانی در زمینه قراردادهایی که در حوزه پسماندها و محیط زیست منعقد شده، تاکید کرد.
    کاظم زاده که مشاور کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورا نیز هست، به اهمیت موضوع شهر الکترونیک اشاره کرد و گفت: سایت شهرداری با به روز رسانی می تواند انواع خدمات مانند پاسخ به استعلامها، صدور پروانه ساخت، وصول عوارض و… را انجام داده تا هم از میزان سفرهای درون شهری کاسته شود و هم کارهای مراجعان در کمترین زمان ممکن صورت پذیرد.
    وی موضوعات مهم شهری همچون تراکم ساخت و ساز، کمیسیون توافق، طرح تفصیلی و… را از موضوعاتی عنوان کرد که می تواند در کمیته شهرسازی مطرح و پیگیری شود.
    باقری هم تاکید کرد: در زمینه مباحث و موضوعات حقوقی می تواند با کارگروه همکاری و تبادل نظر نماید.
    وی گفت: آلان به دلیل عدم اشراف به مباحث حقوقی شهرداری در زمینه پرونده های مختلف مجبور به پرداخت غرامت می شود که باید فکری اساسی برای این موضوع کرد.
    خانم مسعودی مقدم با بیان رزومه ای کوتاه از مجموعه فعالیتهای خود در زمینه فرهنگی و آموزشی گفت: در کمیته بانوان هر کمکی که از دستم برآید در خدمت جمع خواهم بود.
    خانم شفیعی نژاد به گذری بودن شهر رشت اشاره کرد و گفت: باید برای ماندگاری گردشگران در شهر رشت برنامه ریزی کرد.
    وی گفت: هدف اصلی از توسعه گردشگری هدف گذاری برای بهبود اقتصاد شهری و معیشت خانواده ها است به همین دلیل باید روی این موضوع با برنامه پیش رفت.
    او به نبود زیرساختهای مناسب برای جذب گردشگر در رشت اشاره کرد و گفت: باید این زیرساختها همچون هتل، میهمانسرا، تقویت فرودگاه، شبکه حمل و نقل و…مورد توجه قرار گیرد.
    شفیعی نژاد به بهره گیری از ظرفیتهای مختلف شهر از جمله اداره میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: تلاش برای جذب سرمایه گذار در پروژه هایی همچون تالاب عینک می تواند به توسعه شهر کمک کند.
    او پیاده راه رشت را زمینه ای برای برگزاری همایش ها و جشنواره های مختلف بیان کرد و گفت: تا این جشنواره ها به طور بین المللی برگزار نشوند نمی توانند به جذب گردشگر منتهی گردند.
    قلیچی با اشاره به اینکه برنامه هایی در این کارگروه باید طرح و ارائه شوند که ابتدا به طور دقیق بررسی شوند، اضافه کرد: طرحها و برنامه های ارائه شده در نهایت باید قابلیت اجرایی داشته باشند.
    وی به مسئله اعتبار و بودجه برای اجرای برنامه ها نیز اشاره کرد و افزود: در شرایط دشوار کنونی باید بپذیریم که نه می توانیم روی منابع شهرداری حساب باز کنیم و نه روی جذب سرمایه گذار به همین دلیل من تاکید می کنم اگر افراد جامعه را به کسب و کارهای خانگی و آپارتمانی گرایش دهیم هم به اقتصاد فرد کمک کرده ایم و هم به اقتصاد شهر.
    حجت الاسلام والمسلمین سمیعی به عنوان سخنان پایانی این نشست با اشاره به دلایل عقب ماندگی گیلان و رشت گفت: اگر افراد پاک، متفکر و اندیشمند که در گیلان بسیارند دور هم جمع شوند و برای حل مسائل اساسی استان تدبیر کنند، بسیاری از معضلات شهرمان حل می شود.
    وی گره گشایی از مشکلات مردم و جامعه را نعمت و رحمتی از جانب خداوند دانست که به کمتر کسی از این افراد جامعه اعطا می شود و بایستی قدر دانسته شود.
    حجت الاسلام والمسلمین سمیعی خواستار اولویت بندی مسائل شد و گفت: من امیدوارم با درایت دوستان و به برکت این جمع ما در یک بازه زمانی مشخص بتوانیم دستکم برخی از مشکلات شهرمان را رفع کنیم.
    وی خواستار بهره گیری از ظرفیت مساجد نیز شد و گفت: مساجد پایگاه های مهم اجتماعی، فرهنگی و اعتقادی هستند که با حضور جوانان و نیروهای فعال احیا و آباد می شوند.
    گفتنی است در پایان این نشست مقرر شد جلسات این کارگروه ماهی دوبار برگزار شود و چند روز پیش از جلسه اطلاع رسانی گردد.
    همچنین کمیته های تشکیل شده با اعضای خود هم جلسه برگزار کنند و ماحصل کار آنها به کارگروه ارائه شود.
    حجت جذب هم در پایان دستور جلسه آینده را مشخص شدن اعضای کمیته های مختلف این کارگروه، ارائه پیشنهادها و دعوت از مهندس حسینی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری گیلان برای تبادل نظر روی پروژه احیای رودخانه های رشت عنوان کرد.


    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *