پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۴:۰۰ بعد از ظهر
  • کد خبر 15822
  • باغ‌های گل جهان با بهترین سبک‌های معماری
    باغ‌های گل جهان با بهترین سبک‌های معماری

    باغ‌های گل جهان با بهترین سبک‌های معماری

    معماری جایگاه بسیار مهمی در هویت بخشیدن به یک شهر ایفا می‌کند و می‌تواند به واسطه همین ویژگی نیز مناطق را به محبوبیت در میان گردشگران سراسر جهان برساند. باغ‌های گل که امروزه در بسیاری از شهرهای جهان وجود دارد، خود از جاذبه‌های مهم شهرها به شمار می‌رود که چنان‌چه معماری آن‌ها نیز منحصر به فرد باشد، به طور قابل‌توجهی در جذب گردشگران به شهرهای میزبان سهیم خواهد بود و رونق را برای آن‌ها به ارمغان خواهد آورد. در ادامه به معرفی بهترین باغ‌های گل جهان پرداخته می‌شود که بعد زیبایی‌شناسی طبیعی و معماری را در کنار هم در بر گرفته است.

    باغ گل‌های مدلین در کلمبیا

    باغ گل‌های مدلین که در میان مردم کلمبیا به Orquideorama معروف است از محبوب‌ترین باغ‌های گل جهان به حساب می‌آید که در آن زیبایی طبیعی با مصنوعی پیوند داده شده است. در واقع، معماران این باغ با درک بافت محیط اطراف و همچنین آب‌وهوای آن، فضایی بسیار شگفت‌انگیز به وجود آورده‌اند تا بازدیدکنندگان را با طبیعت و معماری پیوند دهند. آن‌چه بازدیدکنندگان را حین ورود به باغ گل‌های مدلین به خود جذب می‌کند، ابتدا معماری آن است که تلفیقی از اشکال هندسی با استفاده از عناصر طبیعی است که سایبان‌هایی بر فراز فضاهای پوشیده از گل‌های رنگارنگ و متنوع ایجاد کرده است.

    باغ‌های گل جهان با بهترین سبک‌های معماری

    دیوارها وسقف‌های باغ گل‌های Orquideorama با چوب‌هایی بزرگ با ترکیب فلزات ساخته شده و میزبان بیش از هزار گونه حیوانی و ۴۵۰۰ نوع گیاه است. این باغ در سال ۲۰۰۶ به روی عمومی مردم باز شد و از آن زمان تاکنون به واسطه زیبایی طبیعی و معماری خود به جذب سیل عظیمی از گردشگران به مدلین کمک کرده است.

    معماری باغ گل‌های مدلین با الهام از کندوهای عسل محیط، به شکل درختانی با گلبرگ‌های شش ضلعی است که از نماهای بالا و پایین، ۱۴ گل متصل به هم شبیه کندوها را نمایان می‌کند. مهم‌ترین بعد زیبایی این باغ به طراحی فنی و منحصربه‌فرد آن مربوط می‌شود که به واسطه سایبان‌های چوبی گسترده به وجود آمده است. این سایبان‌ها امکان تردد راحت بازدیدکنندگان در دماهای بالای هوا را فراهم می‌آورد و این در حالی است که باران قابلیت ورود به بخش‌های زیرین را از طریق تنه‌های درخت‌مانند سازه‌ها دارد. آب باران در زمین زیرین تنه‌ها ذخیره می‌شود و برای آبیاری درختان مورد استفاده قرار می‌گیرد. پوشش‌های گیاهی باغ گل‌های مدلین در اطراف تنه‌ها تعبیه شده است و همین امر امکان رسیدن آب را به آن‌ها فراهم می‌آورد.

    باغ‌های گل جهان با بهترین سبک‌های معماری

    باغ گل‌های Humble Administration در سوژو، چین

    باغ گل‌های Humble Administration یکی از بهترین باغ‌های گل سراسر چین به شمار می‌رود که در لیست آثار میراث فرهنگی یونسکو قرار دارد. معماری این باغ بسیار منحصر به‌فرد است چراکه تناسب بسیار جالبی در طراحی سازه‌ها، برکه‌های آب، پل‌ها، مسیرهای تردد و درختان وجود دارد. تمام عناصر باغ با چشم‌اندازهای زیبا و آرامش خاص خود بیانگر حکایتی از گذشته است و بازدیدکنندگان را عمیقاً با دوران باستان پیوند می‌دهد.

    باغ گل‌های سوژو فضایی به مساحت ۵.۲ هکتار را در بر گرفته و شامل چشم‌اندازهای آبی، تپه‌های سبز، پاویون‌های زیبا و درختان و گل‌هایی است که بازدید از آن، تجربه‌ای رمانتیک را برای افراد رقم می‌زند. این باغ به سه بخش اصلی باغ شرقی، باغ مرکزی و باغ غربی تقسیم می‌شود که هر یک ویژگی‌های خاص خود را دارد و به محبوبیت بیشتر آن منجر شده است.

    باغ شرقی، بزرگ‌ترین بخش باغ گل‌های سوژو به شمار می‌رود که فضایی به مساحت ۲۱ هزار متر مربع را در بر گرفته است و به واسطه چشم‌اندازهای وحشی و رمانتیک خود، بسیار پرشورتر از دو باغ دیگر به نظر می‌رسد. این بخش از باغ گل‌های سوژو یک برکه بسیار بزرگ مستطیلی با جزیره‌ای در مرکز خود، تپه‌ای بلند، دو سالن و چهار پاویون را در بر گرفته است.

    باغ‌های گل جهان با بهترین سبک‌های معماری

    باغ مرکزی مهم‌ترین بخش باغ گل‌های سوژو به شمار می‌رود که چشم‌اندازی آبی را در بر گرفته، ضمن این‌که سراسر آن با درختان بزرگ احاطه شده است. عناصر معماری و تپه‌های مصنوعی نیز به وفور در این بخش از باغ دیده می‌شود که بدون نظم خاصی، اطراف محیط آبی را مزین کرده است. معماری باغ مرکزی بسیار منحصر به فرد است و بسیاری از نام‌های معماری آن به لوتوس نسبت داده شده که نماد ویژگی‌های نجیب‌زادگان چین است.

    باغ غربی Humble Administrator از فضایی به مساحت هشت هزار متر مربع برخوردار است و از طریق یک برکه کوچک، به بزرگ باغ مرکزی پیوند داده شده است. این باغ به واسطه معماری‌های بسیار شگفت‌انگیز خود به محبوبیت رسیده است که از محبوب‌ترین آن‌ها می‌توان به تالار Mandarian Duck در قسمت جنوبی اشاره کرد.

    آلاچیق‌های داخل باغ، بر اساس معماری سنتی چینی نظیر پاگودا احداث شده است و هریک ویژگی منحصر به فردی از معماری باستانی را نشان می‌دهد و جالب‌تر اینکه هرکدام از آن‌ها، نام مشخصی دارد؛ برای مثال آلاچیقی به نام “با چه کسی همنشین هستید؟ ماه روشن، نسیم ملایم و من” شبیه یک بادبزن است. تمام عناصر ساختاری این بنا نیز کاملاً شبیه بادبزن است و همین ویژگی باعث شده است تا گردشگران زمان زیادی را برای استراحت در این آلاچیق سپری کنند. از پنجره‌های این بنا همچنین می‌توان چشم‌انداز متفاوتی از باغ را مشاهده کرد.

    باغ‌های گل جهان با بهترین سبک‌های معماری

    باغ گل‌های تائی‌یوان در چین

    آن‌چه باغ گل‌های تائی‌یوان را به شهرت در سراسر جهان نائل کرده، معماری بی‌نظیر آن بوده است. این باغ سه پوسته مشبک چوبی را در بر گرفته است که نقش سه گلخانه گنبدی شکل را ایفا می‌کند و گنبد بزرگ آن به عنوان یکی از بزرگ‌ترین باغ‌های پوشیده با گنبد چوبی شناخته شده است. این سازه‌ها با معماری منحصربه‌فرد خود در تپه‌ها، دریاچه‌ها، تالاب‌ها، معابر و ساختمان‌های بیشمار محصور شده و چشم‌اندازی بسیار اعجاب‌انگیز در محیط به وجود آورده است.

    باغ گل‌های تائی‌یوان میزبان یک مرکز تحقیقات بزرگ است که در آن پژوهشگران به مطالعه در مورد صنایع مختلف نظیر زغال سنگ، ذوب آهن و تولید فلزات می‌پردازند. یک موزه طبیعی، یک رستوران بزرگ، یک موزه گل و یک کتابخانه نیز امکانات اطراف باغ گل‌های تائی‌یوان را تکمیل کرده است.

    نکته جالب توجه در مورد باغ گل‌های توئی‌یوان این‌که اصول پایداری به طور کامل در طراحی این باغ پیاده شده است به طوری که انرژی پاک نیروی آن را تأمین می‌کند، در مقابل گرما از حفاظت کامل برخوردار است و انتشار کربن از آن در سطح بسیار پایینی قرار دارد.

    باغ‌های گل جهان با بهترین سبک‌های معماری

    باغ کیو و موزه معماری لندن

    باغ کیو در لندن، پایتخت انگلستان به عنوان بزرگ‌ترین گلخانه سبز سراسر دنیا شناخته شده و به همین دلیل به شهرت جهانی دست یافته است. معماران در ایجاد این باغ زیبا از شیشه به عنوان ماده اصلی استفاده کرده‌اند، ضمن این‌که قرار است هفت خانه درختی در آن احداث شود که به واسطه معماری‌های اعجاب‌انگیز خود، از آوریل تا اکتبر سال ۲۰۲۳ به عنوان مهم‌ترین نمایشگاه‌های باغ عمل خواهد کرد. در طراحی این خانه‌های درختی زیبا قرار است اصول پایداری به طور کامل پیاده و از مواد تجدیدپذیر برای احداث آن‌ها بهره گرفته شود.

    باغ‌های گل جهان با بهترین سبک‌های معماری

    سه سازه باغ گل‌های لندن با پنل‌های شیشه‌ای پوشیده شده و ساختمان مرکزی به عنوان قدیمی‌ترین آن‌ها شناخته شده است. این باغ‌ها در حال حاضر میزبان بیش از ۱۵۰۰ گونه گیاه است که تعداد آن‌ها در مجموع به ۱۰ هزار مورد می‌رسد. علاوه بر این، درختان زیادی در این سه سازه در حال پرورش است که ارتفاع بلندترین آن‌ها در هنگام رسیدن بیش از ۳۰ متر خواهد بود.

     

    باغ‌های گل جهان با بهترین سبک‌های معماری

    ایمنا



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *