پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵:۱۵ قبل از ظهر
  • کد خبر 13353
  • بافت‌های تاریخی مانع توسعه شهرها نیستند
    بافت‌های تاریخی مانع توسعه شهرها نیستند

    بافت‌های تاریخی مانع توسعه شهرها نیستند

    محمدرضا کارگر شب گذشته در آیین اختتامیه برنامه‌های گرامیداشت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی در استان گلستان، اظهار کرد: میراث فرهنگی یکی از موضوعات دارای اهمیت است و منظور از میراث فرهنگی تاریخ، ریشه‌ها، هویت و گذشته ماست.

    وی بیان کرد: فرهنگ، تاریخ و تمدن می‌تواند بر دیپلماسی و در عرصه‌های مختلف سیاست خارجه تأثیرگذار باشد. میراث فرهنگی هر منطقه زمینه‌ساز وحدت، غرور ملی، امیدآفرینی، هویت و … است.

    کارگر تصریح کرد: تنوع اقوامی که در استان گلستان شاهد هستیم در عین گوناگونی، وحدت‌آفرین است؛ تنوع اقوام در فرهنگ و تمدن ایران موجب وحدت و همچنین موجب قدرت آفرینی است.

    میرمحمد غراوی_ معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان نیز در این مراسم گفت: آثار کشف شده از کاوش‌های باستان‌شناسی در شهر تاریخی استرآباد میراث کهن یک ملت است که از صدها سال پیش به ما ارث رسیده و در آن هویت و تاریخ منطقه نهفته است.

    وی بیان کرد: در سند توسعه استان گلستان به دو بخش کشاورزی و گردشگری به‌عنوان دو محور اصلی توسعه استان تأکید شده است. گردشگری تنها جاذبه‌های طبیعی و طبیعت‌گردی نیست و امروزه بسیاری از گردشگران به تاریخ، هویت و آداب‌ورسوم مناطق مختلف علاقه‌مند هستند.

    غراوی گفت: موزه‌ها تاریخ، سنت‌ها، آداب‌ورسوم، ارزش‌های فرهنگی و هویتی مناطق مختلف را به گردشگران و علاقه‌مندان عرضه می‌کند.

    معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان خاطرنشان کرد: در ۴۰ سال گذشته نتوانستیم در استان گلستان موزه منطقه‌ای فاخری داشته باشیم تا بتوانیم آثار تاریخی کاوش شده در سطح استان را در آن به معرض نمایش قرار دهیم. امیدواریم وزارت میراث فرهنگی اجرای پروژه موزه بزرگ گنبدکاووس را تسریع بخشد تا این امکان در استان فراهم آید.

    احمد تجری_ مدیرکل میراث فرهنگی گلستان نیز در این مراسم گفت: گلستان از پیشینه تاریخی شاخص و ارزشمندی برخوردار است و در جای‌جای این استان ظرفیت‌های غنی تاریخی را شاهد هستیم که می‌طلبد به حوزه میراث فرهنگی استان نگاهی متفاوت داشت.

    وی بیان کرد: یکی از شاخص‌های توسعه پایدار بحث فرهنگ و پرداخت به مباحث فرهنگی است و در مباحث فرهنگی باید به هویت و پیشینه فرهنگی توجه ویژه کرد. پیشینه فرهنگی ما در موزه‌ها نمود دارد و در این اماکن پکیجی از هویت، آداب‌ورسوم، هنر معماری و… گردهم آمده است.

    مدیرکل میراث فرهنگی گلستان خاطرنشان کرد: ثبت جهانی دیوار بزرگ گرگان به‌عنوان طولانی‌ترین اثر تاریخی کشور، سال‌های سال مورد انتظار و دغدغه مردم استان و فعالان میراث فرهنگی بود که با همتی که در استان شکل گرفت و توجه وزارت میراث فرهنگی و ابلاغ اعتبار، تدوین پرونده ثبت جهانی این اثر سرعت گرفت و امیدواریم تا شهریورماه سال جاری این پرونده تهیه شود.

    تجری گفت: به دلیل وسعت و تعداد ابنیه تاریخی ارزشمند در شهر تاریخی استرآباد، اعتبارات دولتی پاسخگوی حفظ، احیا و مرمت این بافت ارزشمند نیست.

    ایسنا



    مطلب پیشنهادی

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان البرز از انتخاب شهر کرج به عنوان ۱۰ شهر برتر در زمینه عملکرد کلی نوسازی مسکن در سطح کشور خبر داد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *