جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۶:۰۸ بعد از ظهر
  • کد خبر 6801
  • بافت های آسیب زایی که موجب بروز ناهنجاری های اجتماعی می شود
    بافت های آسیب زایی که موجب بروز ناهنجاری های اجتماعی می شود

    بافت های آسیب زایی که موجب بروز ناهنجاری های اجتماعی می شود

    فرزاد مومنی اظهار کرد: بافت‌های شهری به سه دسته بافت‌های غیر رسمی یا سکونتگاه های غیر رسمی، بافت‌های حاشیه‌ای، بافت‌های فرسوده، بافت تاریخی و بافت نوساز تقسیم می‌شود.

    وی با بیان اینکه محدوده شهر یک محدوده مشخص و قانونی است، افزود: چنانچه ساخت و سازها بدون مجوز و پروانه شهرداری شبانه در خارج از حریم شهرها انجام شود، سکونتگاه‌های غیر رسمی در حاشیه شهرها به وجود می‌آید.

    این کارشناس شهرسازی عنوان کرد: نبود نظارت کافی در گذشته‌ موجب شده تا تعداد سکونتگاه‌های غیر رسمی به سرعت افزایش پیدا کند، اما خوشبختانه امروز نظارت بر ساخت و سازهای خارج از محدوده و حریم قانونی شهر با دقت بیشتری پیگیری می‌شود.

    مومنی تصریح کرد: این سکونتگاه‌ها در زمین‌های کشاورزی که بیشتر در حاشیه شهر قرار داشتند، شبانه و توسط مهاجران افغان ساخته شده و عملا این سکونتگاه‌های غیر رسمی را وارد محدوده قانونی شهر کرده است.

    وی ادامه داد: این سکونتگاه‌ها به تدریج و همزمان با توسعه افقی وارد محدوده قانونی شهر شده و معضلاتی را برای زیرساخت‌های شهری، شهروندان و مدیریت شهری به وجود آورده است.

    این کارشناس شهرسازی گفت: ساکنان این مناطق عمدتا افرادی با مشکلات اقتصادی هستند، این افراد بدون مجوز و هماهنگی و در حاشیه شهر اقدام به ساخت و سازهای غیر استاندارد کرده‌ و سکونتگاه‌های غیر رسمی را در نقطه‌ کور حوزه نظارتی مدیریت شهر ایجاد کرده‌اند.

    مومنی تاکید کرد:  نقطه کور حوزه نظارتی شهر معمولا ازنظر کالبدی و اجتماعی فضایی ناامن است و خانواده‌های ساکن در این مکان‌ها در معرض انواع آسیب‎های اجتماعی قرار دارند.

    وی با اشاره به فراگیر بودن فقر در این مناطق، خاطر نشان کرد: ساکنان مناطق حاشیه‌ای به دلیل ناتوانی‌ اقتصادی توان رسیدگی به کودکان خود را ندارند و فرزندان آنان در معرض آسیب‌های روحی و جسمی هستند که آینده آنان و جامعه شهری را تهدید می‌کند.

    این کارشناس شهرسازی افزود: تنها رسالت مدیران و جامعه شهری پس از شکل‌گیری این سکونتگاه‌ها، حمایت روانی و اجتماعی از ساکنان این مناطق است، تشکیل سازمان‌های مردم نهاد به منظور شناسایی ساکنان این مناطق و فراهم آوردن شرایط اشتغال برای سرپرستان خانواده‌ها تا حد زیادی به کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی و از بین رفتن روح، روان و آینده کودکان مناطق حاشیه‌ای کمک می‌کند.

    مومنی تاکید کرد: در صورتی که مدیریت شهر به مسائل کالبدی و اجتماعی بافت‌های حاشیه‌ای توجه کافی نداشته باشد وضعیت ساکنان این مناطق هر روز بدتر می‌شود و این سکونتگاه‌ها به مراکز ترویج فساد، فحشا و ناهنجاری‌های اجتماعی تبدیل می‌شود، در حال حاضر نیز بافت‌های حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیر رسمی ریشه بسیاری از این ناهنجاری‌ها است و موجب گسترش ناامنی و فساد در تمامی مناطق شهر می‌‎شود.

    ایمنا



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *