چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵:۰۸ قبل از ظهر
  • کد خبر 5159
  • بانک اطلاعات مدیریت شهری کشور اتریش
    بانک اطلاعات مدیریت شهری کشور اتریش

    بانک اطلاعات مدیریت شهری کشور اتریش

     

    AWT IMAGE    AWT IMAGE    AWT IMAGE     AWT IMAGE    AWT IMAGE

     

    AWT IMAGE     AWT IMAGE     AWT IMAGE     AWT IMAGE     AWT IMAGE

     

    AWT IMAGE     AWT IMAGE     AWT IMAGE

      

        بخش اول- مشخصات آماری

    اتریش (به آلمانی Österreich) یکی از کشورهای اروپای غربی است و پایتخت آن وین می‌باشد. این کشور، از شمال با آلمان و جمهوری چک، از شرق با اسلوواکی و مجارستان، از جنوب با ایتالیا و اسلوونی و از غرب با سوئیس و لیختنشتاین، هم‌مرز است. جمهوری اتریش (Republic of Austria) کشوری است واقع در مرکز اروپا، جنوب‌شرق آلمان، شمال ایتالیا و جنوب جمهوری چک. پایتخت کشور اتریش، شهر وین (Vienna) با ۱ میلیون و ۵۲۳ هزار نفر می‌باشد. مساحت اتریش ۸۳.۸۷۰ کیلومترمربع و جمعیت آن ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر می‌باشد. از مهم‌ترین شهرهای اتریش می‌توان به گراتس ۲۲۷ هزار نفر، لینتس ۱۸۴ هزار نفر، سالزبورگ ۱۴۳ هزار نفر و اینسبروک ۱۱۴ هزار نفر اشاره کرد. اتریش، کشوری کوهستانی و نسبتاً سرد می‌باشد؛ به طوری که ۷۵ درصد این کشور را رشته‌کوه آلپ فرا گرفته است. اتریش دارای یخچال‌های طبیعی زیادی نیز هست. بلندترین قله رشته‌کوه‌های آلپ در اتریش، گراسگلوکنر (Grossglockner) با ۳۷۹۸ متر ارتفاع می‌باشد. جنگل، بیش از ۴۰ درصد خاک اتریش را در بر گرفته است، پوشش جنگلی در نواحی کوهستانی عمدتاً درختان سوزنی برگ از قبیل کاج می‌باشد. کشور اتریش بر اساس روایات تاریخی، در دوران ما قبل تاریخ نیز منطقه‌ای آباد بوده است، بیشتر مناطق مرکزی اروپا و به ویژه اتریش کنونی، شامل تعداد زیادی از اقوام گوناگون تحت حکومت امپراطوری روم بوده است .

    AWT IMAGE

     

    اتریش در یک نگاه

    نام رسمی

    جمهوری اتریش  (Republic Osterreich)

    عضو

    سازمان ملل متحد، اتحادیه بازرگانی آزاد اروپا، سازمان همکاری اقتصاد و توسعه، کنفرانس امنیت و همکاری در اروپا، شورای اروپا

    حکومت

    جمهوری فدرال

    مساحت

    ۸۳۸۷۰ کیلومترمربع

    خط ساحلی

    خط ساحلی ندارد

    مختصات جغرافیایی

    ۴۷ درجه و ۲۰ دقیقه شمالی و۱۳ درجه و ۲۰دقیقه شرقی

    جمعیت

    ۸۱۶۹۹۲۹ نفر

    رشد سالانه جمعیت

    ۰/۱ درصد

    پایتخت

    وین

    شهرهای عمده

    لینتس، گراتس، زالتسبورگ، اینسبروک،لاگن فورت، ویلاش ، ولس، سانکت پولتن ، دورن بیرن

    زبان

    آلمانی (رسمی؛ ۹۶ درصد)

    مذهب

    کاتولیک رومی، پروتستان

    امید طول عمر

    ۷۳/۹ سال

     

        بخش دوم- مناطق شهری

    تاریخ به هر یک از ایالت‌های اتریش، ویژگی‌های خاص قومی، اقتصادی و فرهنگی داده است که البته وضعیت اقلیمی گوناگون این کشور در ایجاد آن، نقشی مؤثر داشته است. تفاوت آب و هوا و وضعیت نشو و نمای نباتات سبب ایجاد تفاوت در شیوه زندگی، آداب و رسوم، خوراک و پوشاک مردم می‌شود که در این گونه‌گونی به وضوح در سراسر خاک اتریش به‌چشم می‌خورد. مهم‌ترین شهرهای اتریش از نظر اقتصادی، سیاسی و فرهنگی عبارتند از: وین (Vienna)، سالتسبورگ (Salzburg)، اینزبروک (Innsbruck)، لینز (Lins) و گراتس (Graz).

    اتریش که یک جمهوری فدرال است، ۹ ایالت را دربرمی‌گیرد. هر کدام از ایالت‌ها توسط یک حکومت ایالتی اداره می‌شود و در رأس آن‌ها شخص رئیس‌جمهور فدرال قرار دارد که مدت هر دوره ریاست جمهوری شش سال است. این کشور از سال ۱۹۹۵ به عضویت اتحادیه اروپا (EU) در آمد.

    ۱. ایالت بورگن‌لاند (Burgenland) مرکز ایالت Eisenstadt
    ۲.  ایالت اتریش پایین (Lower Austria) مرکز ایالت  St.Polten
    ۳. ایالت وین (Vienna) مرکز ایالت  Wien
    ۴. ایالت کرنتن (Carinthia) مرکز ایالت Klagenfurt
    ۵. ایالت اشتایرمارک (Styria) مرکز ایالت Graz                                                       AWT IMAGE
    ۶. ایالت اتریش بالا (Upper Austria) مرکز ایالت Linz
    ۷. ایالت سالزبورگ (Salzburg) مرکز ایالت Salzburg
    ۸. ایالت تیرول (Tyrol) مرکز ایالت Innsbruck
    ۹. ایالت فورآرلبرگ (Vorarlberg) مرکز ایالت  Bregenz

     

    بخش سوم- منابع اقتصادی

    اتریش، دوازدهمین کشور ثروتمند جهان بر پایه سرانه تولید ناخالص داخلی است. تا دهه ۱۹۸۰ بسیاری از صنایع بزرگ اتریش ملی شدند. با این حال در سال‌های اخیر، خصوصی‌سازی باعث کاهش بخش دولتی در سطحی قابل مقایسه با دیگر اقتصادهای اروپایی شده است. گردشگری بین‌المللی مهم‌ترین بخش اقتصاد ملی اتریش است. اتریش با وجود این که حدود ۹۰ درصد از نیاز غذایی‌اش را خود تولید می‌کند، فقط ۸ درصد نیروی کار را در بخش کشاورزی دارد. زمین قابل کشت شرق کشور دارای خاک حاصلخیزی است که محصول خوبی از غلات و انگور تولید می‌کند. تولید لبنیات در مراتع شرق و کوه‌های آلپ اقلام صادراتی مهمی را تشکیل می‌دهد. تکیه‌گاه اصلی اقتصاد صنایع تولیدی می‌دهد. تکیه‌گاه اصلی اقتصاد، صنایع تولیدی است که شامل ماشین‌آلات و لوازم ترابری، محصولات آهن و فولاد، فرآورده‌های نفتی، سیمان و کاغذ است. منابع طبیعی، متشکل است از سنگ‌آهن و منیزیت و همچنین امکان بالقوه تولید نیروی هیدروالکتریک و مهم‌ترین جنگل‌های اروپای مرکزی نیز در اتریش واقع می‌باشد. کوه‌های آلپ هم در تابستان و هم در زمستان بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند و توریسم، سهم مهمی از درآمد ارز خارجی را به خود اختصاص می‌دهد. اتریش به حفظ روابط اقتصادی با کشورهای اروپای مرکزی که زمانی جزو امپراتوری هاپسبورگ بودند می‌پردازند.

    بخش چهارم- برنامه‌ریزی شهری

    قوانین برنامه‌ریزی شهری در ایالت‌های مختلف اتریش، در قالب‌های متفاوتی تعریف می‌شود. لیکن مفهوم آن‌ها با هم یکی است. غیر از قوانینی که به حکومت مرکزی مربوط هستند، کلیه مسئولان اتریشی (دولت فدرال، ایالت و جامعه محلی) می‌بایست به طور هماهنگ با هم عمل کنند. در چنین حالتی، برنامه‌ریزی منطقه‌ای گاه به‌عنوان مجموعه‌ای از برنامه‌ریزی فضایی در نظر گرفته می‌شود که خود برنامه‌ریزی‌های بخشی را نیز شامل می‌گردد. طبق اصل ۱۱ قانون اساسی فدرال اتریش، هر اقدامی در قانون اساسی به صراحت در زمره تکالیف دولت فدرال نیامده و بخشی از وظایف ایالت‌ها محسوب می‌گردد، در مقابل آمایش سرزمین از جمله وظایف ایالت‌هاست و دولت فدرال صلاحیت برنامه‌ریزی جامع فضای شهری را ندارد. با این حال مسئولیت فرودگاه‌ها، حمل‌ونقل ریلی، جاده‌های بین منطقه‌ای، آزادراه‌ها و جاده‌های فدرال و حفظ بناهای با ارزش معماری در زمره مسئولیت‌های دولت فدرال است. از این رو هر دو (دولت فدرال و ایالت‌ها) در واقع به نوعی در برنامه‌ریزی فضایی شهری مشارکت دارند و این همکاری میان مسئولان ایالتی و دولت فدرال ضروری است.

    سناریوهای آمایش سرزمین (برنامه‌ریزی فضایی) اتریش تا سال ۲۰۳۰

    چهار سناریو ممکن

    • سناریو رشدAlles Wachstum
    • سناریو امنیت Alles Sicherheit
    • سناریو رقابتAlles Wettbewerb
    • سناریو ریسک Alles Risiko

     

    AWT IMAGE

     

    سناریوهای موضوعی یکپارچه با کمک تحلیل تعادل Konsistenzanalyse تدوین شده‌اند. در این میان، طرح این سؤال که آیا تک‌تک سناریوهای موضوعی تا اندازه‌ای در داخل خود متعادل‌اند و حتی چه سناریوهای موضوعی خاص با دیگر سناریو‌ها با ثبات و دارای تعادل هستند و کلاً چه میزان احتمال آن دارد که این سناریوها همزمان ظهور کنند، مورد توجه و مطالعه است.

    در کنار تحلیل تعادل، روش تحلیل فاکتورهای تأثیرگذار نیز انجام گرفته است. این دو تحلیل کاملاً مجزا انجام گرفته است؛ زیرا رابطه تأثیرات بر اساس هر نوع توسعه در آینده، بسیار قابل تغییر خواهد بود. بر اساس هر نوع توسعه در آینده، می‌توانند پارامترهای ذکر شده تأثیرپذیر و هم‌زمان تأثیرگذار باشند، البته این امر الزامی نیست. برای مثال، انرژی به‌عنوان یک پارامتر تأثیرگذار قوی شناخته می‌شود، در شرایطی که نفت قیمت ارزان داشته باشد و انباشته شده باشد، تأثیرگذاری اندکی به نسبت قیمت بالای نفت و کمبود آن دارد. تحلیل پارامترهای تأثیرگذار می‌تواند با یک جدول نمایش داده شود. در این جدول هر پارامتر با ۸ پارامتر دیگر تلاقی می‌کند. برای مثال چه تأثیری پارامتر انرژی بر روی اقتصاد دارد و یا بر روی رفت‌وآمد و غیره. در این میان، ارزش‌گذاری بر اساس امتیازدهی به صورت زیر انجام گرفته است:

    دسته‌بندی پارامترها با روش تحلیل تأثیرگذار

    به طور کلی پارامترها در اینجا به سه دسته تقسیم می‌شوند:

    • پارامترهای اقتصاد و انرژی می‌توانند بر روی بقیه پارامترها بسیار تأثیرگذار باشند ولی خود، بسیار محدود تأثیرپذیر هستند. تغییرات در این دو پارامتر تمام سیستم را تحت تأثیر قرار می‌دهد. سیاست‌گذاری در این دو پارامتر بسیار توصیه می‌شود.
    • پارامترهای اقتصاد و رفت‌وآمد و چارچوب‌های نهادی نیز می‌توانند بر روی بقیه پارامترها بسیار تأثیرگذار باشند و همچنین با همین شدت تأثیرپذیر باشند. سیاست‌گذاری در این پارامترها نیز بسیار توصیه می‌شوند.

        به طور اخص پارامتر محیط‌زیست، جنگل و کشاورزی و گردشگری، تأثیرات محدودی بر روی سیستم دارند و بیشتر تأثیرپذیر هستند. 

       

    بخش پنجم- رشد و توسعه شهری

    مسئولیت تهیه برنامه آمایش سرزمین در اتریش، به طور مرکب به عهده دولت فدرال مرکزی، ۹ لند یا ایالت‌ها و ۲۳۵۱ شهرداری یا کمون‌ها است. حدود اختیارات هر یک از ارگان‌های بالا در قانون اساسی مشخص شده است. در چارچوب این قانون، ایالت‌ها موارد قانونی برنامه‌ریزی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را مشخص می‌نمایند و شهرداری‌ها در حیطه خود برنامه‌ریزی منطقه‌ای را تدوین می‌کنند.

    در دهه شصت قرن بیستم میلادی اهمیت پرداختن به آمایش سرزمین در اتریش از سوی هر سه نهاد بالا شناخته شد و همین امر در سال ۱۹۷۱ به تشکیل نهاد جدیدی به نام کنفرانس آمایش سرزمین اتریش منجر شد. وظیفه نهاد جدید تهیه پیش طرح آمایش سرزمین اتریش قلمداد شد که با ده سال تأخیر در سال ۱۹۸۱ اولین ویرایش آن تدوین گشت. در سال ۱۹۹۱ ویرایش دوم آمایش سرزمین اتریش توسط نهاد «اوروک»[۱] نوشته شد.

    اروک در ۲۵ فوریه ۱۹۷۱ تأسیس شد. وظایف اصلی این نهاد عبارتند از: تهیه پیش‌طرح‌های آمایش سرزمین اتریش، تهیه برنامه مدیریت سازمان فضایی کشور به‌خصوص در هم‌آهنگی‌های افقی، تهیه برنامه‌ریزی فضای شهری و منطقه‌ای و به‌خصوص پیش‌بینی‌های آینده و آینده‌نگری.

    مسئولان شهرسازی شهرداری وین، پایتخت اتریش، در حال اجرای شیوه ساخت‌وساز سبز که بخشی از پروژه خانه‌سازی‌ بادوام در اروپا به‌شمار می‌آید، هستنددر این شهر که یکی از پروژه‌های پایلوت تحقیقات ساخت‌وساز سبز اتحادیه اروپا در آن اجرا می‌شود، سعی شده تا طرح اولیه‌ای از شهرهای آینده به شیوه‌ای کاملاً منحصر به‌ فرد ارائه شودشهرداری وین در تعریف فرایندهای جدید ساخت‌وساز خود سعی کرده است جنبه توسعه شهری را با توجه به محدودیت‌های زمانی و سرعت رشد تکنولوژی و فناوری در زندگی امروز، به‌عنوان یک اولویت مدنظر قرار دهد. کارشناسان ساخت‌وساز و توسعه شهری شهرداری وین و متخصصان محیط‌زیست در این فرایند به مواردی همچون تغییرات آب و هوایی، انتشار دی‌اکسیدکربن و استفاده بهینه از زمین توجه خاص دارند. به‌طوری که مدل ساخت‌وساز سبز خود را با موضوع «متابولیسم شهری» اجرایی کرده‌انددر این پروژه (متابولیسم شهری) که زیر‌نظر «کریستوف شرمر»، هماهنگ‌کننده طرح متابولیسم شهری موسوم به «SUME» اجرا می‌شود، سعی شده تا از حاشیه شهر به‌دلیل تراکم پایین و فاصله کمی که با مناطق مسکونی دارند، به‌عنوان فضایی با پتانسیل تبدیل شدن به شهرک‌های حومه‌ای استفاده شود.

    بر اساس نتایج به‌دست آمده از تحلیل‌های کارشناسی، شهر وین در ۴۰ سال آینده از نظر فضای شهری با به‌کارگیری ۱۰۰کیلومتر مربع از زمین، ۵۴درصد رشد خواهد کرد. با توجه به چنین دستاوردی و با رویکرد طراحی دقیق و استادانه و به‌کارگیری اصول ساخت‌وساز سبز، هزینه این میزان رشد تا ۸۰ درصد کاهش خواهد یافت. مسئولان بخش ساخت‌و‌ساز شهرداری وین در پروژه‌ توسعه شهری خود، سه رویکرد جداگانه را مد نظر قرار داده‌اند:

    1. برنامه‌ریزی حمل‌ونقل
    2. مصرف بهینه انرژی
    3. توجه به اصول کیفی مانند طراحی و معماری

    در این پروژه سعی شده است تا به چگونگی تأثیر این سه رویکرد در توسعه آتی شهرها و ترکیب آنها با یکدیگر و به‌طور خاص متابولیسم شهری توجه خاص شود. در آن بخش از تحقیقات پژوهشگران که مربوط به متابولیسم شهری می‌شود، نکات مهمی مشخص شده که بر مبنای آن می‌توان گفت، اقدامات سنجیده و معقول در ساخت‌وساز و توسعه شهرها می‌تواند تأثیرات زیست‌محیطی چشمگیر و مثبتی به‌دنبال داشته باشد.

    کنترل رفت‌وآمد، بهبود متابولیسم

    یکی از موارد درخور توجه در چنین توسعه‌ای ایجاد شرایطی خاص برای کنترل رفت‌وآمدهای زائد است. حذف رفت‌وآمدهای بی‌مورد و تعریف امکانات لازم برای ساکنان این مناطق کمک می‌کند تا به مقدار قابل‌توجهی از میزان استفاده از خودروی شخصی و حتی سیستم حمل‌ونقل عمومی کاسته شود. تحقق چنین پیش‌بینی‌‌ای سبب خواهد شد انرژی کمتری استفاده، گاز دی‌اکسید‌کربن کمتری منتشر و جلوی گسترش افقی شهر نیز گرفته شود.

    مشارکت فراقاره‌ای

    پروژه متابولیسم شهری بلندمدت برای اروپا با مشارکت چندین مؤسسه‌ تحقیقاتی از ۹ کشور اروپایی، آسیایی و آمریکایی و تعدادی از شهرداری‌های شهرهای پایلوت، با هدف ارائه مدلی مناسب برای طراحی شهرهای آینده در حال اجراست. بخش عمده تحقیقات علمی این پروژه بر کاهش مصرف و کم‌کردن آلودگی هوا و کره زمین در کنار ارتقای سطح آگاهی زیست‌محیطی مردم، استوار است. در حقیقت این تحقیقات، در راستای دستیابی به نتایج بهتر، موارد سازگار و قابل انطباق‌تر انجام شده است تا به این ترتیب سطح زندگی شهرنشینی بهبود یابد.

    بخش ششم- مدیریت شهری

    وظایف شهرداری‌ها در جهان در چند دهه اخیر روندی فزاینده داشته است و شهرداری‌ها به‌عنوان نهادهای مدنی، عمومی و محلی دایماً وظایف بیشتری را بر عهده می‌گیرند. نکته جالب توجه این است که این روند در اکثر کشورها، فارغ از شیوه حکومتی‌شان قابل مشاهده است. بر این اساس، شهرداری‌ها در اتریش به ارائه خدمات شهری، نگهداری آثار باستانی، برنامه‌ریزی ترافیک، حفاظت از محیط‌زیست، ایجاد مدرسه‌های ابتدایی و اداره امور مربوطه به مسائل راهنمایی و رانندگی و انتظامی می‌پردازند.

    در کل می‌توان از جمله مهم‌ترین موارد عملکردی شهرداری‌ها در وین به موارد زیر اشاره نمود:

    • مدیریت شهری، یک فرایند یکپارچه است که در آن علوم (انسانی و تجربی)، فناوری و اقتصاد با هم در آمیخته‌اند.
    • شهرداری از دو بازوی علمی (AIT) و اجرایی شرکت (weinholding) بر خوردار است.
    • مؤسسه (AIT) در سه لایه تدوین استراتژی، برنامه‌ریزی توسعه و برنامه‌ریزی اجرایی و پایش شهرداری را تغذیه فکری می‌کند.
    • شرکت هلدینگ (weinholding) که وظیفه راهبری بیش از ۱۰۰ شرکت را بر عهده دارد، در پنج محور اصلی خدمات شهری را به نحوی که منافع اجتماعی به شکل اقتصادی تأمین شود، مدیریت می‌کند. پنج محور عبارتند از:
    1. مدیریت ساختمان‌ها
    2.  مدیریت خدمات فرهنگی
    3.  مدیریت تدارکات و حمل‌ونقل
    4.  مدیریت خدمات زیست‌محیطی
    5.  مدیریت رسانه‌ای

    این شرکت، سالانه میلیون یورو در آمد داشته و از این میزان میلیون یورو در راستای ارتقای کیفیت زندگی شهری وین سرمایه‌گذاری می‌کند.

       

    بخش هفتم- نظام مالی مدیریت شهری

    بودجه‌های نهادها و حکومت‌های محلی، از دو بخش جاری و سرمایه‌ای تشکیل می‌شوند. محل تأمین بودجه‌های جاری، درآمدهای جاری و محل تأمین بودجه سرمایه‌ای، درآمدهای سرمایه‌ای هستند که از محل کمک‌های بلاعوض سرمایه‌گذاری از جانب دولت و نیز عواید حاصل از فروش تأمین شده است (رعایت اصل تفکیک منابع) درآمدهای مالیاتی هم منبع درآمدی برای شهرداری‌ها هستند. درآمد شهرداری‌ها در اتریش از محل کمک‌های بلاعوض، فروش خدمات، خالص قرض استقراض، تسهیلات بانکی و در مواردی از منابع دیگر تأمین می‌شود.

    عوارض محلی بر درآمد شخص یکایک شهروندان اتریشی که در محدود شهرداری زندگی می‌کنند، بر اساس درصدی که به تصویب انجمن شهر می‌رسد نیز از جمله دیگر منابع مالی مدیریت شهری در اتریش می‌باشد.

    بخش هشتم- نوآوری‌های شهری

    کشور اتریش با داشتن پتانسیل‌های بالا در نوآوری جزء ملل برتر در زمینه فناوری‌های (دیجیتال) شهرهای هوشمند است. اما سنگ‌بنای اصلی در راه رسیدن به شهر هوشمند، همکاری است: بین مؤسسات تحقیقاتی، ملت و دولت و همچنین بین دیدگاه‌های مختلف در مبحث شهر هوشمند. شرکت‌های اتریشی به لطف موفقیت‌ها و مورد اطمینان بودن خود در عرصه پیشگامی در تولید محصولات خلاقانه و خدمات از شهرت بسیار خوبی برخوردار هستند. فعالیت بیش از ۱۶۰ شرکت اتریشی فعال در بخش‌های «پویایی هوشمند»، «انرژی و فناوری محیط‌زیست هوشمند»، «زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات هوشمند» و «امنیت» خود موید این واقعیت است.

    بنا بر عقیده بوید کوهن، نوآوری و ثبات از مهم‌ترین معیارهای تعیین یک شهر هوشمند هستند. همچنین استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای مدیریت بهینه منابع نیز از دیگر فاکتورهای برجسته در این رده‌بندی هستند. در خصوص شهر وین، عوامل دیگری همچون سطح رفاه و دارا بودن کمترین میزان تأثیرات مخرب بر محیط‌زیست از عوامل تعیین‌کننده به حساب آمده‌اند. شهر وین با جمعیتی بالغ بر ۱/۷ میلیون نفر یکی از مثال‌های جهانی برای نوآوری در زندگی شهری محسوب می‌شود.

    بوید کوهن در مجله Fastco Exist اولین رتبه‌بندی مربوط به ۱۰ شهر هوشمند جهان را بر اساس معیارهایی همچون نوآوری و ثبات منتشر کرد که در کمال شگفتی پایتخت اتریش رتبه نخست این فهرست را از آن خود کرد. کوهن پس از تحقیقات گسترده‌ای که سال گذشته پیرامون نوآوری شهرهای هوشمند در سراسر جهان انجام داد توانست برای اولین بار به رتبه‌بندی شهرهای هوشمند در سطح جهان دست یابد. بنا بر عقده کوهن، نوآوری و ثبات از مهم‌ترین معیارهای تعیین یک شهر هوشمند هستند. همچنین استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای مدیریت بهینه منابع نیز از دیگر فاکتورهای برجسته در این رده‌بندی به شمار می‌روند. انتخاب وین به‌عنوان هوشمندترین شهر جهان اندکی غیرقابل‌باور به نظر می‌رسد؛ زیرا نام این شهر معمولاً در فهرست هوشمندترین شهرها به چشم نمی‌خورد. با وجود این وین تنها شهر جهان محسوب می‌شود که در تمام معیارهای در نظر گرفته شده امتیاز کامل را کسب کرده است. شهر نوآورانه، بهره‌مندی کامل از فناوری‌های سبز، بالا بودن کیفیت زندگی و ارائه خدمات دولت الکترونیک وین در فهرست شهرهای هوشمند جهان بسیار متمایز خودنمایی می‌کند و فرمانداری آن طرح‌هایی در دست دارد که پیش‌بینی شده است با اجرای آنها موقعیت وین به عنوان هوشمندترین شهر جهان تا سال ۲۰۵۰ میلادی حفظ شود.

    از جمله این طرح‌ها می‌توان به Smart Energy Vision ۲۰۵۰،Roadmap ۲۰۲۰  و Action Plan ۲۰۱۲-۲۰۱۵  اشاره کرد. مدیران و برنامه‌ریزان شهر هوشمند وین مذاکرات گسترده‌ای را با سهام‌داران و صاحبان صنایع بزرگ آغاز کرده‌اند تا از این طریق بتوانند نسل جدید ساختمان‌های هوشمند با درصد آلایندگی صفر بسازند، سیستم حمل‌ونقل عمومی را هوشمند کنند و آخرین فناوری‌های اروپا برای شهرهای هوشمند را به کار گیرند. در تحقیقی دیگری در جدیدترین رده‌بندی آژانس استرالیایی thinkknow۲، شهر وین به عنوان نوآورترین شهر اروپا معرفی می‌شود. در رده‌بندی جهانی تنها شهرهای بوستون و نیویورک قبل از وین قرار دارند. آژانس نوآوری استرالیایی ۲thinkknow  هر ساله اطلاعات ۱۵۴۰ شهر را به طور جهانی مقایسه کرده و از میان آنها در نهایت ۴۴۵ شهر را در رتبه‌بندی نهایی قرار داده و فهرستی از نوآورترین شهرهای جهان “Innovation Cities Global Index” تهیه می‌کند. در مجموع ۳۱ حوزه و ۱۶۲ شاخص ارزیابی می‌شوند. عواملی مانند دارایی‌های فرهنگی، بازارهای شبکه و زیرساخت‌های انسانی مثل تحرک، تحصیلات و فن‌آوری، اساس تجزیه‌وتحلیل را تشکیل می‌دهند. هدف این ارزیابی، انتخاب شهرهایی است که بهترین شرایط را برای اجرای موفقیت‌آمیز ایده‌های جدید در نوآوری منطقه‌ای یا بین‌المللی دارا هستند. در فهرست رده‌بندی ۲۰۱۲ شهر وین پس از بوستون و نیویورک در جایگاه سوم قرار گرفته است و توانسته در مقایسه با سال ۲۰۱۱ به دو رده بالاتر صعود کند. طبق این مطالعه، شهر وین به عنوان نوآورترین شهر اروپا معرفی شده است که شهرهای پاریس، مونیخ و لندن با فاصله کمی پس از آن قرار دارند.

    بخش نهم- کیفیت زندگی شهری

    مؤسسه رتبه‌بندی و تحقیقاتی مرکر (Mercer) شهر اروپایی «وین» را برای چهارمین سال متوالی به عنوان یکی از شهرهای جهان با بالاترین سطح کیفیت زندگی معرفی کرد. به گزارش بازار خبر، شهر اروپایی وین (Vienna)  برای چهارمین سال متوالی به عنوان یکی از شهرهای جهان با بالاترین سطح کیفیت زندگی معرفی شد. مؤسسه رتبه‌بندی و تحقیقاتی مرکر (Mercer) با بررسی خصوصیات متمایزی همچون ثبات سیاسی،‌ افزایش استانداردهای زندگی و زیرساخت‌های شهری،‌ وین پایتخت اتریش را به عنوان بهترین شهر جهان با بالاترین سطح کیفیت زندگی معرفی کرد. این مؤسسه هرساله با ارزیایی ۳۹ شاخص به رتبه‌بندی شهرهای جهان می‌پردازد. فاکتورهای زیست محیطی، اقتصادی، سیاسی، بهداشت، اجتماعی، امنیتی‌، آموزش و پرورش، حمل‌و‌نقل، مسکن و دیگر خدمات شهری مهمترین معیارهای مورد ارزیابی این مؤسسه هستند.

    به عبارت کلی‌تر، کشور اتریش با دارا بودن عناصری همچون کیفیت بالای محیط‌زیست و فرهنگ غنی، جاذبه‌های زیادی برای عرضه دارد. این کشور با درهم آمیختن امنیت، امکانات خرید و گذران اوقات فراغت و استاندارد بالای زندگی از لحاظ کیفیت زندگی در مقام دوم جهان قرار دارد.

    بخش دهم- سیاست‌های کارآفرینی

    جامع‌ترین بررسی مقایسه‌ای بین‌المللی در زمینه وضعیت کارآفرینی (GEM)[۱]، روند رو به رشدی را در زمینه شروع به تجارت در اتریش گزارش می‌کند.

    مطابق این بررسی جامع، اتریش به عنوان مکانی جذاب برای تجارت معرفی شده است. این کشور با نرخ ۶/۹ درصد برای فعالیت‌های کارآفرینی(TEA)، مقام پنجم را در میان ۲۴ کشور صنعتی توسعه‌یافته اروپایی، آسیایی و آمریکایی از آن خود کرده است. با مقایسه‌ای دیگر، اتریش در بین شرکت‌کنندگان اروپایی توانسته از مقام هفدهم در سال ۲۰۰۷ به مقام پنجم ارتقا پیدا کند.

    برای گزارش جهانی ۲۰۱۴ ، GEM بیش از ۴۸۰۰ مصاحبه تلفنی و ۳۷ مصاحبه تخصصی در اتریش انجام شده است. متخصصین، توانایی بالای این کشور را در سازمان دهی قوی، حمایت قانونی از مالکیت فکری، پشتیبانی از شرکت‌های در حال رشد، برنامه‌های هدفمند حمایتی و دوره‌های آموزشی شرکت‌ها مورد تمجید قرار می‌دهند. در مجموع بیش از ۱۹۸۰۰۰ شرکت‌کننده از ۶۹ کشور دنیا دراین جامع‌ترین بررسی وضعیت کارآفرینی حضور داشته‌اند که اقتصاد این کشورها ۷۴ درصد جمعیت جهان و ۸۷ درصد درآمد دنیا را به خود اختصاص داده‌اند.

    دانش‌آموزانی که سن آنها بین ۱۵ تا ۱۹ سال می‌باشد باید یک طرح کسب‌وکار را به عنوان پرژه درسی خود ارائه دهند و یک کسب وکار کوچک را در مدرسه خود به مدت یک سال درسی، تجربه کنند. دانش‌آموزان، محصولاتی را تولید و خدماتی را در بازار محلی ارائه می‌دهند و تمام تصمیم‌گیری‌های مربوط به کسب‌وکار را خودشان انجام می‌دهند. از سال تحصیلی ۱۹۹۷-۱۹۹۶ تعداد این کسب‌وکارهای کوچک در اتریش دو برابر شده است.

    یک شرکت مجازی، مدلی از یک شرکت واقعی می‌باشد که چگونگی رویداد وقایع را برای یک کسب‌وکار شرح می‌دهد و همچنین چگونگی ارتباط یک شرکت با شرکت دیگر و تنوع فرهنگ‌های کسب‌وکار را بیان می‌کند. این مدل در تمام کالج‌های بازرگانی و مدارس کسب‌وکار در اتریش اجباری می‌باشد و برای اهداف آموزش بازرگانی در تمام مدارس حرفه‌ای توصیه می‌شود. در اتریش در حال حاضر به طور رایج ۸۵۰ مورد از این شرکت‌های مجازی وجود دارند که این تعداد غیر از ۳۵۰۰ مورد در سطح جهانی می‌باشد.

    کرسی مدیریت نوآوری و ایجاد کسب‌وکار(IUG)  در دانشگاه کلاگن فورت از ژوئن سال ۱۹۹۹ به وجود آمده است که اولین کرسی مدیریت کارآفرینی در اتریش محسوب می‌شود. موضوعات آموزش و تحقیقات هر دو زمینه اصلی مدیریت نوآوری و ایجاد کسب‌وکار را شامل می‌شود. پروژه Technolontakte برای انتشار دانش فنی «از عمل تا عمل» و سازمانی تدوین شد. با حمایت مالی از طرف وزارت فدرال کار و امور اقتصادی، دوره آموزشی جدیدی در اتریش در حال سازماندهی می‌باشد که به «ملاقات شرکت به شرکت» معروف است. این پروژه به کسب‌وکارهای علاقمند این فرصت را می‌دهد که از سایر کسب‌وکارهای موفق مواردی را یاد بگیرند. بر اساس توافق همکاری‌های مشترک، کارآفرینان اتریشی می‌توانند در رشته‌های مشابه در کشور آلمان شرکت کنند. دیگر امکانی که به واسطه اتخاذ سیاست‌های حمایتی کارآفرینی در اتریش اعمال می‌گردد عبارت است از: دسترسی به منابع مالی برای شرکت‌های کوچک‌تر و در یک مرحله زودتر، تأمین مالی برای گسترش شرکت‌ها با تکنولوژی بالا.

    کارآفرینی و شرکت‌های کوچک و متوسط(SME)  در اقتصاد اتریش، تأثیر فراوانی دارند و ۱/۶۶ درصد از کل مشاغل در صنعت و خدمات را در سال ۲۰۰۹ در این کشور ایجاد نموده‌اند. تعریف کسب‌وکار متوسط در اتریش کسب‌وکاری با ۱۱ کارمند می‌باشد که بالاتر از حد متوسط اتحادیه اروپاست. با اصلاح قانون ارتقای SME در دسامبر ۱۹۹۸، سقف مسئولیت بانک تضمین کسب‌وکار کوچک  Burgesاز ۴۵۰ میلیون دلار به ۷۰۰ میلیون دلار افزایش یافت. علاوه بر آن بانک OHT دویست و سی میلیون دلار برای تضمین اعتبارات تصویب نموده است. وزارت فدرال امور مالی به نمایندگی از طرف دولت مرکزی اتریش تضمین نموده که در صورت موجود نبودن منابع، ضمانت‌های این دو بانک را انجام دهد. طی سال ۲۰۰۰ سقف اعتبار برای یک وام تنها، افزایش بیشتری یافته و از ۶۵۰ هزار دلار به ۱۶۰۰ هزار دلار رسیده است.

    برنامه‌های دولت اتریش در راستای ارتقای کارآفرینی

    اهم اقدامات دولت اتریش در زمینه ترویج و گسترش کارآفرینی به شرح زیر می‌باشد:

    1. آموزش برای یک جامعه کارآفرین: در کشور اتریش، توجه ویژه‌ای برای تشویق کارآفرینی در مدارس و دانشگاه‌ها صورت گرفته است و به موازات آن، آموزش بیشتر در کسب‌وکارها نیز مورد تشویق قرار گرفته است. در سال ۱۹۹۸، ۴۷ درصد از شرکت‌های کوچک و متوسط در زمینه آموزش حرفه‌ای برای کارکنانشان فعال بوده‌اند. در مدارس اتریش دانش‌آموزانی که سن آنها بین ۱۵ تا ۱۹ سال می‌باشد باید یک طرح کسب‌وکار را به عنوان پرژه درسی خود ارائه دهند و یک کسب‌وکار کوچک را در مدرسه خود به مدت یک سال درسی تجربه کنند. دانش‌آموزان محصولاتی را تولید و خدماتی را در بازار محلی ارائه می‌دهند و تمام تصمیم‌گیری‌های مربوط به کسب‌وکار را خودشان انجام می‌دهند. از سال تحصیلی ۱۹۹۷-۱۹۹۶ تعداد این کسب‌وکارهای کوچک در اتریش دو برابر شده است.

    یک شرکت مجازی، مدلی از یک شرکت واقعی می‌باشد که چگونگی رویداد وقایع را برای یک کسب‌و‌کار شرح می‌دهد و همچنین چگونگی ارتباط یک شرکت با شرکت دیگر و تنوع فرهنگ‌های کسب‌وکار را بیان می‌کند. این مدل در تمام کالج‌های بازرگانی و مدارس کسب‌وکار در اتریش اجباری می‌باشد و برای اهداف آموزش بازرگانی در تمام مدارس حرفه‌ای توصیه می‌شود. در اتریش در حال حاضر به طور رایج ۸۵۰ مورد از این شرکت‌های مجازی وجود دارند که این تعداد غیر از ۳۵۰۰ مورد در سطح جهانی می‌باشد.

    کرسی مدیریت نوآوری و ایجاد کسب و کار(IUG)  در دانشگاه کلاگن فورت از ژوئن سال ۱۹۹۹ به وجود آمده است که اولین کرسی مدیریت کارآفرینی در اتریش محسوب می‌شود. موضوعات آموزش و تحقیقات هر دو زمینه اصلی مدیریت نوآوری و ایجاد کسب و کار را شامل می‌شود. پروژه Technolontakte برای انتشار دانش فنی «از عمل تا عمل» و سازمانی تدوین شد. با حمایت مالی از طرف وزارت فدرال کار و امور اقتصادی، دوره آموزشی جدیدی در اتریش در حال سازماندهی می باشد که به «ملاقات شرکت به شرکت» معروف است. این پروژه به کسب‌وکارهای علاقمند این فرصت را می‌دهد که از سایر کسب‌وکارهای موفق مواردی را یاد بگیرند. بر اساس توافق همکاری‌های مشترک، کارآفرینان اتریشی می‌توانند در رشته‌های مشابه در کشور آلمان شرکت کنند.

    دسترسی به منابع مالی برای شرکت‌های کوچک‌تر و در یک مرحله زودتر، تأمین مالی برای گسترش شرکت‌ها با تکنولوژی بالا: با اصلاح قانون ارتقای SME در دسامبر ۱۹۹۸، سقف مسئولیت بانک تضمین کسب‌وکار کوچک  Burgesاز ۴۵۰ میلیون دلار به ۷۰۰ میلیون دلار افزایش یافت. علاوه بر آن بانک OHT دویست و سی میلیون دلار برای تضمین اعتبارات تصویب نموده است. وزارت فدرال امور مالی به نمایندگی از طرف دولت مرکزی اتریش تضمین نموده که در صورت موجود نبودن منابع، ضمانت‌های این دو بانک را انجام دهد. در طی سال ۲۰۰۰ سقف اعتبار برای یک وام تنها، افزایش بیشتری یافته و از ۶۵۰ هزار دلار به ۱۶۰۰ هزار دلار رسیده است.

    تضمین اصل سرمایه. به منظور بهبود ساختار مالی شرکت‌های کوچک و متوسط از طریق بیمه‌گری و تضمین برای حفظ اعتدال این شرکت‌ها طراحی شده است. این تضمین، ریسک ورشکستگی گروه‌های تأمین‌کننده سرمایه برای کسب‌و‌کارها را پوشش می‌دهد.

    برنامه بورس برای فرشتگان کسب‌وکار: از اواخر سال ۱۹۹۶ اجرا شده است. هدف از این برنامه گردآوری کسب‌وکارهای در حال گسترش است که در جستجوی سرمایه و سرمایه‌گذارانی است که دارای سرمایه و تجربه مدیریت می‌باشند. برای نمونه یک شبکه فعال فرشته کسب‌و‌کار در اتریش وجود دارد که شامل ۵۵ سرمایه‌گذار بوده و جمعاً ۳۴ میلیون دلار برای ۴۹ کسب‌وکار فراهم کرده است.

    برنامه تأمین مالی اولیه: به منظور کمک به اجرای کسب‌وکارهای جدید و گسترش کسب‌وکارهای موجود اجرا شد. این برنامه هر ساله ۱۰ تا ۱۵ کسب و کار با تکنولوژی بالا را از بین بیش از ۲۰۰ درخواست انتخاب کرده و آنها را تأمین مالی می‌کند.

    1. دسترسی به تحقیق و نوآوری و استفاده بهتر از پتنت‌ها توسط SMEها: برنامه ارتقای نوآوری و استفاده از تکنولوژی:  FINTاین برنامه فعالیت‌هایی را پوشش می‌دهد که شامل کمک به SMEهایی است که نیاز به تغییر و نوآوری دارند و برای آنها روش‌های جدید برای نوآوری را توسعه می‌دهد. یک لوح فشرده با عنوان موفقیت از طریق تغییر وتحول برای کمک به کارآفرینان در این زمینه تهیه شده است تا نیاز به تغییر را تشخیص دهند و مشکلات را حل کنند.

    تخفیف تحقیقاتی: برای هزینه‌های توسعه یا بهبود ابداعاتی که از ‌نظر اقتصاد ملی با ارزش هستند، اختصاص یافته است. برای این تخفیف ارزش ابداعات طراحی شده یا تکمیل شده باید از طریق یک گواهینامه از طرف وزارت فدرال کار و امور اقتصادی مورد تأیید واقع شود تا این تخفیف به شرکت‌ها داده شود.

    برنامه KPlus: به منظور بهبود همکاری‌های مشترک میان علم و دنیای کسب‌وکار و کاربرد تحقیق در مقیاس رقابت بین‌المللی اجرا گردید. لذا مراکز مهارت در حال ایجاد می‌باشند و برای یک دوره محدود تحت یک روش انتخاب رقابتی بر اساس معیارهای کیفی شرکت حمایت می‌شوند. تا کنون ده مرکز KPlus ایجاد شده و دو مورد نیز در حال گرفتن مجوزهای لازم می‌باشند. برای افزایش این مراکز، تبلیغاتی نیز در حال انجام است.

    1. بهبود دیدگاه خدمات حمایتی: برنامه YEN (شبکه شرکت‌های جوان): برای ارتقای کسب‌وکار (WIFI) از سوی اتاق بازرگانی و صنعت وین برای ارائه خدمات مجازی به ایجادکنندگان شرکت‌ها و کارآفرینان جوان ایجاد شد. این شبکه در حال حاضر با اطلاعات زیاد بر روی اینترنت موجود می‌باشد و اطلاعاتی را در زمینه اقدامات اضافی حمایتی «مراکز مشاوره، انشارات و …» ارائه می‌دهد.

    برنامه:EU_Info_Broker  یک برنامه کمکی اتحادیه اروپا می‌باشد که به صورت پایگاه داده‌ها در دسامبر ۱۹۹۷ ایجاد شده است و توسط مرکز اطلاعات اروپا (اتحادیه صنفی اتریش) با حمایت مالی قابل‌ملاحظه از طرف وزارت فدرال کار و امور اقتصادی توسعه یافته است. این برنامه به سئوالاتی از قبیل انرژی، تحقیق، جوانان، SME ها و همچنین انواع حمایت‌ها (برای مثال سهامداران، اهدای وام‌ها و …) پاسخ می‌دهد.

    بهبود امور دولتی: قانون کمک به راه‌اندازی کسب‌وکارها(NEUFOG)  تحت قانون رفورم مالیات ۲۰۰۰ تصویب شد. این قانون معافیت از انواع مالیات‌ها، حق‌الزحمه، باطل کردن تمبر، مالیات انتقال مستقیم و مالیات‌های سرمایه‌گذاری را برای راه‌اندازی کسب‌وکارها فراهم می‌کند.

    1. بهبود استخدام و شرایط کاری: از ژانویه ۱۹۹۹ کارفرمایان با بیش از ۵۰ کارمند می‌توانند تعهدات و مسئولیت‌های خود را در زمینه ایمنی و بهداشت شغلی در محل کار را به طور مجانی با استفاده از مراکز پیشگیری که توسط شرکت‌های بیمه حوادث دایر شده‌اند اجرا کنند. یک اصلاح که در «قانون زمان کاری» صورت گرفته است، بیشتراز قبل زمان کاری را انعطاف‌پذیر ساخته است.
    2. حمایت از کارآفرینان جوان از طریق آموزش و مشاوره: دنیای کار در آینده به طور فزاینده‌ای از طریق خوداشتغالی تعیین خواهد شد. اگر شبکه‌های واحدهای کوچک و مستقل با سلسه‌مراتب پایین به جای ساختارهای سنتی شرکت‌ها درآیند، اهمیت زیادی خواهند یافت. همچنین روند رو به رشد خصوصی‌سازی و کار در بازار نوین مزایای شرکت‌ها کوچک و متوسط را ارتقا خواهد بخشید. توسعه یک شرکت تا حد زیادی به فعال‌سازی رقابت در سطح فردی و سازمانی بستگی دارد به طوری که بتواند برای آنها مزیت‌های رقابتی ایجاد کند و توسعه و حضور اقتصادی آنها را تضمین کند. بنابراین تقویت فعالیت‌ها برای راه‌اندازیSME ها یک موضوع صریح و آشکار در سیاست‌های اقتصادی اتریش بوده است. برای کارآفرینان جوان موارد زیادی طرح و برنامه وجود دارد که توسط ایالت‌ها و بخش‌ها، اتاق‌های بازرگانی یا سایر مؤسسات ایجاد شده است که بعضی از آنها عبارتند از: شروع به کارهای خاص، مشاوره و راهنمایی چک‌لیست‌ها، کتابچه‌های راهنما و سمینارهای اطلاعاتی.

    در سطح ایالتی سه دسته اقدام مورد توجه کارآفرینان جوان قرار دارد:

    الف) برنامه‌های حمایتی برای کارآفرینان جوان که به صورت کمک‌های مالی تسهیلات را در اختیار آنها قرار می‌دهد. این تسهیلات برای راه‌اندازی شرکت می‌باشد.

    ب) برنامه‌های تأمین مالی برای حمایت از راه‌اندازی کسب‌وکارها در زمینه تکنولوژی‌های جدید، با مهارت‌های فنی برجسته که هزینه‌ها را برای متخصصان خارجی و … به صورت کمک‌های مالی پرداخت می‌کند.

    ج) طرح پس‌انداز برای تأسیس‌کنندگان که به موجب آن می‌توان حق بیمه برای راه‌اندازی کسب‌وکار را به صورت مالی و اعتبارات سرمایه‌گذاری طلب نمود.

    برنامه‌های کارآفرینی در دانشگاه‌های اتریش

    سه برنامه کلی در این زمینه در کشور اتریش وجود دارد:

    1. برنامه «دانشمندان کسب‌وکار تأسیس می‌کنند، دانشمندان کسب‌وکار راه‌اندازی می‌کنند»: هدف از این برنامه فعال کردن اقتصاددانان دانشگاهی در مسیر نوآوری و کاربرد نوآوری است. این برنامه در سال ۱۹۸۶ آغاز شده که از تأسیس و راه‌اندازی طرح‌های دانشگاهیان تا سقف ۲۳۰۰۰ دلار حمایت می کنند.
    2. برنامه «رقابتی ایده تا کسب‌وکار»: هدف از این برنامه ایجاد اقتصاد روان،‌ انتقال تکنولوژی نو، حمایت از ایده‌های نو و انتقال آن به بازار، برنامه‌ریزی رقابتی کسب‌وکارها و ایجاد شبکه‌های تأسیس می‌باشد. این برنامه در سال ۲۰۰۰ شروع گردید و میزان حمایت مالی آن حدود چهار میلیون دلار می‌باشد.
    3. برنامه تأسیس مرکز: هدف از این برنامه افزودن دائمی تعداد دانشگاه‌ها به بحث کسب‌وکار، توسعه توانایی ایجاد مؤسسات از طرف دانشگاه‌ها و مدارس عالی خارج از دانشگاه، بهبود مسیر تحقیقات برای برای ایجاد شرکت، حمایت از انتقال تکنولوژی، استفاده از روش‌های مختلف آموزشی، تدریس بیشتر رشته کارآفرینی در دانشگاه‌های مهندسی و بازرگانی است. جهت تشویق به کارآفرینی، فرد کارآفرین «کسی که ایده یا فکر نو دارد» می‌تواند حداکثر دو سال در این مرکز بماند و هزینه‌های شخصی برای یک و نیم سال توسط وام بدون بهره تأمین خواهد شد.

    کارآفرینی در دانشگاه‌های اتریش

    در کلیه دانشگاه‌های قید شده در زیر در اتریش، آموزش، تحقیقات و مشاوره در زمینه کارآفرینی انجام می‌شود:

    دانشگاه کرنر، دانشگاه کلاگن فورت، دانشگاه صنعتی گراز، دانشگاه یوهانس کپلر لینز، دانشگاه اقتصادی وین، دانشگاه کارل، فرانسز، کراز

    بخش یازدهم- حمل‌ونقل شهری

    سیستم حمل‌ونقل شهری وین، بسیار خوب و منظم طراحی شده است و شما به هر نقطه‌ای از شهر که بخواهید بروید به راحتی امکان‌پذیر است. این سیستم شامل پنج بخش کلی می‌باشد:

    ۱) U-Bahn (اوبان) یا متــرو که با علامت U مشخص می‌شود.

    شهر وین، دارای پنج مسیر مترو است که هر مسیر با یک شماره و یک رنگ خاص مشخص می‌شود. مسیر  قرمز،  بنفش،  نارنجی،  سبز و  قهوه‌ای است. نقشه مسیرهای مترو در ایستگاه‌ها و داخل واگن‌ها و ایستگاه‌های مترو است. در داخل واگن‌ها قبل از رسیدن به هر ایستگاه، نام آن ایستگاه و خطوطی که با آن خط تقاطع دارند اعلام می‌شود و صفحه نمایشی که در هر واگن قرار دارد نام آن ایستگاه را درج می‌کند و سمت دربی که شما می‌توانید از آن پیاده شوید را نشان می‌دهد. همچنین در ایستگاه‌های U-Bahn تابلویی قرار دارد که زمان انتظار شما را برای سوار شدن نشان می‌دهد. در روزهای جمعه، شنبه و روزهای تعطیل رسمی مترو وین تمام شب به کار خود ادامه می‌دهد.

    ۲. Strassenbahn (اشتراسن‌بان) (اتوبوس برقی) که از خیابان‌ها و از روی ریل‌های مخصوص به خود و در مسیرهای تعیین شده حرکت می‌کنند. Strassenbahn دارای ۲۹ خط مختلف می‌باشد که هر خط با یک عدد یا حرف مشخص می‌گردد. در هر ایستگاه ممکن است چند خط توقف داشته باشند که عدد آن خط با یک پلاک در کنار تابلوی ایستگاه نصب شده است. علاوه بر آن در هر ایستگاه تابلوهایی نصب شده که مسیر هر خط و نام ایستگاه‌های قبل و بعد از آن را مشخص کرده است و جدول زمان‌بندی حرکت نوشته شده است که با کمک این جدول می‌توانید زمان انتظار برای سوار شدن را محاسبه کنید. در بعضی از ایستگاه‌ها به کمک تابلوهای نمایشگر این زمان نشان داده می‌شود. در داخل Strassenbahn نیز تابلوهایی نصب شده است که نام ایستگاه‌ها را نمایش می‌دهد. علاوه بر آن، قبل از هر ایستگاه نام ایستگاه و تقاطع آن با سایر خطوط اعلام می‌شود. در بعضی از Strassenbahn نام هر ایستگاه بر روی یک صفحه نمایشگر روشن می‌شود.

    ۳. S-Bahn (شنل بان) یا قطارهای سریع‌السیر که در مسیرهای اطراف مرکز شهر حرکت می‌کنند و ادامه مسیر آنها بین شهری است و علامت خاصی دارند و اگر در مسیرهای بین‌المللی حرکت کنند به طور مخفف OBB  خوانده می‌شوند. سیستم این قطارها نیز مانند مترو بوده و نقشه مسیر جداگانه‌ای دارد که در ایستگاه‌ها و داخل واگن‌ها نصب شده است نام هر ایستگاه نیز قبل از رسیدن به آن هم اعلام می‌شود و هم اینکه روی نمایشگرهای داخل واگن‌ها نشان داده می‌شود. این قطارها دارای سیستم تهویه بهتر و در بعضی مواقع، سرویس بهداشتی هستند.

    ۴. اتوبوس که معمولاً در انتهای ایستگاه‌های سه وسیله ذکر شده در بالا هستند و ادامه آن مسیرها را در نقاط خلوت‌تر و یا در داخل شهر در ۴۴ مسیر حرکت می‌کنند که هر خط با یک عدد و در انتها با حرف A مشخص می‌گردد، به طور مثال ۴۸A.

    تابلوی ایستگاه اتوبوس‌ها نیز مانند ایستگاه Strassenbahn است و در هر ایستگاه تابلویی جهت نمایش نام ایستگاه‌های مسیر و زمان انتظار برای رسیدن اتوبوس نصب شده است. قبل از رسیدن به هر ایستگاه، نام ایستگاه اعلام می‌شود و در بعضی از اتوبوس‌ها صفحه نمایشگر، نام ایستگاه را نشان می‌دهد. در این سیستم، اگر قبل از رسیدن به ایستگاه کسی دکمه توقف که نزدیک دربهای اتوبوس قرار دارد فشار ندهد و در آن ایستگاه مسافری هم منتظر نباشد اتوبوس توقف نمی‌کند.

    ۵.  اتوبوس شب چون ساعت کار هر کدام از سیستم‌های بالا تا ساعت ۱۲ شب است، از ساعت ۳۰ دقیقه بعد از نیمه شب تا ۵ بامداد اتوبوس‌های شب در ۲۰ مسیر با فاصله زمانی نیم ساعت تردد می‌کنند. در ایستگاه‌هایی که اتوبوس شب توقف دارد علامت N به چشم می‌خورد که معمولا در مسیر اشتراسن بان حرکت می‌کنند و شماره آنها با شماره اشتراسن بانی که از آن مسیر می‌گذرد یکی می‌باشد. برای مثال اگر شما معمولاً از اشترسنبان ۷۱ استفاده می‌کنید، می‌توانید بعد از نیمه‌شب از اتوبوس N۷۱ در همان مسیر استفاده کنید، ولی به خاطر داشته باشید که لزوماً برای هر خط اشتراسن بان، اتوبوس شب وجود ندارد و شاید اتوبوسی وجود داشته باشد که اصلاً در مسیر اشتراسن بان حرکت نکند.

    بخش دوازدهم- توریسم شهری

    اتریش یکی از کشورهای اروپای مرکزی و عضو پیمان شینگن می‌باشد و جدا از جاذبه‌های دیدنی وین و سالزبورگ برای مسافرت به انواع مقصدهای اروپا بسیار مناسب می‌باشد؛ زیرا با کشورهای جمهوری چک، آلمان، مجارستان، ایتالیا، سوئیس همسایه است که مقصد بسیار از ایرانیان است.

    هواپیمایی اتریش با داشتن پرواز مستقیم تهران- وین و با داشتن پروازهای داخلی اروپایی از خطوط معتبر هواپیمایی جهت مسافرت ایرانیان در حوزه شینگن می باشد که تقریباً هر روزه از تهران و وین پرواز دارد.

    زبان کشور اتریش آلمانی می‌باشد و ۹۸ درصد مردم اتریش به این زبان صحبت می‌کنند و در اتحادیه شینگن اتریش پس از آلمان دومین کشور آلمانی زبان محسوب می‌شود و قالب جمعیت آن، مسیحی کاتولیک و پروتستان هستند. وین یکی از مهم‌ترین شهرهای اتحادیه شینگن برای مسافرت می‌باشد و از آنجایی که در اروپای مرکزی واقع است به راحتی می‌توان از آن به شهرهای دیگر اتحادیه شنگن چه با قطار و چه با هواپیما مسافرت نمود. از جاذبه های دیدنی شهر وین می‌توان به موزه ملکه سی‌سی، کلیسای سنت استفان، قصر شونبرون، موزه آلبرتینا، قصر هافبورگ و غیره اشاره کرد.

    در شهر وین که سیستم حمل‌ونقل شهری آن در اروپا نمونه است، هر کس قادر است برنامه روزانه خود را به گونه‌ای تنظیم کند که به هر نقطه از شهر – بدون استفاده از اتومبیل شخصی- در کوتاه‌ترین زمان ممکن دسترسی پیدا کند. رسیدن به ایستگاه مترو، اتوبوس یا تراموا کمتر از ۵ دقیقه، وقت می‌خواهد و در ایستگاه نیز تابلوها نشان می‌دهند که وسیله نقلیه مورد نظر در چه ساعتی به ایستگاه خواهد رسید یا اتوبوس یا مترو بعدی را چه موقع باید سوار شد.

    در ساعت‌های پررفت‌وآمد، زیادتر از ۵دقیقه بین حرکت دو وسیله نقلیه عمومی فاصله نیست. سر وقت به قرار رسیدن در وین، امری عادی است و اگر تأخیری حتی کوتاه در حرکت وسایل نقلیه شهری پیش آید، این امر نیز با بلندگوهایی که در ایستگاه نصب شده است به اطلاع مسافران خواهد رسید.

    همه می‌دانند که هر کس وظیفه خود را به نحو احسن ایفا می‌کند و جای اعتراض نمی‌ماند. اطلاع‌رسانی به گونه‌ای است که مسافر حتی پیش از ورود به اتریش می‌داند که چگونه باید در این کشور رانندگی کرد و این اطلاع‌رسانی در همه زمینه‌ها وجود دارد.

    مسافری که در یکی از پروازهای هواپیمای اتریشی، عازم وین باشد در همان پرواز می‌تواند برنامه حرکت خود را روی زمین نیز برنامه‌ریزی کند. مهماندار هواپیمایی اتریشی، پرواز بعدی را هماهنگ خواهد کرد و برنامه حرکت اتوبوس به داخل شهر را نیز در صورتی که از او خواسته شود با کمال خوشرویی در اختیار مسافر قرار خواهد داد. فراتر از آن اگر پرسشی در رابطه با پرواز و هماهنگی پرواز دیگری باشد، حتی برای یافتن پاسخ مورد نظر، تمام خدمه پروازی هواپیمای اتریشی، وظیفه خود می‌دانند که پاسخ مورد نظر را پیدا کنند. در فرودگاه نیز انتظار برای رسیدن به پرواز بعدی یا سوارشدن به وسیله‌ای که عازم مرکز شهر است، از قبل قابل پیش‌بینی است. قیمت‌ها مشخص و ساعت حرکت نیز دقیقاً تعیین شده است. با ورود به فرودگاه هرگونه اطلاعاتی که مورد نیاز باشد چه به صورت چاپی و چه از باجه‌های اطلاعات قابل دریافت است و پیدا کردن هتل، امری عادی است که از همان فرودگاه، رزرو آن بدون هزینه اضافی انجام خواهد شد. اگر احتیاج به اتومبیل باشد، با ارائه گواهی رانندگی، بلافاصله کلید اتومبیل مورد درخواست دریافت خواهد شد. در شهری که آمیزه‌ای از قدمت تاریخی و زندگی مدرن به نمایش در آمده است، عابر پیاده نیز جایگاه مشخصی دارد که رفت‌وآمد عابر را در این شهر به تفریحی به‌یادماندنی تبدیل می‌کند.

    در میان درختان کهن که قدمت هر کدام از آنان به صدها سال می‌رسد، کاخ‌هایی که همه به گونه زیبا بازسازی شده‌اند آرامش خاصی را به محیطی می‌دهند که عابر پیاده از آن لذت می‌برد. جنگل نیز فقط چند ایستگاه با مرکز شهر فاصله دارد و نسیم آن را می‌توان هر لحظه بر سیما حس کرد. دوچرخه‌سواری نیز در وین با آرامش و ایمنی همراه است و مسیر دوچرخه‌سواران با خطوطی مشخص شده است.

    در مکان‌هایی مشخص، دوچرخه‌هایی دیده می‌شوند که رایگان می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و کافی است سکه‌ای در دستگاه انداخت و با دوچرخه در شهر گردش کرد. هنگام بازگشت، سکه را می‌توان بازپس گرفت. هر چند اتومبیل‌ها با سرعت مجاز بالایی در حرکت هستند ولی عابر پیاده می‌داند که از کجا گذر کند و بلافاصله اتومبیل‌ها حتی با دیدن عابری که قصد عبور از خط‌کشی عابر پیاده را دارد، توقف می‌کنند.

    بازی کودکان در میان پارک‌ها که به دور از هر خطری آزادانه بازیگوشی می‌کنند، نمادی از زندگی مدرن در میان شهری زیبا و قدیمی را که خود را با طبیعت، قدمت و زندگی با آرامش هماهنگ کرده است به نمایش گذارده است.

    زندگی در این شهر، نبض دیگری دارد که در کمتر نقطه‌ای در اروپا دیده می‌شود. طبیعت زیبا در روحیه مردم نیز بی‌اثر نیست و بی‌دلیل نبوده است که منش شهروندان وین در برخورد با جامعه از سوی سازمان یونسکو به عنوان منشی که جزو میراث بشریت قلمداد شده، به ثبت رسیده است.

    در هر ایستگاه می‌توان برای سوارشدن به وسیله نقلیه بلیت تهیه کرد و برای هر کس بلیت مورد نظر وجود دارد. دانشجویان یا اقشار مختلف، بلیت مورد نظر روزانه، هفتگی، ماهانه یا حتی سالانه خود را با فشار یک دکمه دریافت می‌کنند و در تمام وسایل نقلیه، هیچ‌کس نباید بلیت خود را ارائه دهد.

    همه می‌دانند که بدون بلیت سوارشدن، تبعات وخیمی دارد و اگر در یکی از بازرسی‌ها کسی بدون بلیت باشد، علاوه بر پرداخت جریمه، نام او به پلیس نیز داده خواهد شد. در کشوری که همه وظیفه خود را به نحو احسن ایفا می‌کنند، تخلف از مقرراتی که برای رفاه مردم است نیز پذیرفته نیست. استفاده از اتومبیل شخصی در این شهر در حداقل ممکن است و در شهری که ساختمان‌های قدیمی، جای خود را به خیابان‌های آسفالته و بی‌هویت نداده است، اتومبیل‌رانی نیز تابع شرایط خاصی است.

    در هر ایستگاه اصلی، پارکینگ‌هایی وجود دارد که کسانی که با اتومبیل به این شهر می‌رسند، می‌توانند اتومبیل خود را در آنجا پارک کنند و پس از بازگشت، از آن استفاده کنند. سرویس حمل‌ونقل مثال‌زدنی وین، داشتن اتومبیل شخصی را به آخر لیست خواسته‌های مردم برده است و در این شهر، داشتن اتومبیل شخصی، امری زاید است. بارها وزیران یا حتی رئیس‌جمهور را می‌توان دید که سوار تراموا شده‌اند. تراموای وین نیز خود حدیث دیگری است. حلقه‌ای سبز از پارک‌ها، مرکز وین را دور می‌زند و این حلقه را می‌توان سوار بر تراموا پیمود. در این مسیر از جلوی ساختمان‌هایی می‌توان گذشت که به طرز زیبایی بازسازی شده‌اند.

    دانشگاه وین یا پارلمان که در این مسیر در کنار موزه شهر وین به چشم می‌خورند، از بیرون قابل جداکردن نیستند و نمای بیرونی همه آنان خود به موزه می‌ماند. در این مسیر زیبا از کنار ساختمان‌هایی نیز گذر می‌شود که وین به آنها می‌بالد.

    وین شهر موسیقی و اپراست. سال گذشته، سال فرزند معروف اتریش ولفگانگ آمادئوس موتزارت اعلام شده بود و در شهر وین از هر گوشه‌ای نمادی از این فرزند معروف اتریش به چشم می‌خورد. بزرگداشت گذشتگان را در هر گوشه از این کشور می‌توان دید. امپراتوران دولت اتریش– مجارستان هنوز سوار بر اسب یا نشسته بر صندلی حکومت به عابرانی که از کنار کاخ‌های آنان می‌گذرند فخر می‌فروشند و چهره توریست ژاپنی در حالی که دوربین به دست نمی‌داند از کدام یک از این همه اثر عکس بگیرد، دیدنی است.

    در چنین شهری که اکثر خانه‌های آن نیز جزو میراث فرهنگی قلمداد می‌شوند و خیابان‌ها این شهر را بی‌هویت نکرده‌اند، برای ساکنانی که دارای اتومبیل شخصی هستند نیز مقررات مخصوصی وجود دارد. ساکنان هر محل با مراجعه به دفتر شهرداری در نزدیک محل اقامت خود و ارائه آدرس محل سکونت، برچسبی را دریافت می‌کنند که به شیشه ماشین چسبانده می‌شود و نشان می‌‌دهد که دارنده این وسیله مجاز است در خیابان‌های نزدیک منزلش پارک کند. اگر اتومبیل دیگری در این مکان‌ها پارک کرده باشد و دارای چنین برچسبی نباشد، بلافاصله جریمه می‌شود و با اطمینان می‌توان گفت که کنترل اتومبیل‌ها شب و روز نمی‌شناسد. در وین چیزی به اسم پارکومتر وجود ندارد و از پارکبان نیز خبری نیست؛ هرکس پارکبان خود است. با اتومبیل در داخل شهر می‌توان به پارکینگ‌های عمومی مراجعه کرد که علامت‌هایی در سر هر چهارراه اصلی، نزدیک‌ترین پارکینگ را که جای خالی دارد، نشان می‌دهد. در شهر وین نوشیدن قهوه در یکی از قهوه‌خانه‌های قدیمی نیز از خاطرات به‌یادماندنی است. در این قهوه‌خانه‌ها مردان مسن که هر کدام مشغول خواندن روزنامه هستند هم آن‌قدر فراوانند که جوانانی که مشغول گفت‌وگو هستند. صداها آنقدر ملایم است که صدای چرخاندن قاشق‌ها را در فنجان می‌توان شنید. فضا، قدیمی و صندلی‌ها یادآور گذشته است و همین موضوع به این قهوه‌خانه‌ها فضایی بخشیده است که نشستن در آنجا را به خاطره‌ای زیبا تبدیل می‌کند. از پنجره می‌توان عبور درشکه‌هایی را دید که آرام، جهانگردان را در شهر می‌گردانند و هنگام عبور از کنار هر ساختمانی، خاطره‌ای از آن را نقل می‌کنند. در میان شهر خیابان‌ها به روی اتومبیل‌ها بسته است و عابر پیاده با خاطری آسوده قدم می‌زند، به ویترین‌های زیبا چشم می‌دوزد و یا اگر جهانگرد باشد محو ساختمان‌ها شده است. در شهری که هر روز میزبان هزاران جهانگرد است، توجه به خواسته آنان نیز امری عادی است. هر پلیس خود را موظف می‌داند اطلاعات مورد نظر را در اختیار پرسش‌کننده قرار دهد و اگر پاسخ را نداند، بدون این‌که از او خواسته شود، خود با بی‌سیم یا تلفن، اطلاعات لازم را در اختیار پرسش‌کننده قرار می‌دهد. جهانگرد برای رسیدن به فرودگاه یا ایستگاه راه‌آهن نیز خیالش آسوده است چون همه چیز برنامه‌ریزی شده است. در ایستگاه راه‌آهن می‌توان جامه‌دان را تحویل سرویسی به نام «کت» داد که مسئول رساندن آن به فرودگاه و تحویل آن به بار است. مسئول تحویل بار به هواپیمایی همان‌قدر دقیق است که با اطمینان می‌توان جامه‌دان را صحیح و سالم در هواپیمای اتریشی پس از رسیدن به مقصد مورد نظر تحویل گرفت. گردشگری که به وین می‌آید، با خاطرات به‌یادماندنی این شهر را ترک می‌کند و در آرزوی بازگشت دوباره به شهری است که همه جای آن به پارکی می‌ماند که ساختمان‌های قدیمی به آن زیبایی خاصی بخشیده‌اند. در صندلی راحت هواپیمای اتریشی که بر فراز وین پرواز می‌کند، شهری را می‌توان دید که آرام در میان درختان و جنگل هماهنگی محیط‌زیست را با طبیعت به نمایش گذارده است.

     وین در روزی آفتابی، جزیره آرام در دریای صنعتی اروپاست. همه چیز در این شهر به آرامی در جریان است. در دور دست‌ها از دودکش کارخانه‌ها فقط بخاری کمی که به آسمان زبانه می‌کشد، نشان از شهری صنعتی دارد. از هیچ اتومبیلی دودی به فضا متصاعد نمی‌شود. آرامش و سکوت همراه با زیبایی محیط، از مشخصه‌های این شهر است. هماهنگی محیط‌زیست با طبیعت را در هیچ نقطه اروپا نمی‌توان بهتر از وین درک کرد. همه جای این شهر پارک است و سرسبز. جنگل فقط چند ایستگاه با مرکز شهر فاصله دارد و در جاده‌های جنگلی، اثری از زباله نیست. عابر پیاده به هر سوی شهر که نظر می‌افکند زیبایی و طراوت است و فراموش می‌کند که در نزدیکی شهری میلیونی است.

    مقصد دوم کسانی که با داشتن ویزای شینگن تمایل دارند از کشور اتریش دیدن کنند، شهر زیبای سالزبورگ است. چهارمین شهر بزرگ اتریش و در غرب اتریش می‌باشد. سالزبورگ در دامنه کوه‌های آلپ قرار دارد. این شهر، زادگاه ولفگانگ آمادئوس موتسارت است. جشنواره موسیقی سالزبورگ، هرسال در این شهر برگزار می‌شود. سالزبورگ، نامزد برگزاری المپیک‌های زمستانی۲۰۱۰ و ۲۰۱۴ بود ولی برنده نشد و از جمله اماکن دیدنی این شهر می‌توان به کلیسای جامع سالزبورگ، قصر میرابلو اشاره کرد.

       بخش سیزدهم- مدیریت پسماند شهری

    اتریش، بالا‌ترین نرخ بازیافت در جهان را دارد. در اکثر قابل توجهی از خانه‌های اتریش، زباله به دقت، جداسازی می‌شود. از آنجا که تفاوت‌هایی منطقه‌ای در جداسازی زباله وجود دارد، باید شخصاً از شورای شهر یا شهرداری محله خود کسب اطلاع کرد. عدم رعایت قوانین جداسازی زباله ممکن است شکایت‌های قانونی و جریمه‌هایی نقدی را به دنبال داشته باشد.

    با مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح کارخانه‌های زباله‌سوزی که در وین سامانه گرمایشی و آب گرم بیش از سیصد هزار واحد مسکونی، تأمین می‌گردد. گئورگ بارش؛ مسئول بخش سازمان انرژی وین معتقد است سالانه ۲۵۰ هزار تن زباله در این کارخانه سوزانده می‌شود و ما با آن سامانه گرمایشی بیش از ۳۳۰هزار منزل مسکونی را در شهر وین تأمین می‌کنیم. او همچنین اظهار می‌دارد که آنچه در نهایت از پسماند این زباله‌ها به‌دست می‌آید با آب و سیمان مخلوط شده و به‌صورت بتون برای کارهای ساختمانی استفاده می‌شود. همچنین در تابستان، انرژی تولید شده برای تهیه آب سرد خنک‌کننده‌های بیمارستان‌ها استفاده می‌شود. در شهر نزدیک به ۲ میلیون نفری وین، حدود ۱ میلیون تن زباله شیشه، پلاستیک، فلزات و کاغذ که توسط مردم در محلات تفکیک شده‌اند جمع‌آوری و بیشتر آن دوباره بازیافت می‌شود. بارش، مسئول بخش سازمان انرژی وین همچنین گفت: ما تنها در شهر وین ۲۵۰۰ ایستگاه جمع‌آوری زباله در محلات مختلف داریم تا مردم بتوانند زباله‌های خود را به آنجا ببرند. در هر محله‌ای هم ظرف مختلف تفکیک برای کاغذ، شیشه، فلزات، پلاستیک و حتی لباس هم وجود دارد:

    کاغذ باطله: در این مخزن‌های زباله، کاغذ، مقوا، روزنامه، کاتالوگ، کتاب و روزنامه ریخته می‌شود.

    بطری‌های شیشه‌ای: بطری‌های شیشه‌ای را باید بنا به رنگ آن‌ها جداسازی کرد. بطری‌ها به رنگ‌های سفید، سبز و قهوه‌ای موجود هستند. درهای بطری‌ها را باید پیشاپیش برداشت و داخل مخزن زباله‌های زیان بار ریخت. بطری‌هایی که هزینه گرویی داشته باشند، به داخل این مخزن‌های شیشه ریخته نمی‌شوند.

    زباله‌های مربوط به بسته‌بندی‌های مصنوعی: در این مخزن‌ها، زباله‌های مربوط به بسته‌بندی‌های تشکیل شده از مواد مصنوعی (شیشه‌های پلاستیکی، نایلون، مواد مصنوعی …)، بسته‌های نگه‌دارنده (تتراپاک، بسته‌های قهوه، کارتن‌های شیر…) و همچنین درهای شیشه‌ها و بطری‌ها را می‌اندازند.

    بسته‌بندی‌های فلزی: بسته‌بندی‌های فلزی (برای نمونه آلومنیوم، قوطی های نوشابه) و قطعات کوچک‌تر مصرف شده فلزی (سیم، ظروف فلزی، میخ و پیچ) به این نوع زباله تعلق دارد. قطعات بزرگ‌تر فلزی (بخاری، اجاق گاز، وان حمام) باید به تأسیسات بازیافت، مراکز جمع‌آوری زباله‌های خانگی بزرگ یا میدان‌های نخاله تحویل داده شوند.

    جمع‌آوری تفکیک شده مواد زیان‌بار: مواد زیان بار باید به شکل جدا، تحویل داده شوند؛ زیرا در صورت تخلیه نادرست، به محیط‌زیست زیان وارد می‌آورند. در این دسته می‌توان انواع باطری‌ها، لامپ‌های کم مصرف، داروها، رنگ‌های جلا و کودهای شیمیایی را گنجاند. این مواد را می‌توان یا به مغازه‌هایی که در آنها خریداری می‌شوند یا به مرکز جمع‌آوری مواد زیان‌بار شورای شهر تحویل داد.

    زباله طبیعی در مخزن‌های زباله طبیعی: در مخزن‌های زباله طبیعی (که بنا به ایالت مربوطه می‌تواند قهوه‌ای یا سبز رنگ باشد)، بقایای میوه و سبزیجات، پوست‌های میوه، بقایای قهوه و کیسه‌های چای، زباله‌های باغچه و دستمال‌های کاغذی آشپزخانه را می‌ریزند.

    سایر زباله‌ها به مخزن زباله‌های متفاوت ریخته می‌شود: در ایالت‌های گوناگون، ممکن است رنگ این مخزن‌ها سیاه یا سبز باشد. در اینجا همه زباله‌های متفاوت دیگر را جمع‌آوری می‌کنند، برای نمونه بقایای کش و لاستیک، خاکستر و ته سیگار، وسایل چرمی، زباله‌های بهداشتی، پوشک و 

    منابع:

    1. هیربدنیا، ابراهیم. (۱۳۸۵). حکومت محلی و مدیریت شهرداری، اتحادیه شهرداری‌های کشور.
    2. امامی، امیرعباس؛ آبگون، امید. (۱۳۸۸). بررسی تطبیقی وضعیت درآمدها و مالیه شهرداری‌ها در شهرداری‌های منتخب دنیا، دومین همایش مالیه شهرداری تهران.

    شیخان، ناهید و همکاران (۱۳۸۷)، کارآفرینی در کشور اتریش، نشریه کارآفرینان.

          -http://www.hamshahrionline.ir/details

          -https://www.tuwien.ac.at/

          -https://www.southeast-europe.net

          -https://www.ess.co.at

          -http://www.asriran.com/fa/news/۴۵۹۲۸۷

          -http://www.advantageaustria.org/ir/oesterreich-in ran/news/local /۲۰۱۵۱۲۰۳_ FRESH_ VIEW_۱۵۷.fa.html

          -http://www.austria.ir/fa/۳Living

          -http://www.yjc.ir/fa/news/۴۲۳۱۴۸۵

          -http://www.advantageaustria.org/international/zentral/news/aktuell/۲۰۱۳۰۲۰۷_Global_Entrepreneurship_Monitor_۲۰۱۲.fa.html

          -http://www.deutsch.info/fa/essentials/austria/living



    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *