چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳:۱۸ قبل از ظهر
  • کد خبر 4769
  • گذشته چراغ راه آینده نیست!
    شاید

    بانگاهی به بودجه عمرانی مصوب ۹۸؛شهرداری ها و فرصت نقدینگی سرگردان در جامعه

    (عبدالصمد محمودی-دکتری ارتباطات و معاون مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان) هم اکنون تنها برای سرمایه گذاری در ۳۷۰ پروژه آماده واگذاری در ۶۳ شهرداری استان اصفهان رقمی نزدیک به ۵۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است

    سال گذشته از مجموع ۶۲ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی کشور تنها ۱۸ درصد آن تخصیص یافت و با توجه به شرایط امکان تداوم این وضعیت در سال آتی نیز وجود دارد بنابراین شهرداری ها و بخش های مختلف عمرانی در استان ها چاره ای جز جذب سرمایه بخش خصوصی ندارند.
    باید توجه داشت از کل بودجه ۶۵۰ میلیارد تومانی بودجه عمرانی مصوب در بودجه ۹۷ برای استان اصفهان تنها حدود ۳۵۰ میلیارد تومان آن در سال جاری تخصیص یافت.
    اما سوال اینجاست که چگونه می توان اقدام به جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی کرد؟ آیا اصلا چنین پولی در سطح جامعه برای جذب در این پروژه ها وجود دارد؟
    پاسخ این است که هر سرمایه گذاری در بخش خصوصی بدنبال سود است بنابراین شهرداری ها و بخش های مختلف دیگر باید با چنین نگاهی به سمت جذب سرمایه گذار بروند و منافع خود را در اتمام این پروژه ها و ایجاد اشتغال و جذب سرمایه در شهر بیابند.(در آینده سعی خواهد شد در خصوص چگونگی جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی نکاتی در کانال درج شود)
    اما در پاسخ به سوال دوم نیز باید گفت که براساس اعلام بانک مرکزی و وزارت اقتصاد کشور حجم نقدینگی موجود فعلی در کشور نزدیک به ۱.۷ تریلیون تومان است و بالطبع استان اصفهان با تامین نزدیک به ۱۵ تا ۲۰ درصد از تولید ناخالصی داخلی کشور دارای بخش قابل توجهی از این نقدینگی سرگردان در جامعه است. بنابراین شهرداری ها اگر بتوانند بسته های خوب تشویقی برای جذب سرمایه گذاری در طرح هایشان فراهم کنند، بالطبع خواهند توانست بخشی از این نقدینگی را به سمت پروژه های خود سوق دهند.
    انجام این کار معادله برد-برد را برای سرمایه گذار، شهرداری و شهروندان رقم خواهد زد.



    مطلب پیشنهادی

    زنگ خطر تبدیل روستاها به واحدهای غیرمولد/ بیم آسیب رساندن به اراضی کشاورزی حاصلخیز

    زنگ خطر تبدیل روستاها به واحدهای غیرمولد/ بیم آسیب رساندن به اراضی کشاورزی حاصلخیز

    رئیس سازمان امور اراضی با تاکید بر اینکه در طرح‌های هادی روستایی باید مدیریت بهینه زمین به نحوی انجام شود که اولا توسعه روستا منطبق با رشد جمعیت واقعی باشد و ثانیا به اراضی کشاورزی حاصلخیز آسیب وارد نشود، بر مقابله با تبدیل روستاها به واحد های غیر مولد تاکید کرد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *