جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۶:۰۷ بعد از ظهر
  • کد خبر 13886
  • باکیفیت‌ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۱
    باکیفیت‌ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۱

    باکیفیت‌ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۱

     شهرهای زیست‌پذیر به مناطقی از دنیا اشاره دارد که در آن مردم اغلب شرایط زندگی رضایت‌بخشی را تجربه می‌کنند و رفاه تمام ساکنان در سطح قابل قبولی قرار دارد. از مهم‌ترین مولفه‌هایی که نقش مهمی در افزایش زیست‌پذیری شهرها ایفا می‌کند می‌توان به امنیت، پایداری و وضعیت مطلوب اقتصادی شهروندان اشاره کرد که البته باید برای تمام اعضا جامعه برابر باشد. مدیران در شهرهای زیست‌پذیر، مسائل مربوط به رفاه و کیفیت زندگی بشر نظیر حمل و نقل، زیرساخت‌های شهری، بعد زیبایی‌شناسی و امکانات مختلف را با دقت مورد توجه قرار می‌دهند و تلاش می‌کنند مناطقی به وجود آورند که در آن، ساکنان، شور زندگی شهری را به خوبی تمام تجربه می‌کنند. در ادامه به معرفی شهرهایی پرداخته می‌شود که رضایتمندی ساکنان آن‌ها در سطح بالایی قرار دارد.

    لندن، انگلستان

    پایتخت انگلستان که مرکز قدرت فرهنگی و اقتصادی جهان به شمار می‌رود، طی چند سال متوالی عنوان زیست‌پذیرترین شهر جهان را از آن خود کرده و توانسته است این جایگاه را در سال ۲۰۲۱ نیز حفظ کند. حمل و نقل ایمن و باکیفیت و همچنین زندگی پرشور و ایمن شبانه از مهم‌ترین ویژگی‌های شهر محسوب می‌شود که آن را از سایر نقاط دنیا متمایز کرده است. پایتخت بریتانیا به عنوان میزبان اولین خط راه‌آهن زیرزمینی دنیا شناخته شده و این در حالی است که سفرهای هوایی نیز کیفیت و قابلیت دسترسی بسیار بالایی دارد. قدرت نوآوری متخصصان شهر از دیگر ویژگی‌های متمایز آن به حساب می‌آید که در جذب سرمایه‌گذارانی از سراسر جهان نقش مهمی ایفا کرده و در رونق اقتصادی آن بسیار اثربخش واقع شده است.

    باکیفیت‌ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۱

    پاریس، فرانسه

     چشم‌اندازهای زیبای رود سن و برج ایفل و همچنین بوی مطبوع شیرینی کروسان در کوچه پس کوچه‌های پاریس، تجربه زندگی در پایتخت فرانسه یا سفر به آن را بسیار رویایی می‌کند. وفور مراکز خرید و جاذبه‌های دیدنی از دیگر ویژگی‌های شهر به حساب می‌آید که تجربه‌هایی شیرین را برای ساکنان و گردشگران به ارمغان آورده است. شیوع پاندمی کرونا با وجود اثرات جبران‌ناپذیر خود در افزایش زیست‌پذیری پایتخت فرانسه نقش مهمی ایفا کرد چرا که به گسترش پیاده‌راه‌ها و مسیرهای دوچرخه‌سواری منجر شد و در نهایت بهبود کیفیت هوا و افزایش نشاط شهروندی و در نهایت، زیست‌پذیری بیشتر شهر را در پی داشت. آنه ایلداگو، شهردار پاریس در تلاش است از طریق گسترش فضاهای سبز و ایجاد بزرگ‌ترین بام باغ جهان به مساحت سه جریب، بر پایداری و کیفیت زندگی هر چه بیشتر شهر بیافزاید.

    باکیفیت‌ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۱

    نیویورک، ایالات متحده آمریکا

    کلانشهر نیویورک آمریکا از دیرباز تا به امروز محبوبیت خاصی میان ساکنان و گردشگران داشته است و در سال ۲۰۲۱ نیز توانست جایگاه سوم شهرهای زیست‌پذیر جهان را از آن خود کند. البته این شهر در جست جوهای گوگل در زمینه رسوم و فرهنگ به ترتیب جایگاه اول و دوم را برای خود به ثبت رساند چرا که بهترین موزه‌ها، سالن‌های تئاتر و تنوع جمعیتی را در خود جای داده است. نیویورک طی دوران کرونا و به واسطه جمعیت زیاد خود، لطمه‌های زیادی را متحمل شد اما به سرعت نیز در مسیر بهبودی گام نهاد. نیویورک مهد فرهنگ و پایتخت مالی و رسانه‌ای جهان محسوب می‌شود که تجارت، فناوری، سرگرمی، تحقیقات، آموزش، سیاست، گردشگری و هنر سراسر دنیا را تحت تأثیر قرار داده است.

    باکیفیت‌ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۱

    مسکو، روسیه

    مسکو، پایتخت روسیه میزبان ۱۷ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بوده و رده چهارم بهترین شهرهای جهان برای زندگی را از آن خود کرده است. موفقیت شهر در رسیدن به این جایگاه، مدیون موزه‌ها، چشم‌اندازها و جاذبه‌هایی است که فرهنگ و خلاقیت را در حد کمال به تصویر می‌کشد. جالب است بدانید که ساکنان شهر از نظر سواد و فرهیختگی نیز پس از لندن و سن‌پترزبورگ روسیه در رده سوم جهان قرار گرفته‌اند که همین امر، مدیران شهر را به اعمال تغییرات بیشتر در راستای افزایش کیفیت زندگی و جذب استعدادهای جهان سوق داده است. دسترسی کامل به انواع امکانات رفاهی و خدماتی از مهم‌ترین ویژگی‌های مسکو به شمار می‌رود که هر ساله بسیاری از مهاجران را برای سکونت دائمی به سمت خود فرا می‌خواند. علاوه بر این، استانداردها و امنیت شغلی پایتخت روسیه نیز در سطح بالایی قرار دارد ضمن اینکه فرصت‌های شغلی بسیاری برای تمام مردم با هر توانایی و استعدادی فراهم است.

    باکیفیت‌ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۱

    دبی، امارات متحده عربی

    دبی، شهری به معنای واقعی کلمه که طی چند دهه اخیر با رشد باورنکردنی خود باعث شگفتی مدیران سراسر دنیا شده، در حال حاضر در جایگاه پنجم شهرهای باکیفیت جهان قرار گرفته است با این حال، مدیران از تبدیل آن به زیست‌پذیرترین نقطه دنیا تا سال ۲۰۵۰ خبر داده‌اند. اهمیت بین‌المللی دبی باعث شده است که هر ساله سیلی از مهاجران و سرمایه‌گذران از نقاط مختلف دنیا به سمت آن روانه شوند و به کارآفرینی و پیاده‌سازی نوآوری‌های خود در این شهر بپردازند. طراحی آینده‌نگر شهر و رویکرد پایدار دبی از دیگر ویژگی‌های آن به حساب می‌آید که در میان دنیای عرب، دبی را به دستاوردهای بزرگی نائل کرده و این در حالی است که میزبانی بزرگترین ساختمان جهان یعنی برج خلیفه بر محبوبیت و شهرت آن در نقاط مختلف دنیا افزوده است.

    توکیو، ژاپن

    توکیو، پایتخت ژاپن، اگرچه در رده ششم شهرهای زیست‌پذیر دنیا قرار گرفته با این حال، رستوران‌ها و غذاهای لذیذ شهر جایگاه اول شهرهای جهان را به خود اختصاص داده و این در حالی است از نظر مراکز اداری نیز در رتبه دوم ۵۰۰ مرکز برتر دنیا قرار گرفته است. مقامات شهر تا کنون میلیاردها دلار هزینه مصرف کرده‌اند تا زیرساخت‌های شهری را بهبود ببخشند و جاذبه‌های بیشتری را برای گردشگری یا مسابقات المپیک به وجود آورند. از حیث قابلیت دسترسی نیز توکیو بسیار موفق عمل کرده به طوری که بسیاری از فضاهای عمومی شهر سازگار با نیازهای افراد دارای معلولیت جسمی و مبتنی بر ایده “طراحی جهانی” ساخته شده است.



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *