جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۵:۲۴ بعد از ظهر
  • کد خبر 5701
  • بحران مالی شهرداری‌ها در صورت تصویب لایحه مالیات بر ارزش افزوده
    بحران مالی شهرداری‌ها در صورت تصویب لایحه مالیات بر ارزش افزوده

    بحران مالی شهرداری‌ها در صورت تصویب لایحه مالیات بر ارزش افزوده

    برزن نیوز: مجید فراهانی در مورد لایحه مالیات بر ارزش افزوده که در مجلس در حال بررسی است، گفت: متاسفانه در ماده ۵۰ لایحه اصلاحیه قانون مالیات بر ارزش افزوده، دولت حق شوراهای اسلامی شهر و روستا در وضع مالیات محلی یا همان عوارض را با حذف تبصره یک قانون فعلی، در اصلاحیه پیشنهادی خود به کلی نادیده گرفته است.

    وی با بیان اینکه این امر در تعارض با قوانین و مقررات ملاک عمل در اداره شوراهاست، گفت: این لایحه نافی برنامه ها و وعده های شهرداری مبنی بر تامین مالی پایدار و بدون اتکا به شهر فروشی در اداره شهرداری ها خواهد بود و زمینه ساز حذف ۱۵ تا ۳۵ درصد از منابع مالی پایدار شهرداری ها که بر اساس مصوبات عوارضی شوراها  وصول شده، خواهد شد.

    فراهانی با بیان اینکه پایه مالیه شهری در حوزه مالیاتی بر دو رکن مالیات بر ارزش افزوده و عوارض است که توسط شوراها وضع می‌شود، گفت: این دو رکن در لایحه اصلاحیه قانون مالیات بر ارزش افزوده که از سوی دولت به مجلس ارائه شده، مورد تهدید جدی قرار گرفته‌؛ به نحوی که می توان گفت در صورت تصویب این قانون«کارآیی»، «پایداری» و «خودکفایی» مالیه شهری را بی معنا کرده و شهرداری‌های کشور را در معرض کسری بودجه جدی و ورشکستگی قرار می دهد.

    وی با بیان اینکه اختیارات شوراها که در قانون شوراها به آن تصریح شده است به بهانه نظام مند کردن مالیه شهری مورد تعرض قرار می گیرد، گفت: به ویژه آنکه وضع عوارض محلی به عنوان یک ابزار مالی رایج در دنیا از اختیارات مدیریت محلی است و محدود کردن یا سلب این اختیار از شوراهای کشور به منزله تمرکز گرایی، دولتی کردن اداره امور شهرداری ها و سلب اختیار از نهاد مردمی شورا خواهد بود.

    فراهانی با بیان اینکه از مجموع منابع بودجه ۷۰۰ هزار میلیارد ریالی شهرداری های سراسر کشور در سال ۱۳۹۶ بالغ بر ۱۸۰  هزار میلیارد ریال از محل سهم شهرداری ها از مالیات بر ارزش افزوده تامین شده است، افزود:مالیات بر ارزش افزوده در تامین مالی اداره شهرداری‌ها، نگهداشت و توسعه شهرها سهم ۲۵ درصدی دارد که  هر گونه تغییر در سهم بندی مالیات بر ارزش افزوده و تعرض به عوارض محلی  ۴۰ تا ۶۰ درصد از منابع مالی شهرداری ها را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

    وی در خاتمه خاطرنشان کرد: این لایحه اگر تصویب شود،  بحران مالی در اداره شهرداری‌ها، نگهداشت و توسعه شهرها را دامن خواهد زد که سبب تحمیل هزینه و ایجاد مشکلاتی در زندگی روزمره ۷۴ درصد ازشهروندان کشورمان که شهر نشین هستند خواهد شد.



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *